Att tvinga anställda att använda Facebook – Min erfarenhet om sociala medier på arbetsplatsen (gästblogg)

En gästpost skriven av Karsten Deppert, entreprenör och caféägare i Helsingborg. Jag tycker hans problem är intressant då det vänder på det gamla diskussionen om anställda verkligen ska få ”Facebooka på jobbet”. Här handlar det istället om att försöka gå igång processen, i en miljö där man vill att Facebook ska bli en naturlig del av jobbet.

Detta är en insyn i hur det är att arbeta med sociala medier i en “vanlig” arbetsplats. Vad som är användbart, och vilka praktiska problem man träffar på.

En kort presentation – Jag driver ett kreativt cafe mitt i Helsingborg, som heter SHIP cafe. Cafeet är en smältpunkt av allt möjligt – vägg-i-vägg med Lunds Universitet Campus Helsingborg, över gatan från IKEAs huvudkontor, nedanför ett kontorshotell med många småföretag, i samma lokal som Helsingborgs stadsförnyelseprojekt H+, samt att cafeet också består av en konferensvåning på ovanvåningen.

Allt det gör att cafeet är omgivet av 3 000 studenter och 3 000 arbetande personer, inom 100 meter. Lokaliserad i en gammal fabrik är lokalen mycket kreativ inredd, med många designmöbler men ändå en industriell känsla.

Väldigt speciellt, med andra ord.

Jag som person älskar det, just för att det är en blandning av allt möjligt, och alla möjliga personer använder det i sin vardag – allt från “gråa” kommunalare till studenter till kreativa eldsjälar till internationella konferensgäster.

Jag har också en öppenhet för att prova saker. Och ett led i detta är att jag försöker använda sociala medier så bra som möjligt. Efter att ha provat lite blev fokus på Facebook – flest runt omkring använder detta medium, och det når därför mycket längre än Twitter eller en egen hemsida eller blogg (även om dessa också provats, men nu har övergetts i förmån att fokusera på Facebook).

Och där märker vi redan problem ett. Sociala medier är inte en entitet, utan det är många saker. Att veta vilket man ska satsa på är en viktig del – att göra allt är en slöseri på resurser. Så därav, även om jag vill påstå att vi är bra på sociala medier, är vår hemsida mer eller mindre värdelös, och vårt Twitter konto knappt använt.

Men ok, för att se varför man ska använda sociala medier krävs det också att man ser vad man kan få ut av det.

Sociala medier är starkt, då det kan användas till många olika saker. Saker som är relevanta för ett café som mitt är:

  • marknadsföring
  • ”empowerment tool”
  • mervärde för kunden (utöka dess nätverk)

Marknadsföringssyfte är tex att vi dagligen skrivet ut vilket som är dagens soppa (vårt populäraste lunchalternativ). Detta är ett rent marknadsföringsätt – att få personer som sitter på Facebook runt lunchtid att bli sugna på att äta lunchen hos oss.

Sedan finns det en empowerment del. Detta handlar om att ge de anställda frihet att hitta på egna saker med Facebook och cafeet. Det kan vara saker som att erbjuda specialpris på varor ifall det är många över en dag (tex “halva priset på frallor idag” eller “en sista kaffe för dagen? kom förbi innan vi stänger så bjuder vi på den, slipper det slängas”).

Och det handlar också om att ge de anställda möjlighet att skriva uppdateringar hur de vill. Ibland väldigt roliga, ibland bara mer informativa (min favorit: “Idag är det en överraskningssoppa… Vågar du?”)

Och det också möjligheter för helt andra saker. Som t.ex. “Fattig student? Kom och hämta våra pantburkar”.

Förutom det ger sociala medier också kundkontakt. Kunder kan ”gilla” det vi skriver, kan kommentera, och kan även lämna inlägg i loggen direkt, och t.o.m. lämna recensioner. Allt detta ger oss en bild av vilken information olika kunder vill ha, och vad vi gör bra och dåligt.

Mervärde för kunden. Facebok kan man använda bra för att tagga saker. Det gör att när vi har events (som t.ex. våra onsdags lunchevents) så kan man länka från sidan till eventet. Och även till personen som ska hålla i eventet, om denne finns på Facebook. Så det går enkelt att binda ihop folk via denna funktion – allt från åhörare som vill veta mer om föreläsaren till folk i föreläsarens umgänge som vill veta mer om oss.

