#013 av #blogg100 – om Superbowl, twitter-språk och retorik

Igår var det Superbowl igen, en av årets största mediehändelser. Hypen är utan motstycke, och till och med här hemma i Sverige är det omöjligt att inte bli smittad. Jag satt så klart och grävde lite i vad som hände i de sociala medierna, med fokus på Twitter, och hittade en massa intressanta saker. Toppbilden visar tex tydligt att ingen egentligen bryr sig speciellt mycket om ett field goal, iaf inte i ett tidigt skede i matchen.

beyonce

Beyonce uppträdde i halvtid, och twitter gick bananas. Bilden ovan säger en del om Superbowl – Beyonce piskade båda lagen stort i antal omnämnande under kvällen. Bara runt hennes tid på scenen skickades det över 6 miljoner tweets som innehöll ”Beyonce”. Trots att det var en fantastisk match är det uppenbart att musiken vinner över fotbollen…

beyonce sentiment

Bilden ovan visar också att twittersfären i huvudsak gillade Beyonce. Den bygger på det som kallas för ”sentiment”, eller ”attityd” på lite mer korrekt svenska. Det är ett försöka att identifiera positiva och negativa tweets baserat på textinnehållet. Det är en svår vetenskap, och långt från fulländat. Men på engelska och med stora datamängder finns det ett tveklöst korn av sanning i det vi ser.

#superbowl 157M exposure on twitter

En intressant lärdom från sådana här breda och folkliga evenemang är att vi inte ska ha övertro på hashtags i bevakningen. Visst är ”#superbowl” dubbelt så stor som ”Superbowl” (bilden ovan visar den potentiella exponeringen av #superbowl), men tittar vi på lagens namn ser det annorlunda ut. Kolla de här bilderna.

49ers

#49ers jämfört med 49ers utan #

ravens

#ravens jämfört med ravens utan #

beyonce-1

Och samma mönster syns självklart också om vi tittar på ”#beyonce” jämfört med ”beyonce” utan inledande #. Alltså, även om det finns ”officiella” taggar definierade så gäller det att hålla koll på hur folk faktiskt uttrycker sig. Tänk på att många verktyg för omvärldsbevakning inte låter dig analysera sökord bakåt i tiden, utan bara från den stund du definierar dem. Det är alltså viktigt att tänka till inför ett event…

Avslutar statistik-juckandet med en länk till PDF-rapporten. Vi är ner från 800 aktiviteter förra söndagen till 600 igår. Det är ingen bra trend, hörni!

Das Zeitalter des Perikles / Foltz

Dagens #featuredblogger sysslar med något som vi alla borde bli bättre på (och som absolut borde vara ett skolämne): Retorik. Konsten att tala.

Camilla Eriksson – Retorikiska – dök upp på min radar i Almedalen 2012, när hon punktbevakade de retoriska insatserna, något som också ledde till att hon belönades som en av de mer framträdande bloggarna den veckan. Gillar verkligen hur hon aktivt bevakar aktuella händelser, som Melodifestivalen, och skriver generöst om dem – men också hur hon blandar in stora frågor som konsten att säga Nej. Och kontroversiella frågor, som rör sig i retorikens gränsland:

Det finns analyser och sedan finns det analyser. Vad som blir kvar efter dissektionen handlar oftast om vem det är som analyserar och vad den personen fokuserar på.

Så, bli bättre på att få fram ditt budskap, insup en daglig dos retorik. Både på bloggen och via @retorikiska. Det här är Good shit™.

1 thought on “#013 av #blogg100 – om Superbowl, twitter-språk och retorik”

Leave a Reply