crystal_ball.jpgI december 2007 tittade OMMA (online magazine of media, marketing and advertising) i kristallkulan och spådde utvecklingen för social networking och framtidens web 2.0. Framtiden innehåller mer av allt. Internet har på många sätt blivit en ny digital kontinent, en landmassa med ett ständigt ökande befolkningsantal där den nya digitala infrastrukturen med sina kommunikationsvägar för samman människor när och var de vill. Så här ser de sociala nätverkens framtid ut enligt OMMA:

  • Antalet onlineinnvånare fortsätter att öka: Enligt en rapport från datamonitor 2007, kommer antalet användare inom de sociala nätverken att nå sin topp 2009 för att sen plana ut 2012.
  • Mobila och nischade sociala nätverk växer sig starkare: Enligt Jupiter Research kommer annonsintäkterna från sidor baserade på användargenererat material att stiga från 576 miljoner dollar till 5.47 miljarder 2011.
  • Real-time blir ännu bättre: Det kommer att växa fram fler och fler applikationer och tjänster som kommer att tillåta människor att hålla kontakt i realtid. Twitter är ett exempel.
  • Profilerna blir enklare och inte lika djupgående: Det kommer att bli enklare och snabbare att bygga profiler på de sociala nätverken. Speeddatingsiten WooMe, låter användaren svara på fem korta frågor och ladda upp ett foto vid registreringen, sen e det klart.
  • Ljud och Video: Användningen av kamera över Internet ökar. WooMe använder redan Skype för videomöten mellan användarna och lämnar till och med plats för videoannonser. MySpace och Skype har presenterat idéer för en instan messenger baserad på ljud.
  • Sociala nätverk kommer mer och mer att göra sig gällande hos traditionella nyhetsförmedlare online: När ESPN.com lanserade sitt konversationsforum blev gensvaret 10 gånger större än förväntat. Idag driver sidans konversationer fram många av de sportnyheter som sedan presenteras.
  • Yahoo ska sänka Google: I november förra året sa John Kremer (vice VD på Yahoo mail) till Business standard, att företaget ska lansera en ny social nätverkstjänst. “Our ability to launch a social networking tool that can integrate all the existing services right at the Mail home page should be the clincher for us in 2008.”
  • Virtuella världar fortsätter att vara svåra för annonsörer: Det har varit svårt och ensamt för varumärken att lansera sig i de virtuella världarna sm till exempel Second Life. “There is potential for user engagement, but simply opening up a shop in Second Life or other virtual worlds and hoping for the best is far from enough,” säger Datamonitors Ri Pierce-Grove.
  • Den traditionella mediesfärens styrka, att skapa innehåll, kan ge dem ett försprång inom ny media: IncBiznet är ett socialt nätverk startat av Mansueto Ventures och grundar sig på professionellt publicerat material baserat på ackumelerad erfarenheten från fyra årtionden. “Our technology is way behind – and when I say way behind, I mean two years – so I think we’ll catch up and see what happens when we add editorial to the mix,” säger Ed Sussman, VD på Mansueto Digital.
  • Användarna kommer att göra Internet till sitt sociala nätverk: Ett exempel är coComment som ger användaren möjligheten att spåra och dela med sig av kommentarer som görs var som helst på nätet.