Så funkar det tekniska
Facebookgänget är verkligen smarta. Bara genom att lägga in alla mina anställdas Facebook profil som admin på sidan, kan de med sin egen inloggning agera i sidan syfte. Det betyder de behöver ingen extra inloggning eller något annat komplicerad  – allt de behöver göra är att besöka pagen, och sedan skriva i statusuppdateringen där – så blir det automatiskt skrivet av “SHIP cafe”. Fantastiskt enkelt och smidigt!

Problemen
Men, som du kanske misstänker på rubriken, är möjligheterna och enkelheten inte den kompletta bilden. För man ska aldrig glömma verkligheten. Så hur fungerar det rent praktiskt då? Ett enkelt svar: skitdåligt.

Följande är problemen med att ha anställda använda sociala medier:

– Glöms bort – även om anställda är inne på Facebook på jobbet, tänker de inte på att de kan göra saker med SHIP cafe sidan. Facebook är helt enkelt ”privat”. Precis som att läsa Aftonbladet eller läsa privata mailen, är Facebook någon den anställde gör som privatperson, vare sig det är på arbetstid eller inte. Detta leder till ett problem – jag som företagare vill gärna att mina anställda ska vara ”på jobbet” när de är på Facebook på arbetstid – men detta är mina anställda inte alls intresserade av. Och varför skulle de?

– Glöms bort #2 – att använda sociala medier som empowerment verktyg hjälper – om det koms ihåg. Men i praktiken görs det inte alls. Även om jag själv ibland kommer med ideer till anställda, eller vidareutvecklar deras ideer, så tas steget till att skriva ut det mer eller mindre aldrig. Och då är inte mina anställda dåliga på att komma med synpunkter eller förslag. Men att gå från tanke till handling är ett steg många underskattar.
De flesta inlägg om annorlunda saker har jag fått skriva själv – annars hade de inte hänt.

– Kundkontakt – När kunder lämnar kommentarer så läses dessa egentligen av ingen av de anställda. Facebook sidan används som en envägskommunikation. Det betyder att ställer personer frågor på inlägg (som tex ”vad kostar soppan?”) så får den inget svar. Detta då det lider under ”ingen ansvarig” syndromet – att alla tror någon annan kommer svara på det, och det inte finns någon uttalat ”kundansvarig” inom företaget.
Rent praktiskt ger detta dåligt service – personer som ställer frågan får inget svar, och alla andra besökare ser att de inte får något svar.

– Dåliga Facebookare – ett problem är att de flesta som använder Facebook dagligen faktiskt är rätt dåliga på att använda Facebook! Många små detaljer som kan ge mycket värde används inte eller är man omedveten om. Mest känd är möjligheten att ”tagga” updates med personer eller events eller andra pages. Bara ett fåtal av användarna vet om hur man gör, och även om man vet om det används det sällan.

Slutsats
Sociala medier är verkligen ingen lätt sak att få in på en arbetsplats. I mina ögon, med nu lite mer än ett halvårs aktiv implementering av detta, skulle jag inte rekommendera någon att göra det. Inte på mitt sätt i varje fall, med en jämn implementering bland alla anställda.
Den största nyttan är ifall en eller två personer på ett företag får i uppgift att sköta företagets sociala medier – då kan det hända saker, och det kan användas som omvärldsbevakning och för att sprida företags budskap. Men att få den allmäna anställda att göra någon nytta med sociala medier skulle jag kalla än utopi. Det intresset finns helt enkelt inte hos den anställde.
Som allt när det gäller företag handlar det om att prioritera saker, och få så mycket värde som möjligt för så lite jobb som möjligt. Och sociala medier skulle jag bedöma som för lite värde för den investerade tiden, om det inte görs med några få eldsälar. Men man måste ha kommit långt i ett företag för att ha personer anställda just för sköta dess sociala medier – och om det då skulle ge valuta för den lönen kan jag faktiskt inte svara på, men jag skulle inte ta det för givet.

Förtydligande
Ska nämnas att mina anställda främst är av det kvinnliga könet, i åldern 20-25 år, dvs en grupp som är väldig van vid Facebook och som använder det mer eller mindre dagligen, men något undantag. Ska också tilläggas att då det är ett cafe och en reception för konferensdelen samtidigt, finns det en dator mitt i cafeet, som används frekvent – mycket för att kolla mailen om bokningar till konferenselokalerna som finns på ovanvåningen, eller för beställningar eller annan kommunikation. Så tillgång till dator är inga som helst problem, och finns alltid mer eller mindre.
Så rent teoretiskt är förutsättningarna mycket goda!

