I Dagens Industri idag skriver man om filmen ”Solstorm

Dramathrillern “Solstorm”, baserad på Åsa Larssons bästsäljare, är en storsatsning med flera tunga namn i rollistan.
För att finansiera filmen har producenten Lena Rehnberg använt produktplacering, men hävdar att det inte märks.

Lena Rehnberg säger att det inte handlar om traditionell produktplacering. Istället:

“Det är mer ett sätt för företag att liera sig med filmen och “branda” sitt varumärke, vilket känns mycket bättre för mig som producent. Sedan kan det vara produkter i filmen också, men det är inget som syns.”

Som Helgonet, med sin P1800. Jag tycker det är spännande. Det verkar röra upp så mycket känslor, och egentligen är det inget nytt alls. Produktplacering är mycket äldre än Fay Weldons ”The Bulgari Connection” (wikipedia sätter 1946 till startår) och det enda som är lite, lite nytt är att vi linje med den rådande transparensen faktiskt vet vilka som ligger bakom. Det är gott.

Produktplacering är ett sätt av många att lösa finansiering av kreativt arbete i en värld utan upphovsrätt. Återkommer till fler, det finns en låååång lista här – men du kanske har egna förslag och exempel? Hör av dig.

För egen del funderar jag på att inom kort lansera ”Joakim Jardenberg 2.0”. Är du sugen på att placera lite produkter så är det bara att hojta. Kan fresta lite med att jag gillar att köra BMW, skriva på en Mac, mobilsurfa med en K800i (även om jag just nu kämpar med en motsträvig N95). Jag tycker att Armani gör bra skor, Filippa K bra kläder och att Bombay Sapphire är den godaste gin som finns när jag blandar min GT.

Här kan du hitta tidigare inlägg om upphovsrätt och copyright

Andra bloggar om: , , ,