Dagens postning är ingen puff utan en klassisk varning för ett väldigt osmidigt företag med den värsta kundservicen jag har varit med om. De heter Anovo Nordic AB.

Vi tar det från början. Vi fick alla nya mobiltelefoner i mitten av mars. Cirka tre veckor senare bestämde sig det headset som kom med min telefon för att sluta fungera. Efter att ha kontaktat företaget som vi köpte telefonerna av fick jag veta att jag skulle göra en serviceanmälan hos Anovo via nätet och att de sedan skulle skicka fraktsedlar till mig så att jag kunde skicka in headsetet för reparation. Jag gjorde som de sa och väntade.

Det gick en månad utan att några fraktsedlar kom. Mejl som jag skickade till dem där jag efterlyste fraktsedlarna fick jag inga svar på, så jag bestämde mig för att ringa dem för den nätta och fasta kostnaden på 19.50 kr/samtalet. Efter några signaler svarar en extremt uttråkad kvinna som inte hittar min serviceorder trots att jag cirka fem gånger upprepar ordernumret som jag fått när jag gjorde min felanmälan. Efter tio minuters tjatande hittar hon beställningen och säger att de ska skicka fraktsedlarna och att det ”har blivit fel någonstans” utan den minsta ursäkt eller beklagande. Det tar ytterligare två veckor för fraktsedlarna att komma fram. Jag lägger headset med ett brev med mina uppgifter i kuvertet och skickar tillbaka.

Tre veckor senare har jag ännu inte hört något från dem och eftersom de inte svarar på mejl så jag tar till telefonen igen. Den här gången svarar en uttråkad kille i kundtjänst och säger att eftersom jag inte skickade med originalkvittot har de inte gjort något utan headsetet är på väg tillbaka till mig med post. Han uppmanar mig att packa det i ett nytt kuvert och skicka in igen.

Headsetet kommer fram till vår adress efter några dagar och vid det laget var jag så trött på allt att jag lät det ligga på mitt skrivbord.

Tänk er min förvåning när Joakim i dag öppnar ett kuvert från Anovo innehållandes en faktura på 250 kronor för ”Retur utan reparation eftersom inget kvitto skickats med”!

Så, istället för att vara smidiga från början och kanske tja, jag vet inte; ringa eller mejla och säga att ”du, vi behöver originalkvittot kan du inte posta/mejla/faxa in det till oss så ska vi fixa ditt headset och skicka det till dig” så har de mage att fakturera oss 250 spänn för att de skickade tillbaka headsetet efter en process som pågått i tre månader?! Hua…

Från alla oss på Mindpark kommer nu en uppmaning till er kära läsare: använd er aldrig av Anovo Nordic AB i Kristinehamn. Någonsin.

Ursäkta röran.