Hjälp
Men, jag vill inte ge upp, inte riktigt än. Och min öppenhet gör att jag gärna tar emot tips, förslag eller teorier om vad jag gör fel, eller ska göra bättre. Jag är även öppen för att prova saker som aldrig riktigt testats för, eller att använda cafeet som ett experimentorium för någon akademiker eller person intresserad av just sociala medier och praktiskt tillämpning.
Så har du synpunkter, kommenterar eller vad som – jag finns på Facebook -Karsten Deppert, eller lämna en kommentar i Cafeets sida! (eller maila om du vill det, [email protected])

– –

Karsten Deppert driver inte bara Café SHIP. Han är basar också på Contentor, grundade StudentAssistent,  är aktiv i FENA och håller tusen grytor kokande.

9 thoughts on “Att tvinga anställda att använda Facebook – Min erfarenhet om sociala medier på arbetsplatsen (gästblogg)”

  1. Spännande! Jag är själv i uppstarten av detta på min arbetsplats. Än så länge är det bara jag som lägger upp saker men jag hoppas att alla kollegorna kommer att tycka att det känns naturligt att kommunicera ut vad vi gör via Facebook och andra kanaler. Det ska bli spännande att se om det kommer upp några bra tips här.

    Reply
  2. Hade en fortsatt maildialog med Micheala Schmled som jag tyckte kunde vara intressant. Fördjupar vissa saker lite mer.

    /Karsten

    Hej Karsten,

    Jag ville tacka för din artikel som jag läste på Mindparks facebooksida, det var en jättefin artikel!
    Här är lite av mina direkta funderingar kring din fråga, & du gör såklart vad du vill med dem – jag kände mig bara manad! :D

    Det du skriver förvånar mig inte – det känns bara “naturligt”. Här är några tankekorn utifrån det du skriver:

    1. Praktiskt
    • Angående tillgängligheten till dator, kan man se till att några har Facebook i sin mobil? (kanske t o m då ge någon anställd en mobil/iphone mot att de är ansvariga för att göra en insats om de löpande uppdateringarna? )

    • istället för att betala någon heltidsanställd – kan du betala två st anställda 500-100 kr mer i månaden och göra det till deras uppgift? Med arbetstider, att 30 minuter på fm och 30 minuter på em har den personen datortid? (Strukturera upp arbetet)

    Karsten kommenterar:
    I dagsläget har jag som jag skrev ignen ansvarig alls, utan endast fördelat det på alla anställda. Sedan blir det naturligt några som gör det mer och några som gör det mindre, men grundtanken är att alla kan göra det.

    Men för att kommentera din andra punkt här: Att göra några ansvariga kräver extrajobbet att informera dem om hur man beter sig på facebook. Återkommer nedan till det :)

    2. Innehållet
    Din facebook-grupp var jättefin jag gillade den. Du hade bra & relevanta idéer om hur att använda facebooken, och jag tror att tidsbegränsade erbjudanden som du har idag är bra.

    • MEN. Jag upplever den som ganska “pushig” / skrikig? Det är mycket utropstecken. Jag tror att det är reklam-pushet som gör det till en onaturlig “hängplats” för dina anställda? Jag saknar även lite mer “personlighet”. Nederst i detta mail är några typer av statusar som jag tycker ni kunde inspireras av. Simply food café på Facebook har också läckra bilder på mat som gör en sugen att komma dit (även om de inte är ett jättebra exempel på o-pushig marknadsföring de heller). Solde kaffebar på Facebook är ett bra exempel.

    Karsten kommenterar:
    Håller helt med dig. Jag har i dagsläget valt att inte göra något åt det än, utan det är så som mina anställda har gjort det. Skrickigheten kommer mycket av att det är så de anställda använder sin facebook prvat – det färgar av sig på sidan då också.
    Finns i dagsläget inga gränser på antal inlägg, men mini är 1 per dag – vilken dagens soppa det är. I praktiken är det sällan mer än 1 inlägg.

