annonsintäkter

Mindpark #018: När Tidningsutgivarna övergav pappret – eller…?

Den 9 november 2009 utkommer sista numret av pappersutgåvan av Tidningsutgivarnas (TU) egen publikation Medievärlden. Webbsajten medievarlden.se lever vidare. Detta anses av många i debatten ha ett stort symbolvärde – ”inte ens TU tror längre på papperstidningen”. Inget kunde vara mer felaktigt. Medievärlden har varit en smal facktidning, business-to-business. Den affärsmodellen ser helt annorlunda ut … Read more

Mindpark #015: Craigslist och miljarderna som försvann

Året var 2000, och Craigslist tog de första stegen utanför San Francisco. Tjänsten hade visserligen startat som en mailinglista redan 1995 när Craig Newmark var nyinflyttad till stan och saknade kompisar. Den historien, liksom att det inte blev ett bolag förrän 1999, kan väl alla vid det här laget. Men där och då, 2000, syntes … Read more

Ödesfrågan – hur ska journalistiken finansieras?

I går tisdag var det exakt 15 år sedan Aftonbladet.se grundades (den 24 augusti 1994). Grattis på födelsedagen! En av den här höstens stora debatter i mediebranschen handlar (redan) om möjligheten att ta betalt för redaktionellt innehåll på webben, att låsa innehåll för icke-betalande besökare. Ett annat sätt att uttrycka frågan är att diskutera hur … Read more

Annonsintäkterna på internet ner 5 procent

Under första årets första tre månader minskade annonseringen online i USA med 4,9 procent jämfört med motsvarande period 2008, enligt de senaste siffrorna från The Interactive Advertising Bureau tagit fram tillsammans med PricewaterhouseCoopers. Under första kvartalet uppgick annonseringen online till 5,5 miljarder USD jämfört med 5,8 miljarder kvartal 1 2008. Onlineannonseringen klarar sig riktigt bra om man … Read more

Annonseringen ner 30 procent under första kvartalet

Under första kvartalet i år tappade de amerikanska tidningarna nästan 30 procent (-29,7 procent) av sina annonsintäkter i print jämfört med första kvartalet 2008. Enligt de senaste siffrorna från NAA nådde annonseringen i print endast upp till 5,9 miljarder USD, vilket ska jämföras med 8,4 miljarder kv 1 2008. Tappet är störst för eftertextmarknaden, som … Read more

Medieinvesteringarna minskar med 7 procent i år

Medieinvesteringarna globalt kommer att minska med 6,9 procent i år jämfört med 2008, enligt den senaste reviderade prognosen (pdf) från ZenithOptimedia som publicerades igår. I år kommer de totala medieinvesteringarna uppgå till 453 miljarder USD, förra året var motsvarande siffra 487 miljarder. ZenithOptimedia räknar med att annonseringen kommer att öka med 1,5 procent 2010 till … Read more

Största tappet någonsin för tidningarna i USA

Enligt de senaste sifforna från NAA (Newspaper Association of America) minskade tidningarnas annonsintäkter i print med 17,7 procent under 2008 jämfört med 2007. Det är det värsta tappet sedan NAA började mäta på 50-talet. Anmärkningsvärt är också att det är tredje året i rad som intäkterna minskar, vilket aldrig tidigare har inträffat. Under 2008 var … Read more

Dyster prognos för tidningarna i USA

Enligt eMarketers beräkningar minskade tidningarnas annonsintäkter i USA med 16,4 procent under 2008 till 38 miljarder USD. Och enligt prognosen kommer tappet att vara nästan lika stort i år; minus 15,8 procent. Det betyder att annonsintäkterna för tidningarna i USA beräknas landa på 31,9 miljarder dollar i år. Och även om 2008 och 2009 är … Read more

Mediainvetseringarna backade 1,7 procent i USA under jan-sep

Under årets första nio månader minskade medieinvesteringarna i USA med 1,7 procent jämfört med motsvarande period förra året. Det visar siffror som TNS Media Intelligence publicerar. Tredje kvartalet 2008 minskade med 2 procent jämfört med kvartal 3 2007. OBS! I internetsiffrorna ingår endast displayannonser. Annonseringen online står för den största ökningen ökade med 7 procent … Read more

Medieinvesteringarna i Storbritannien ner 3 procent i år och 6 procent nästa år

Mediainvesteringarna i Storbritannien kommer att minska med nästan 6 procent nästa år, enligt senaste prognosen från GroupM/WPP. Rapporten beskriver en nedgång för alla medier, med undantag av internet. De största tappen drabbas printmedierna av. T ex förutspås de regionala tidningarnas annonsintäkter minska med nästan 14 procent. Även tidskrifter drabbas hårt med en minskning med 9,5 … Read more

Värsta kvartalet hittills för tidningarna i USA

Under det tredje kvartalet i år minskade de amerikanska dagstidningarnas annonsintäkter med 19,3 procent i pappret jämfört med tredje kvartalet 2007. Det är det största raset sedan Newspaper Association of America började publicera kvartalssiffror 1971. Annonsintäkterna i print minskade från 10,1 miljarder kvartal 3 2007 till 8,2 miljarder under det tredje kvartalet i år, ett … Read more

Internetannonseringen upp 14 procent under årets första nio månader

Under årets nio första månader uppgick onlineannonseringen i USA till 17,3 miljarder dollar. Det är en ökning med 14 procent jämfört med motsvarande period förra året, då annonsintäkterna uppgick till 15,2 miljarder dollar. Det visar siffror som The Interactive Advertising Bureau tagit fram tillsammans med PricewaterhouseCoopers. Under det tredje kvartalet uppgick annonsintäkterna på nätet till … Read more

