Det är dags att göra en ordentlig insats för de små företagen på den lokala marknaden. Vi har ju tidigare gått igenom ett sätt av många för oss som medieföretag att öka våra intäkter på nätet. Men ett viktigt element saknas där – den lokala handlarens egen närvaro på nätet.
Många lokalsajter satsar stort på att bli ännu mer lokala. När vi rör oss ner mot riktigt små marknader som Kävlinge eller Uppviddinge så ser vi mängder av frisörsalonger, pizzerior och en miljon andra varianter på lokal business. De har stor nytta av att kunna komma in till de låga kostnader vi erbjuder på lokalsajterna och äntligen få råd att marknadsföra sig. Men en annons på nätet, i vilken form det än är, bör ju länka någonstans. Den bör leda till någonting. Och där tar det stopp. Trots att det idag är relativt enkelt att komma igång så står sannolikt minst 95% av småföretagarna utan någon som helst vettig nätnärvaro. För att inte tala om hur svårt det verkar vara att hålla det lilla som finns levande.
De behöver hjälp, så låt oss ta dem i handen. Precis som tidningsföretag kört kurser för mäklare i hur man ska ta bättre bilder så är det nu dags att hjälpa företagarna ut på nätet. Men vi ska inte göra det som vi gjorde förr, med egna inhousebyråer som ska producera webbsidor för 500:- per sida. Vi ska inte sätta upp serverhotell och vi ska absolut inte ta på oss något uppdateringsansvar. Nu är det 2009 och hög tid att vi gör rätt. Så här!
Jag söker leverantörer som efter att ha passerat mitt nålsöga kan teama ihop med den lokala tidningen. Detaljerna sätter vi efter att ha diskuterat vidare, men jag ser framför mig följande:
- Leverantören som vill vara med sätter ihop ett extremt enkelt flöde. Med tre klick ska kunden 1. välja domännamn, 2. ange sina uppgifter och signa ett kontrakt och 3. klicka in sig på en sajt som har en grundstomme av wordpress och något affärsmässigt (inte bloggigt) tema.
- Leverantören ser till att mail etc finns på plats från start, men erbjuder också kunden att istället köra det under ett Google Apps konto på samma domän. Kunden kan då få mail, kalendrar, motsvarigheten till officepaketet och allt annat godis som finns där utan att göra mer jobb än ett ytterligare klick. (Ni vet väl att ni kan bli återförsäljare av Google Apps?). Grundsajten hanteras dock fortfarande i wordpress hos leverantören.
- Leverantören, tillsammans med Mindpark, sätter ihop ett utbildningspaket som omfattar en timme introduktion och en timme workshop där vi faktiskt gör. Tidningen bjuder in kunderna och genomför det här passet. Innan kunderna går hem har de sin sajt, sin mail, sin inledande nätnärvaro på plats.
- Så länge kunden inte begär mer än så här så kostar det en väldigt rimlig summa pengar varje år, och hela beloppet inkl domänkostnad kommer på en faktura från en leverantör. Normal teknisk support hanteras av leverantören.
Det är ett flera saker som är viktiga här. Domännamnet, tex, som säkerställer att kunden en annan dag kan byta till vilken leverantör han vill utan att tappa bort sin identitet. Viktigt är också frånvaron av svåra val, jag har tex spikat att wordpress är den bästa plattformen för dem. Inte för att de ska ”blogga” nödvändigtvis, men för att de ska klara av att hålla sajten levande och göra kopplingar till sin annonsering. Men allra viktigast är att kunden får någon som tar dem i handen och sätter det här på banan.
Så är du webbhotell och vill få in en fot i det här projektet, lägg ett mail till mig. Under mars räknar jag med att samla alla intrsserade leverantörer, tidningsfolk och ett par frivilliga kunder för att dra upp innehåll, genomförande, priser, ansvar etc. I första läget kommer vi att utveckla det här på de orter där det finns mindpark-tidningar, men så snart det är utprovat kommer jag att släppa ut hela upplägget. Det är väl ett spännande open source-projekt…
Jocke,
Det där är nog ett väldigt bra koncept. Men förlåt en yngling – vad har webbhotellen med det att göra? Kan man inte göra det helt och hållet med Googles hjälp?
