Bertil Allard är en man med åsikter. Han är också en trogen tidningsläsare, och i femtio år har han prenumererat på Dagens Nyheter. Nu vill DN höja priset, och då reagerar Bertil med en insändare, som han skickar till sin tidning. Han skriver

Vi säger nu upp vår prenumeration av tidningen DN som vi haft i över 50 år. Anledningen är mycket enkel. Tidningens pris.

Vi betalade för ett år sedan 4791 kronor för en prenumeration på ett år. Fakturan för nästa år slutar på 5605 kronor, en prishöjning på 17 %. Det är ingen liten höjning. Om DN hade granskat sig själv, hade det nog varit en förstasidesnyhet, eftersom landet har i det närmaste 0 i inflation.

På DN:s prenumerationsavdelning fick vi upplysningen, att man gjort om sin prismodell. En prenumeration i Stockholm är nu ungefär 2000 kronor billigare än vår i Helsingborg, enligt uppgiften. Lösnummerpriset är fortfarande detsamma över hela landet om jag förstått saken rätt. Man har uppenbarligen en annan prismodell, alternativt transportsätt, för lösnummer.

En med DN konkurrerande Stockholmstidning har gett mig ett pris som är 32 % under DN:s helårspris. Helsingborgs Dagblad ligger på ungefär samma nivå som DN:s konkurrent.

En mycket stor del av dagstidningarnas innehåll kommer ordagrant från TT. Det är på riks- och utrikesnyheterna en total dominans av sådant material i alla morgontidningar, så DN är inte så unik.

Eftersom den upplaga av DN som sänds ut till landsorten trycks tidigare än Stockholmsdelen är inga matchresultat från ishockey eller fotboll som startar efter klockan fem med i tidningen utan kommer dagen efter. En del är en Stockholmsbilaga. Trots detta skall jag som skåning betala över 50 % mer för DN.

PS Vi kommer att sakna Peter Wolodarski, Hanne Kjöller, debattsidorna och Kulturbilagan.

Att Bertil är frustrerad märks ju ganska tydligt. 50 år är en lång tid. Men jag kan förstå att DN kanske inte tycker det här är en klockren insändare. Ändå överraskar det krassa svaret mig.

Hej Bertil!
Det var tråkigt att ni slutar läsa DN. Men någon insändare är det inte.
På tal om den konkurrerande Stockholmstidningen: den har statsbidrag, det har inte DN. DN tar faktiskt inte ut något överpris, men ska numera ”bära sina egna kostnader”, säger ägarna. Jag liksom alla andra vet att en prenumeration numera kostar mycket pengar. Trots den nollinflation du talar om ökar kostnaderna, och den kan tyvärr inte uppväga minskade annonsintäkter.
Mvh [namn], redaktör för Skriv i DN

Bertil är inte mindre frustrerad när han svarar…

Det förvånar mig inte att DN inte tar in mot tidningen kritiska inlägg. Det passar in i min bild av dagens DN, som gärna kritiserar andra, men inte själv kan ta kritik.
Ditt svar är totalt intetsägande om de faktiska förhållandena. Har priserna bara stigit i landsorten? Varför har lösnummer samma pris?

Och frustrationen verkar påtaglig från Dagens Nyheter också.

Svar på din första fråga: transporter.
Svar på fråga två: antar att det är bra att synas. Det är knappast lösnummer DN lever av.
Mvh igen [namn]
Har du fler frågor om DN:s ekonomi så föreslår jag att du vänder dig till någon om dessa frågor mer kunnig än en insändarredaktör.

Och sannolikt utan att förvänta sig ett svar avslutar Bertil ändå med att fråga igen. Jag antar att han menar att han efter 50 år ändå förtjänar en något annorlunda behandling.

Menar du att transportkostnaderna till Skåne stigit med 17% på ett år?
Jag är fascinerad över att du på så kort tid kan avfärda mitt inlägg. Hade det gått lika fort om kritiken gällt någon annan än DN?
Anser du att presstöd är felaktigt? Vore det bättre med ett tidningsmonopol?
Intressant med dina tankar om att ”bära sina egna kostnader”. Jag har inte sett samma förståelse för andra företags likartade uttalanden i tidningen om deras behov att bära sina egna kostnader.

Bertil är inte lätt att tas med. I min mening sluggar han onödigt hårt och spretigt. Visst. Men hans grundläggande frågor är helt relevanta. Är en sådan här prishöjning rimlig, och borde det i så fall inte finnas en hållbar förklaring?

Men mest av allt förfäras jag över hur man väljer att behandla en sedan femtio år lojal och betalande kund. Jag förstår att stämningen inte är den bästa inne på DN, och jag vill inte strö salt i såren. Men jag vill att den här sortens hållning ska synliggöras, för Bertil är tidningarnas bästa chans att tjäna pengar i väntan på att man ska knäcka koden och hitta morgondagens intäkter.

Snälla DN, gör inte på det här viset. Gör det inte så här svårt för oss att fortsätta gilla er.

Bildcred: cc licensed ( BY ) flickr photo by Sjöhistoriska

Ursäkta röran.