blippy.com/jardenberg

Äntligen kan jag vara ännu lite mer transparent. Tjoho! (och jag har invites att dela ut, läs vidare)

Blippy är en cool tjänst, men säkert skrämmade för många. Du hookar upp den mot olika ”points of transaction”, och sedan suger den ut och publicerar information om ditt shoppande. Du kan styra det i detalj, men då blir det jobbigt. Det känns som något man antingen gör eller inte. För egen del är jag intresserad av vilka effekter det kan få.

blippy.com/jardenberg
Mina inköp via blippy.com/jardenberg

Vill du ha en invite, så hör av dig. Men bara om du tänker använda den! Maila till [email protected] för invite – men kolla alltså först vad det handlar om: blippy.com/jardenberg.

Vad ska det vara bra för? Kolla kommentarerna nedan, eller diskussionen från december på Techcrunch i bloggposten: ”Want everyone to see you credit card transactions? Of course you do. Meet Blippy.

17 thoughts on “blippy.com/jardenberg”

  1. Ger helt klart en ny dimension på begreppet transparens. Inget för mig skulle jag tro, men vad jag inte begriper är hur det kan funka. Blippy verkar ju funka automatisk när jag gör mina köp…
    Skicka gärna en länk om detta.

    Hälsar
    Jonas

    Reply
  2. Inte riktigt klar över frågan, men om du undrar hur blippy får informationen så är det genom att jag autenticerat den. I mitt fall mot iTunes, Amazon och Paypal. More to come.

    Reply
  3. Vilken guldgruva av data! Som ett lojalitetskort för hela världen. Man kan dock inte se blippy.com/jardenberg utan att vara inloggad på tjänsten, men skärmdumpen säger nog.

    Ingen invite för mig, jag är inte tillräckligt modig för att vara så transparent (än?).

    Reply
  4. tag: oversharing :) . För min del vore det intressant om man kunde klustra användare för att se vad vissa grupperingar lägger pengar på. Det skulle kunna göras med hjälp av Twitters listor eller facebooks grupperingsfunktion. Typ: reklamare handlar mycket på Monki och dricker latte från 7Eleven :)

    Reply
  5. Hoppades att någon skulle notera den taggen ;) Tack!

    Men jag håller med, både dig och Martin om ”lojalitetskort” för hela världen. Det är klart att vi idag känner oss lite tveksamma inför den här nivån, pengar är ju lite speciellt. Men möjligheterna är verkligen grymma, och de har ett granulärt system av *vad* du vill dela med dig. Så location men inte pris är ett alternativ.

    Jag tror dock på the full monty, men det förvånar väl ingen ;)

    Reply
  6. Jag är lite förvånad över min reaktion, du kunde lika gärna ha lagt ut en nakenbild på dig själv! Lite förvånad, för att lägga ut dylikt är väl egentligen inte mkt värre än alla andra olika sätt som finns att välja på för att redovisa sin vardag och sig själv, principiellt sett.

    Sen slog det mig att i den takt kontrollsamhället blir allt värre, blir kanske såna här grejer de enda politiska slagträn vi kan komma att ha. Det skulle kunna vara en möjlighet att defusera den makt informationsövertag innebär, om alla lägger ut precis varenda grej om sitt liv, öppet, för alla att ta del av. Hela mänskligheten i en gigantisk databas. Inget jag eftersträvar visserligen, men har faktiskt inte funderat på det ur den synvinkeln tidigare.

    Reply
  7. Härlig kommentar och smart koppling. Själv var jag inne på ett relaterat spår när vi diskuterade det här hemma nyss. Allt det här är data som jag genererar idag, och som aggregera och utnyttjas av företagen redan idag. Skillnaden är att jag inte själv fått tillgång till den på ett enkelt sätt. Nu blir det helt plötsligt för mig att använda *mina* data på det sätt som jag önskar. Förädla, bearbeta, masha upp med andra data, använda som en förhandlingsfördel etc. Precis som så ofta förr: vi vet inte från början den fulla nyttan av att öppna upp sluten data.

    Jag försöker utveckla de möjligheterna så mycket som möjligt och https://jardenberg.se/lifestream behöver en uppryckning insåg jag nu.

    Reply
  8. Onekligen ett spännande steg.

    Det jag tycker är intressant, förutom det här med lojalitetskort för hela världen, är att det inte handlar om *hävdad* lojalitet utan *faktisk*, realiserad lojalitet. Att koppla ihop exvis bloggtaggar kring olika varumärken med den här infon ger onekligen rätt intressanta möjligheter. Både för enskilda bloggare (särskilt modebloggare) som får en helt annan dimension i sitt bloggande om de vill koppla på detta, men även så klart alla som har ett intresse i att analysera och gräva i datan.

    Reply

Leave a Reply