Vårt kollektiva minne, samvete och medvetande (relevanswebben, relationswebben och realtidswebben)

Fredrik Wass, aka Bisonblog, har gjort en grym sammanställning av året som gick. Han kallar det för Bison Trackback 2009 och det är maximalt läsvärde. Av rena arkivskäl väljer jag att lägga in den text som jag bidrog med här också, men den ska givetvis läsas i sitt rätta sammanhang i första hand.

Nämn en viktig händelse i din bransch under 2009 som folk kommer att minnas även i framtiden?
iPhonen etablerades som ett fönster till Kevin Kellys “one machine”. Det blev vardag för mig att konstant ha tillgång till hela internet, i min ficka. Och jag var inte ensam om det, vilket ledde till att jag känner mig som en superhjälte bland superhjätar, en reservdelsmänniska med enorma krafter. Google ger oss vårt kollektiva minne, bloggosfären vårt kollektiva samvete och realtidswebben vårt kollektiva medvetande. Kanske rent av att Facebook ger oss vårt kollektiva kollektiv.

Oavsett, det ställer hela den traditionella medieindustrin inför en närmast omöjlig uppgift. Det finns ytterligt lite plats för en *industri* som i mångt och mycket har haft som uppgift att vara just vårt kollektiva minne, medvetande och samvete. Och när man inte ens behövs för att leverera de sociala knutarna, snackisarna, då är det inte konstigt att hela havet stormar. Den sociala webben och vår vilja att dela med oss av status, location, bilder, tankar har förändrat mer än vad vi tror.

2009 var året då det stod till slut stod *fullständigt* klart att framtiden rymmer mer medier än någonsin, men att det inte finns plats för någon industri. I synnerhet i betraktande av vad som händer med affärsmodellerna. Craigslist har gjort att volymen av privatannonser är större än någonsin, samtidigt har intäkter motsvarade över 12 miljarder dollar försvunnit. Och i Kanada har redan första generationens datingtjänster börjat ta stryk av den nya tidens webbtjänster. Markus Frind och hans flickvän är de enda anställda på Plenty Of Fish, och de jobbar bara ett par timmar om dagen. Everything changes, nothing remains.

För att återkoppla till inledningen, hur mycket iPhone-tid lägger du på Aftonbladet jämfört med tiden du lägger på att facebooka, skicka bilder till flickr, twittra, sms:a och kommunicera…

Vad var det viktigaste som hände dig personligen 2009?
Jag köpte loss Mindpark från de tidigare ägarna. Äntligen händer det saker, och jag har kul på jobbet igen.

Hur skulle du beskriva utvecklingen just nu?
Kampen mellan den gamla relevanswebben och uppstickarna relationswebben och realtidswebben rasar för fullt. Och det är hur spännande som helst att vara mitt i den här informationsrevolutionen.

Stort tack till Fredrik för att han ställde frågorna, och sydde ihop det här paketet av gott och blandat, av sött och salt. Du är bäst!

8 thoughts on “Vårt kollektiva minne, samvete och medvetande (relevanswebben, relationswebben och realtidswebben)”

  1. Du är inte så dum du heller. Coming right back at ya. :) Trackback-upplägget blev bättre än jag trodde från början. Det var egentligen en ganska snabb idé som visade sig funka. Otroligt jobbigt att behöva sätta nån slags gräns för hur många jag ville ha med dock. Finns ju betydligt fler namn att lyfta än vad jag gjorde.

    Reply

Leave a Reply