Henrik
Jocke,
Det där är nog ett väldigt bra koncept. Men förlåt en yngling – vad har webbhotellen med det att göra? Kan man inte göra det helt och hållet med Googles hjälp?
Henrik
@henrik: dels är det många som vill ha en svensk leverantör, tex av språkskäl. Dels finns det inget som är alls lika bra som wordpress för det här ändamålet i google-sfären.
@henrik: dels är det många som vill ha en svensk leverantör, tex av språkskäl. Dels finns det inget som är alls lika bra som wordpress för det här ändamålet i google-sfären.
OK. Språket begriper jag inte riktigt, men det slutar väl med att G fixar WordPress look-a-like, antar jag. Det verkar ju lite dumt att föda t ex FS-data bara för att dom ska hantera lite DNS och en gnutta disk…
OK. Språket begriper jag inte riktigt, men det slutar väl med att G fixar WordPress look-a-like, antar jag. Det verkar ju lite dumt att föda t ex FS-data bara för att dom ska hantera lite DNS och en gnutta disk…
Mycket bra initiativ. Funderar just nu hur alla GEO-domäner ska kunna användas till något annat än enkla informationssidor kryddade med annonser.
Mycket bra initiativ. Funderar just nu hur alla GEO-domäner ska kunna användas till något annat än enkla informationssidor kryddade med annonser.
Väldigt intressant koncept! Detta ska följas noga.
Väldigt intressant koncept! Detta ska följas noga.
Det här låter spännande, vi får snacka ihop oss om detta nästa vecka.
Det här låter spännande, vi får snacka ihop oss om detta nästa vecka.
Men vad är det som gör WordPress till ett så bra val för småföretagen? En pizzeria har inget behov av att blogga, troligen inte ens av att skapa mer än en sida. Google Pages, eller vad det nu heter, torde väl nästan räcka?
WordPress är inte “bara” ett bloggverktyg. Det är ett CMS som tillåter oss att ge dem ett suveränt startläge med ett färdigt mallsystem.
Det är ett system som hittills fått de användare jag utsatt det för att känna arbetsglädje och “tycker om”.
Det är också ett system som man kan växa i, utan att behöva byta upplägg. WordPress är i mina ögon det perfekta navet i det ekosystem som utgör en “webbnärvaro”.
Men vad är det som gör WordPress till ett så bra val för småföretagen? En pizzeria har inget behov av att blogga, troligen inte ens av att skapa mer än en sida. Google Pages, eller vad det nu heter, torde väl nästan räcka?
WordPress är inte “bara” ett bloggverktyg. Det är ett CMS som tillåter oss att ge dem ett suveränt startläge med ett färdigt mallsystem.
Det är ett system som hittills fått de användare jag utsatt det för att känna arbetsglädje och “tycker om”.
Det är också ett system som man kan växa i, utan att behöva byta upplägg. WordPress är i mina ögon det perfekta navet i det ekosystem som utgör en “webbnärvaro”.
Andreas, glöm din föreställning om att WordPress bara är ett bloggsystem. WordPress är ett CMS-verktyg, ett extremt enkelt, flexibelt och kraftfullt sådant.
Bara en kort notis, för att 1. testa att det funkar och isf 2. berätta att vi nu har kickat igång trådade kommentarer på jardenberg.se ;)
Trådade kommentarer, det var fräckt. Hur har ni löst det (vad heter WP-tillägget)? :)
Inget alls. Det är bara att kryssa i kryssrutan i WP 2.7 (under Settings/Discussions). Det finns iof plugins som fixat det i tidigare versioner också, men varför då, liksom…
Funkar till och med integerat med Disqus, kolla här så smutt: https://jardenberg.se/2009/01/12/vandalism-pa-spotify/
Jag har ingen föreställning om att WordPress är bara ett bloggsystem. Och Jocke borde väl veta att jag både gör plugins, använder det som CMS för somliga kunder, har hackat runt i kärnan och har rätt ingående kännedom om vad som är bra och dåligt med WP.
Men precis som med traditionella CMS så är inte heller WordPress automatiskt den bästa lösningen. Det kan vara krångligt för många och overkill för någon som bara behöver en sida eller två. Med WordPress och Google Apps så har en okunnig pizzabagare, hattmakare, skräddare plötsligt två helt olika system att hålla ordning på. Det ifrågasätter jag.
