En bransch i sönderfall

Det behöver inte alls vara dåligt, men visst händer det mycket nu.

TU delas i två delar. Mymlan gör upp med facket, Expressen gör upp med PO (på ett helt fantastiskt sätt för övrigt), PO gör upp med TUAftonbladet gör upp med TS och TS gör upp med Aftonbladet.

Gullejo har en beef med guldspaden, och sannolikt med resten av världen. Men ändå.

DN trasas sönder, på alla sätt. Kaliber ”sprängs” (?).

Farfar upphör att existera, för allvarligt talat – Farfar 2.0 tror vi väl inte på? Och Fojo ska vi ju inte ens prata om

Jag skulle kunna fortsätta till i morgon bitti. Men trenden är tydlig. Bråk, stök, sönderfall. Och ytterst lite framåt, tillsammans.

Är det skogsbranden vi ser?

13 thoughts on “En bransch i sönderfall”

  1. På sätt och vis är de väl båda del av mediebranschen? Men det är ändå en alldeles klockren fråga, i den mån vi öht kan prata om branscher på det gamla, relativt inboxade sättet. Det är nog dags att sluta med det.

    Reply
  2. Det här är ju rent upprörande! Hur kan det komma sig att någon någonsin kunnat acceptera att ha en så fånig regel som Fojo-regeln i ett avtal? Helt bisarrt!

    “Från arbetsgivarsidan är problemet med Fojo-regeln att arbetsgivaren enligt kollektivavtalet inte kan säga nej till en anställd som blir antagen. Arbetsgivaren måste betala lön under ledigheten men har ingen möjlighet att själv vara med och påverka inriktningen på kompetensutvecklingen.”
    (http://www.medievarlden.se/nyheter/2010/03/medi…)

    Reply
  3. … och medan vi bråkar om hur vi ska vara organiserade sitter det någon stans ute i vårt avlånga land några begåvade publicister och skapar framtidens journalistik. På webben, i bild, i text, eller på något annat sätt. Och de bryr sig inte ett jota om bråken i våra ankdammar.

    Reply
  4. Det är väldigt underhållande att sitta vid sidolinjen och käka popcorn. Finns några ljusglimtar trots allt. Ska bli spännande att se på förändringarna som sker inom mediabranschen

    Reply

Leave a Reply to Anders FrickCancel reply