    • Jag tror att det är en väldigt fin avvägning hur mycket info man som gäst vill ha av sin lunchrestaurang/café/butik etc? Så det kanske inte behövs såå väldigt mycket mer tid spenderat på Facebook menar jag – annat än för just de användningsområden du beskriver. Se nästa punkt:

    • Du ifrågasätter insats gentemot investering – och jag tycker det är väldigt relevant att ställa sig den frågan. Själv tror jag att man har nytta av Facebook just i de exemplena du ger i början av din artikel. Det är en marknadsföringskanal, men den är inte allena saliggörande, och ens anhängare lyssnar inte intresserat på just Ditt budskap på facebook heller.. Så, kan du göra en insats i att försöka mäta utkomsten? Både i att hålla reda på ekonomiskt utfall vid tidpunkter för kampanjer, och kanske att köra tester med “koder”, för att mäta intresset/uppmärksamhet. (detta exemplet kanske funkar mest för studenter?) de 25 första som säger “facebook” får soppan för halva priset eller liknande. Skriv din recension av dagens lunch här på vår site och du får en X nästa gång du kommer hit? (ser du också statistik på Facebooks Insights-sidor så kanske du kan hitta på ngt listigt utifrån det?)

    Karsten kommenterar:
    Ja, håller med om denna tanke att ge något för att möte utfallet. Vi har gjort ltie småsaker ibland – som att ge bort frallor en eftermiddag då det var mycket över, eller exemplet från texten med pantburkar. Resutlatet har aldrig varit överväldigande, utan i båda fallen lett till att 1 person har dykt upp.
    Men finns helt klart mer man kan göra, men det är där också avvägningen mot arbetsinsats. Är det värt att lägga en timme på det för mina anställda? Det skulle ju i så fall motsvara en försäljnin gav ca 500 kr exta – kommer den uppnå det? Eller ska man se det som långsiktigt endast?
    Många sådana frågor :)

    • Sen är det något jag tänker på, hur kan du stimulera dina besökare att hjälpa dig att göra facebookgruppen intressant? (crowdsourcing utifrån). Få besökarna att fylla sidan med inlägg och innehåll som foton, länkar osv. Tävling? Be dem bidra med foto? hmm… det ska vara ngt enkelt.. Solde har mycket hälsningar från besökare på sin sida – men det kan bero på att de har en väldigt intim relation med sina besökare. Utgå ifrån SHIPs stil/profil och se om du kommer på något?

    Karsten kommenterar:
    Ja, har gjort lite crowdsourcing – bett om förslag till nytt sortiement (roliga minttabletter), och bett om recensioner av cafeet.
    Gett en ok genomslagskraft (6 st recensioner, 1 person som tyckt till om minttabeletterna).

    3. Marknadsföring generellt för er försäljning
    • Har du marknadsfört den något i den fysiska miljön? 300 fans känns inte jättemycket med tanke på underlaget (även om det är bra). Obs. Jag säger det innan utan att veta utbudet av lunchrestauranger i området… Det kan du göra ganska enkelt med någon A3-affish eller “flyers” med en länk (beställ billigt och enkelt här: http://www.moo.com) Går att få olika budskap på de korten du gör på MOO. “Skicka en hälsning till oss på SHIP på http://www.facebook/ship“ och sedan några “Bli vän med SHIP på http://www...” och “Bli vän med SHIP och få rabatter och erbjudanden”.

    Karsten kommenterar:
    Ja, finns en lapp som berättar om facebook. Joakim Jardenberg tog tom en fin bild på den när han var här sist.
    Sedan är det mest spritt genom mina vänner – jag känner personer i alla omkringliggande företag och bland studenterna. Där har jag bett de jag känner att spridda det vidare.

    • Du kan även enkelt göra en Facebook / Adwords-annons om din lunchrestaurang så att de i närområdet som inte redan är Gäster hos er, kan hitta er.

    • Här är en artikel om en som jobbade på att få fler fans till sin site, du kanske inte behöver en lika kostsam giveaway, det kanske räcker med en kanelbulle & en kaffe?” eller en lunch om det låter sig göras ekonomiskt. Alla som blir fan på vår facebook sida får en gratis eftermiddagsfika vecka 15.” (gäller även nuv. medlemmar) Typ.. http://www.socialbusiness.se/200-nya-facebookfa

    • Jag saknar läckra foton på lokalen och på mat? Bilder på lokalen konverterar nog mest dem som inte är kunder ännu, till att bli kunder, och bilder på mat kan få existerande kunder till att gå dit just idag.

