Web 2.0 – en formfaktor


Idag fick jag anledning att tänka en liten tanke på hur hela designperspektivet har vridits. Tittade på en logga idag, och den kändes sååå gammal. Nu handlar Web 2.0 naturligtvis i första hand inte alls om form, det handlar ju inte ens om teknik. Men det har fört med sig en formfaktor som är ganska speciell. Ni vet, de tre reglerna:

  • rundade hörn
  • tonade plattor
  • sketstor text

och utifrån det har det vuxit fram en massa (2.0:iga, såklart ;) snurror som ger den rätta grafiska touchen. Jag lattjade lite… Hav förbarmande


Det är lite extra kul att flera av de här lösningar är helt dynamiska så man kan skapa sin grafik i realtid – man skulle till och med kunna använda dem för att sätta rubriker på hd.se…
Prova: http://flickr.nosv.org/?s=uNGa.vuXna
eller den här som jag använt ovan också http://www.h-master.net/web2.0/image/(reflect)hdse.rulesBETA.png

Men, å andra sidan. Det är ju inte så mycket nytt under solen. Vännen Magnus Bodin hade koll redan för 10 år sedan

Har du något eget förslag på en rolig ”Web 2.0 logo generator” så lägg en kommentar.

Ska du vara lite mer seriös så finns det massor med inspiration här:
http://www.fontshop.com/fontfeed/archives/web-20-logos.cfm

(btw, det där med versaler och gemener – det är inte alls 2.0 att tramsa som jag gör här. Det är bara en vag tanke om att NG står för Next Generation och på det följer ju X:et som en bra epilog. Trams som sagt, men with a purpose ;)
(btw2 – ska man gå vidare på ett tema i den här rikningen så ska det givetvis vara med punkter. Mellanslag är ute.
.ungavuxa eller .unga.vuxna eller bara unga.vuxna – got it? )

3 thoughts on “Web 2.0 – en formfaktor”

Leave a Reply