jardenberg kommenterar – 2009-04-13

11 thoughts on “jardenberg kommenterar – 2009-04-13”

  1. Som ofta när bloggosfäen drar igång något är det dåligt underbyggt. Det tycks bygga på härsägen och undersökningar som saknar någon som helst systematik från en “kränkt” författare (Mark R. Probst). Förhastade slutsatser har dragits och mobben har okritiskt hängt på. Det var ett fel som orsakade att ett antal titlar hos Amazon drabbades, och det har fixats. Om bloggosfären (och mikrobloggsfären) istället hjälpt till med att systematiskt undersöka vilka titlar som drabbades, hade det kanske gått snabbare att lösa. Nu ägnade man sig, som oftast, åt dåligt underbyggt skitsnack. Skämmes! som Björck hade sagt :-)

    Reply
    • Kära ”Betraktare”. Först, jag hade uppskattat om du postade under verkligt namn, anonyma kommentarer i okontroversiella frågor står inte högt i kurs hos mig.

      Sedan, jag spanade in den här utmärkta genomgången: http://tehdely.livejournal.com/88823.html redan igår. Den indikerar, precis som det börjat visa sig, att det inte var ett fel eller en avsiktlig handling, från Amazon. Istället verkar det varit en osedvanligt ”lyckad” Bantown-liknande aktivitet. På hundra misslyckade sådana försök går det ett lyckat – och då ligger det i sakens natur att the crowd låter sig luras. Det har inget specifikt med bloggar eller microbloggar att göra, det har med mänskligt beteende att göra.

      Det enda vi kan lära oss är att A) det finns skämtare och semi-elaka människor även på nätet och B) ett kraftfullt, tidigt, klarläggande och transparent besked från Amazon hade satt stopp för den här shitstormen innan den ens blev en krusning på ytan.

      Reply
  2. Som ofta när bloggosfäen drar igång något är det dåligt underbyggt. Det tycks bygga på härsägen och undersökningar som saknar någon som helst systematik från en “kränkt” författare (Mark R. Probst). Förhastade slutsatser har dragits och mobben har okritiskt hängt på. Det var ett fel som orsakade att ett antal titlar hos Amazon drabbades, och det har fixats. Om bloggosfären (och mikrobloggsfären) istället hjälpt till med att systematiskt undersöka vilka titlar som drabbades, hade det kanske gått snabbare att lösa. Nu ägnade man sig, som oftast, åt dåligt underbyggt skitsnack. Skämmes! som Björck hade sagt :-)

    Reply
    • Kära ”Betraktare”. Först, jag hade uppskattat om du postade under verkligt namn, anonyma kommentarer i okontroversiella frågor står inte högt i kurs hos mig.

      Sedan, jag spanade in den här utmärkta genomgången: http://tehdely.livejournal.com/88823.html redan igår. Den indikerar, precis som det börjat visa sig, att det inte var ett fel eller en avsiktlig handling, från Amazon. Istället verkar det varit en osedvanligt ”lyckad” Bantown-liknande aktivitet. På hundra misslyckade sådana försök går det ett lyckat – och då ligger det i sakens natur att the crowd låter sig luras. Det har inget specifikt med bloggar eller microbloggar att göra, det har med mänskligt beteende att göra.

      Det enda vi kan lära oss är att A) det finns skämtare och semi-elaka människor även på nätet och B) ett kraftfullt, tidigt, klarläggande och transparent besked från Amazon hade satt stopp för den här shitstormen innan den ens blev en krusning på ytan.

      Reply

Leave a Reply