    Karsten kommenterar:
    Sant, finns inte alls i dagsläget. Kommer göras :)
    När det gäller fans ser jag ingen direkt nytta i att ha en massa fans bara för sakens skull, utan vill hellre ha fans som faktiskt vill ha informationen. Så jag har inte velat trycka ner det i halsen på folk. Fast det är säkert saker som kan göras bättre, det är helt klart sant.

    Om du tycker att några av dessa förslagen är relevanta så får du gärna följa upp med ett mail till mig om hur det gick.

    Med vänliga hälsningar
    /Michaela Schmied

    Exempel från Facebook

    >
    > • Simply Food Café:
    > Såhär nöjd är en nyöppnad caféägare! (Nu blir det verklighet)
    > Ägartjejen berättar och visar i bild hur hon jobbar för att få igång caféet.
    >
    > SimplyFood & Café En gammalt, sliten köksö behandlas med kärlek och färg. Vips har vi en möbel, som ny, i cafét!
    > • Solde kaffebar
    > Skriver egentligten inte så mycket – och detta är deras “stil” som nog bara förstås av deras crowd.

    > Solde Kaffebar Då vart det måndag igen. Trevligt.
    > Solde Kaffebar har en date med en kaffegöteborgare på Bastard.
    > Solde Kaffebar skulle inte kunna finnas utan dig.
    > Solde Kaffebar – som hemma, fast borta.
    > Solde Kaffebar älskar kvinnor. 365 dagar om året.

    Reply
  3. Klockrent. Har suttit i en mycket liknande sits. Kontentan är att trots att vi är ett IT bolag och där man kan tycka det skulle falla sig naturligt – så är det attans svårt att få det som ett naturligt inlägg i vardagen.

    Slutade med att vi har gett en person fullt ansvar för det. Dock ger inte heller vi upp – någongång blir det ett naturligt inslag… :-)

    Reply
  4. En givande mailkonversation till, som kan vara intressant för fler. Denna med Josef Ohlsson:

    Hej,

    Tyckte det var väldigt intressant att höra dina tankar och även Michaela Schmieds kommentarer till din post. Du har rätt tankar och inser hur sociala medier kan potentiellt hjälpa dig med ditt cafe. Min gissning är att dina anställda inte fått alltför mycket information om sociala medier, och att det är en av anledningarna till att deras antagande kring hur det ska användas inte alltid stämmer överens med dig som har läst mycket mer om det och har en helt annan motivation till användningen.Jag tror att ditt största problem är just det som framkommer i titeln på din blogg-post “att tvinga anställda”. Att utföra arbetsuppgifter som inte tillhör ens område utan att få ut något av det är en svår motivering för dina anställda. En motivation för att uppdatera är monetära värden, en annan är utilitaristiska (att de får ut något, chatt, kommentarer, beröm etc.) men detta är oftast svårt före en “community” kring SHIP cafe kommer igång. Håller därför med Michaela om att se över att betala någon lite extra och utse 1-2 personer till ansvariga för sociala medier.

    Karsten kommenterar:
    Titeln är lite överdriven, ska ju väcka intresse, men det ligger mycket i det. Men det hela kommer tillbaka lite till min grundfråga – är det värt det rent ekonomiskt? Självklart kan jag lägga tid p åatt utbilda min personal, eller ha några utvalda som har mer ansvar, men är den tiden värt det? Vad ger mig närvaron på facebook, egentligen? Och vad ger den mig just nu, och vad skulle den kunna ge mig, om jag gjorde det bättre? Det är egentligen det som är själv kärnan i denna diskussion, för mig.

    Michaela nämner även en annan viktig sak, det är väldigt mycket push-marknadsföring på er fan-page just nu. Sociala Medier handlar mestadels om en två-vägskommunikation där båda sidor är aktiva. Ett sätt att åstadkomma detta är att bjuda lite på er själva ibland. Roliga eller finurliga kommentarer som får oss att lära känna er lite bättre. Variation är viktigt och bilder säger mer än 1000ord, prova att lägga upp en god bild på dagens soppa någon gång istället, vet iallafall att jag skulle bli hungrigare av det. Väldigt mycket text i marknadsföringen, få in fler bilder.

