Det behöver inte alls vara dåligt, men visst händer det mycket nu.
TU delas i två delar. Mymlan gör upp med facket, Expressen gör upp med PO (på ett helt fantastiskt sätt för övrigt), PO gör upp med TU. Aftonbladet gör upp med TS och TS gör upp med Aftonbladet.
Gullejo har en beef med guldspaden, och sannolikt med resten av världen. Men ändå.
DN trasas sönder, på alla sätt. Kaliber ”sprängs” (?).
Farfar upphör att existera, för allvarligt talat – Farfar 2.0 tror vi väl inte på? Och Fojo ska vi ju inte ens prata om…
Jag skulle kunna fortsätta till i morgon bitti. Men trenden är tydlig. Bråk, stök, sönderfall. Och ytterst lite framåt, tillsammans.
Är det skogsbranden vi ser?
… eller också “en bransch under utveckling”, om man vill se lite ljusare på saken :)
Fast vilken bransch avses? Farfars eller Aftonbladets? Är de i samma båt?
På sätt och vis är de väl båda del av mediebranschen? Men det är ändå en alldeles klockren fråga, i den mån vi öht kan prata om branscher på det gamla, relativt inboxade sättet. Det är nog dags att sluta med det.
Absolut, det är det min sista rad handlar om. Skogsbranden är ju inte bara förödelse. Den skapar en ny biotop så snart den värsta eldstormen lagt sig. En ny miljö, med nya förutsättningar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Skogsbrand#Efter_b…
Spännande är det! Ibland kan det vara intressant att blicka bakåt för att se hur diskussionerna gick kring andra nya “fenomen” – om internet vs BBS:er till exempel: http://kommunicerat.wordpress.com/2010/03/12/so…
Förmodligen kommer vi om 10-15 år dra på smilbanden åt många av de diskussioner som pågår just nu… Eller vad tror du?
Det här är ju rent upprörande! Hur kan det komma sig att någon någonsin kunnat acceptera att ha en så fånig regel som Fojo-regeln i ett avtal? Helt bisarrt!
“Från arbetsgivarsidan är problemet med Fojo-regeln att arbetsgivaren enligt kollektivavtalet inte kan säga nej till en anställd som blir antagen. Arbetsgivaren måste betala lön under ledigheten men har ingen möjlighet att själv vara med och påverka inriktningen på kompetensutvecklingen.”
(http://www.medievarlden.se/nyheter/2010/03/medi…)
… och medan vi bråkar om hur vi ska vara organiserade sitter det någon stans ute i vårt avlånga land några begåvade publicister och skapar framtidens journalistik. På webben, i bild, i text, eller på något annat sätt. Och de bryr sig inte ett jota om bråken i våra ankdammar.
Fullständigt medhåll. Det är ju precis därför jag är så glad för att jag är en fri man i stan;)
You lucky man!
Det är väldigt underhållande att sitta vid sidolinjen och käka popcorn. Finns några ljusglimtar trots allt. Ska bli spännande att se på förändringarna som sker inom mediabranschen