Det är dags att göra en ordentlig insats för de små företagen på den lokala marknaden. Vi har ju tidigare gått igenom ett sätt av många för oss som medieföretag att öka våra intäkter på nätet. Men ett viktigt element saknas där – den lokala handlarens egen närvaro på nätet.

Många lokalsajter satsar stort på att bli ännu mer lokala. När vi rör oss ner mot riktigt små marknader som Kävlinge eller Uppviddinge så ser vi mängder av  frisörsalonger, pizzerior och en miljon andra varianter på lokal business. De har stor nytta av att kunna komma in till de låga kostnader vi erbjuder på lokalsajterna och äntligen få råd att marknadsföra sig. Men en annons på nätet, i vilken form det än är, bör ju länka någonstans. Den bör leda till någonting. Och där tar det stopp. Trots att det idag är relativt enkelt att komma igång så står sannolikt minst 95% av småföretagarna utan någon som helst vettig nätnärvaro. För att inte tala om hur svårt det verkar vara att hålla det lilla som finns levande.

De behöver hjälp, så låt oss ta dem i handen. Precis som tidningsföretag kört kurser för mäklare i hur man ska ta bättre bilder så är det nu dags att hjälpa företagarna ut på nätet. Men vi ska inte göra det som vi gjorde förr, med egna inhousebyråer som ska producera webbsidor för 500:- per sida. Vi ska inte sätta upp serverhotell och vi ska absolut inte ta på oss något uppdateringsansvar. Nu är det 2009 och hög tid att vi gör rätt. Så här!

Jag söker leverantörer som efter att ha passerat mitt nålsöga kan teama ihop med den lokala tidningen. Detaljerna sätter vi efter att ha diskuterat vidare, men jag ser framför mig följande:

  • Leverantören som vill vara med sätter ihop ett extremt enkelt flöde. Med tre klick ska kunden 1. välja domännamn, 2. ange sina uppgifter och signa ett kontrakt och 3. klicka in sig på en sajt som har en grundstomme av wordpress och något affärsmässigt (inte bloggigt) tema.
  • Leverantören ser till att mail etc finns på plats från start, men erbjuder också kunden att istället köra det under ett Google Apps konto på samma domän. Kunden kan då få mail, kalendrar, motsvarigheten till officepaketet och allt annat godis som finns där utan att göra mer jobb än ett ytterligare klick. (Ni vet väl att ni kan bli återförsäljare av Google Apps?). Grundsajten hanteras dock fortfarande i wordpress hos leverantören.
  • Leverantören, tillsammans med Mindpark, sätter ihop ett utbildningspaket som omfattar en timme introduktion och en timme workshop där vi faktiskt gör. Tidningen bjuder in kunderna och genomför det här passet. Innan kunderna går hem har de sin sajt, sin mail, sin inledande nätnärvaro på plats.
  • Så länge kunden inte begär mer än så här så kostar det en väldigt rimlig summa pengar varje år, och hela beloppet inkl domänkostnad kommer på en faktura från en leverantör. Normal teknisk support hanteras av leverantören.

Det är ett flera saker som är viktiga här. Domännamnet, tex, som säkerställer att kunden en annan dag kan byta till vilken leverantör han vill utan att tappa bort sin identitet. Viktigt är också frånvaron av svåra val, jag har tex spikat att wordpress är den bästa plattformen för dem. Inte för att de ska ”blogga” nödvändigtvis, men för att de ska klara av att hålla sajten levande och göra kopplingar till sin annonsering. Men allra viktigast är att kunden får någon som tar dem i handen och sätter det här på banan.

Så är du webbhotell och vill få in en fot i det här projektet, lägg ett mail till mig. Under mars räknar jag med att samla alla intrsserade leverantörer, tidningsfolk och ett par frivilliga kunder för att dra upp innehåll, genomförande, priser, ansvar etc. I första läget kommer vi att utveckla det här på de orter där det finns mindpark-tidningar, men så snart det är utprovat kommer jag att släppa ut hela upplägget. Det är väl ett spännande open source-projekt…