    Karsten kommenterar:
    Bra ideer! Men är även här praktiskt begränsad. Vem ska ta bilderna? Behöver jag en kamera för det (går i dagsläget inte att ladda upp bilder från iphonen till fanpages direkt i varje fall), kommer bilderna verkligen se bra ut, eller kommer de ser halvtaskiga ut då ingen av de anställda är särskild bra på fotografering (vad jag vet, skulle ju faktiskt kunna vara, men kan inte förutsätta det).

    Avsändare. Just nu går alla poster ut från “ship cafe” men vi får aldrig veta vilka som står bakom cafeet. För att bygga ett bra varumärke krävs det att folk kan relatera till produkten vilket blir mycket lättare med personligheter. Folk uppdaterar olika och stam-kunder vill gärna veta mer om folket som serverar dem.

    Karsten kommenterar:
    Ja, har funderat på detta. Ligger nog mycket i det, att göra det än mer personligt. Har även börjat med namlappar på de anställda nu, så att kunder har en möjlighet att veta vem som är vem också.

    Facebook som plattform, märkte att du såg det som en fördel att folk hade möjlighet att ha tillgång till att administrera fan-pagen från sin egen sida. Själv ser jag snarare det som en nackdel eftersom det fortfarande huvudsakligen kommer vara deras privata facebook med “möjligheter” att uppdatera jobb-sidan.

    Karsten kommenterar:
    Som jag skrev tidigare, tycker det är bra för det är smidigt. Hade de behövt logga in separat för detta hade det varit ännu svårare att vänja dem vid det :)

    Community. Du får en del kommentarer men inte alltför många. Ser att du provar lite olika tankar men prova även att tänka lite utanför dina vanliga banor. Det verkar vara ett kreativt cafe vilket gör att du kan leta lite olika samarbeten med Ikea, Företagen och studenterna. Kanske även komma på något sätt att koppla ihop dem och skapa en diskussionsplats för dem via din fan-page.

    Karsten kommenterar:
    Ja, men är som med det andra – det går så klart att göra väldigt avancerade grejer. Problemet är inte kreativiteten, problemet är förankringen i de anställda och att det ska vara värt mödan. Men är ingen dum tanke, vid Universitetet har de lite arbeten med just kreativet, ska se om jag får tag på någon lektor som hade tyckt det vore roligt (men även detta är i min erfarenhet mycket jobb. Tidigare kontakt med lektorer eller utbildningsansvariga har inburit många timmars dialog, arbetande fram av grundmaterial och vägledning – så det är absolut inte säkert det är värt mödan, även om det är “gratis” arbetskraft).

    Sök inspiration/hjälp med sociala medier, prata med folk i liknande situationer, följ andra företag som lyckats bra ex Saltå Kvarn, kolla efter eventuella samarbeten via universitetet om det går några som läser marknadsföring där. I jönköping finns det en förening PR-utskottet som hjälper lokala företag pro-bono med sådana uppgifter, kanske finns något liknande i Helsingborg, eller någon marknadsföringsstudent villig att hjälpa mot lite gratis mat?

    Karsten kommenterar:
    Har lite sådant redan på gång, som tex luncheventen som är en gång i veckan. Studenter är bra, då de har en bra drivkraft och motivation (de bra studenterna i varje fall) och på så sätt gör ett fantastiskt jobb. Men kräver vägledning och coachning också, för att hålla intresset vid liv.

    Jag påminns hela tiden av det gamla klassiska citatet “there is no such thing as a free lunch”. Tyvärr :)

    Blev en ganska lång kommentar till din post.
    Hoppas att den hjälper dig något.

    Mvh
    Josef

    Reply
  5. Liten idé är att kanske låta var och en ha en egen facebook dag när de är dedikerat ansvariga för att både lägga ut och svara på info.

    Plus en liten kort instruktion om vilka 5-10 saker som ska kommuniceras under dagen. Lägga ut dagens rätt. Ställa en fråga om vad folk tycker eller be om tips på vad kunderna skulle vilja ha. Tipsa om andra saker som händer i er närhet. Ha en tävling om gratis lunch för bästa tipset e dy. Skapa engagemang hos kunderna helt enkelt.

    Uppdatera med mobilen och kan ta en bild eller något om man inte vill skriva. Se till att det blir roligt och att personalen känner sig engagerad tillsammans med kunderna!

    Reply
  6. Vi använder oss av Slack och har en del problem med att få våra anställda att sluta använda Skype. Facebook försöker vi helst undvika, samma även med andra sociala medier.

    Reply

Leave a Reply