Det är ju ändå helt olika funktioner. Mail och kalkylark har lika lite med varandra att göra som med en webbsida.
Jag tror att du har en förutfattat uppfattning om vad en pizzabagare eller en hattmakare kan göra om han får verktygen i handen. Det viktiga är att han inte måste göra det.
Jag vidhåller samma argumentation som ovan – det är en klockren mix.
Andreas, glöm din föreställning om att WordPress bara är ett bloggsystem. WordPress är ett CMS-verktyg, ett extremt enkelt, flexibelt och kraftfullt sådant.
Bara en kort notis, för att 1. testa att det funkar och isf 2. berätta att vi nu har kickat igång trådade kommentarer på jardenberg.se ;)
Trådade kommentarer, det var fräckt. Hur har ni löst det (vad heter WP-tillägget)? :)
Inget alls. Det är bara att kryssa i kryssrutan i WP 2.7 (under Settings/Discussions). Det finns iof plugins som fixat det i tidigare versioner också, men varför då, liksom…
Funkar till och med integerat med Disqus, kolla här så smutt: https://jardenberg.se/2009/01/12/vandalism-pa-spotify/
Jag har ingen föreställning om att WordPress är bara ett bloggsystem. Och Jocke borde väl veta att jag både gör plugins, använder det som CMS för somliga kunder, har hackat runt i kärnan och har rätt ingående kännedom om vad som är bra och dåligt med WP.
Men precis som med traditionella CMS så är inte heller WordPress automatiskt den bästa lösningen. Det kan vara krångligt för många och overkill för någon som bara behöver en sida eller två. Med WordPress och Google Apps så har en okunnig pizzabagare, hattmakare, skräddare plötsligt två helt olika system att hålla ordning på. Det ifrågasätter jag.
Det är ju ändå helt olika funktioner. Mail och kalkylark har lika lite med varandra att göra som med en webbsida.
Jag tror att du har en förutfattat uppfattning om vad en pizzabagare eller en hattmakare kan göra om han får verktygen i handen. Det viktiga är att han inte måste göra det.
Jag vidhåller samma argumentation som ovan – det är en klockren mix.
Kanske. Anledningen till att jag ställde frågan är för att jag inte direkt hittar på scenariot. Jag har flera kunder med WordPress, och i segmentet, som jag får hjälpa varje vecka. Vanligaste frågan? De kan inte logga in för de blandar ihop Google apps och WordPress. De skriver in @domän.se som användarnamn eller sin hotmail-adress. Jag har noterat att det nya gränssnittet även gjort det svårare för de som skapar nya blogginlägg/sidor då knappen inte längre är lika stor.
Därför tror jag att många mindre klarar sig bra på vad exempelvis Google erbjuder. En sida eller två eller tre, med samma inlogg och på samma ställe som de har allt annat. Kanske har de Googles Apps Startpage som default-sida i sin IE också, och det är precis vad de behöver.
En tanke bara.
Kanske. Anledningen till att jag ställde frågan är för att jag inte direkt hittar på scenariot. Jag har flera kunder med WordPress, och i segmentet, som jag får hjälpa varje vecka. Vanligaste frågan? De kan inte logga in för de blandar ihop Google apps och WordPress. De skriver in @domän.se som användarnamn eller sin hotmail-adress. Jag har noterat att det nya gränssnittet även gjort det svårare för de som skapar nya blogginlägg/sidor då knappen inte längre är lika stor.
Därför tror jag att många mindre klarar sig bra på vad exempelvis Google erbjuder. En sida eller två eller tre, med samma inlogg och på samma ställe som de har allt annat. Kanske har de Googles Apps Startpage som default-sida i sin IE också, och det är precis vad de behöver.
En tanke bara.
Kan tänka mig att det är inte helt lätt för den lille företagaren få tag i en vettig se-domän i dagens läge.
Kan tänka mig att det är inte helt lätt för den lille företagaren få tag i en vettig se-domän i dagens läge.
Helt riktigt bo. Desto viktigare att få hjälp att välja. Och sedan måste den ju kommuniceras;)
Helt riktigt bo. Desto viktigare att få hjälp att välja. Och sedan måste den ju kommuniceras;)