Två snabba exempel ur bloggrullen idag:

Sören Karlsson: På jakt efter en affärsmodell:

Men journalistik är inte gratis och här ligger mediabranschens största utmaning just nu: att orka och våga affärsutveckla digitalt så att bra journalistik kan finansieras även i framtiden.

Thomas Mattsson: ”Nya tilläggsprodukter också på nätet?

Lika lite som det är gratis att skicka journalister till Irak eller Haiti för att dokumentera nöden där, lika lite är det gratis att avsätta resurser för undersökande journalistik. För den kostar och det måste den få göra.

Men alltså. Jag tycker det är otroligt bra att chefredaktörerna resonerar och reflekterar. De här två smartskallarna har dessutom kommit längre än någon annan när det gäller att konstatera vi inte kommer kunna ta betalt av nätläsaren. Men ändå. Det är ju gräsligt vad man lutar sig mot att journalistiken kostar.

Tror ni att Googles serverfarmar är gratis? Tror ni att deras programmerare jobbar utan lön (förutom de fria målterna;)? Tror ni att deras affärsutvecklare innoverar bara för att de tycker det är kul. Självklart inte.

Trots att det är gratis för användaren att söka på google så ska man väl inte inbilla sig att det är gratis för google att rå om sin kärnverksamhet? Alla har olika kostnader för intäkternas förvärvande. De har innoverat och funnit en modell som bär kostnaderna. Och det vet jag att ni vet, så jag slår in en öppen dörr i ert fall. Men ni borde kanske sluta sätta vissa kostnader på en piedestal. Det gynnar inte debatten.

Allting kostar. Inte bara god journalistik.