Så ska vi tjäna pengar på nätet (mer än vi någonsin gjort på papperstidningen)

Om man upprepar något tillräckligt länge och ofta så börjar det behandlas som en sanning. En sådan sanning är det gamla frasen ”vi kommer aldrig att tjäna lika mycket pengar på nätet som vi gör på tidningen”. Jag upplever det som en sanning som fått fäste utan att egentligen vara speciellt logisk och oftast helt … Read more

Internetannonseringen upp 21 procent i UK

Annonsmarknaden i Storbritannien omsatte nästan 9 miljarder pund (8,98 miljarder) under första halvåret 2008, enligt IAB UK (Internet Advertising Bureau). Det är en minskning med 0,7 procent jämfört med första halvåret 2007. Med undantag av internet så minskade medieinvesteringarna i alla stora medier och räknar man bort internet så minskade annonsmarknaden 4,6 procent. Under första … Read more

Annonseringen online upp 23 procent i år

Enligt en ny rapport från EITO (The European Information Technology Observatory) kommer den globala annonseringen online i år att öka med 23 procent. Enligt prognosen kommer de totala medieinvesteringarna uppgå till 31,7 miljarder euro. I Europa kommer ökningen att vara störst; upp 31 procent i år till 9,1 miljarder euro. USA är dock fortfarande den … Read more

Annonsintäkterna på internet upp 15 procent

Första halvåret i år uppgick annonsintäkterna på internet i USA till 11,5 miljarder USD. Det är en ökning med 15,2 procent för motsvarande period 2007. Då uppgick annonseringen till 10 miljarder USD. Det visar siffror som The Interactive Advertising Bureau tagit fram tillsammans med PricewaterhouseCoopers. Under det andra kvartalet var annonsintäkterna på nätet 5,7 miljarder … Read more

Tidningarnas annonsintäkter i USA under första halvåret – Print ner 15 procent och tillväxten avtar online

Under första halvåret i år tappade de amerikanska tidningarna 15,3 procent av sina annonsintäkter i pappret jämfört med motsvarande period 2007. Från 20,4 miljarder första halvåret 2007 till 17,3 miljarder i år. Enligt NAA’s siffror är det framförallt rubrikannonserna som minskar. Första kvartalet i år minskade dessa med 25 procent jämfört med föregående år. Och … Read more

Medieinvesteringarna upp 5,2 procent

Lite oväntat efter allt snack om räntehöjningar och lågkonjunktur visar IRMs senaste siffror att medieinvesteringarna ökade 5,2 procent under andra kvartalet i år jämfört med motsvarande period föregående år. Totalt uppgick medieinvesteringarna till 8,7 miljarder kronor (8,3 miljarder förra året). Ackumulerat för första halvåret ökar medieinvesteringarna med 4,3 procent och omsättningen i mediemarknaden uppgick till … Read more

Google Ad Manager (så ska ett annonssystem fungera)

I helgen har jag jobbat med nästa fas inför migreringen till Google Ad Manager. På hd.se, en av sajterna i Mindpark-sfären, kör vi nu Googles annonslösning i skarp drift på tio positioner. Vi slog över switchen natten mellan söndag och måndag för att inte sabba veckostatistiken, och so far har det varit en underbar övergång. … Read more

Fortsatt ökade intäkter online för norska tidningar

Annonsintäkterna online för tidningarna i Norge fortsätter att öka. Enligt Mediebedriftenes Landsforening så uppgick internetannonsering i norska tidningar till 829 miljoner NOK under årets första fem månader i år. Det är en ökning med 16 procent jämfört med motsvarande period 2007. I april uppnåddes en ny toppnotering för en enskild månad: 177 miljoner norska kronor. … Read more

Tidningarnas annonsintäkter ner 14 procent i print

Annonsintäkterna i print minskade med drygt 14 procent för tidningarna i USA under det första kvartalet 2008 jämfört med motsvarande period 2007. Det visar de senaste siffrorna från Newspaper Association of America. Framförallt är det eftertexten som minskar, plats- och fastighetsannonser tappar mest: ner 35 procent sedan kvartal 1 2007. Totalt uppgick annonsintäkterna för pappret … Read more

Internetannonseringen i USA 2007: 21 miljarder dollar

The Interactive Advertising Bureau och PricewaterhouseCoopers har nu publicerat siffrorna för internetannonseringen i USA 2007. Under 2007 nådde annonsintäkterna på nätet upp till 21,2 miljarder dollar, vilket är en ökning med 26 procent jämfört med 2006. Och sedan 2004 har annonseringen på internet i USA mer än fördubblats, upp 120 procent. Sök är fortfarande störst … Read more

Annonsintäkterna för tidningarna i USA fortsätter att öka på webben och minska i print

Annonsintäkterna på webben ökade med 19 procent för tidningarnas i USA under 2007, enligt preliminära siffror från Newspaper Association of America. För hela 2007 uppgick annonsintäkterna till till 3,2 miljarder dollar på webben. Under det fjärde kvartalet 2007 ökade annonsintäkterna på webben med 14 procent till 847 miljoner dollar. Sedan förra året har tillväxttakten minskat. … Read more

Idag står internet för 7 procent av de globala annonsintäkterna. Om 5 år kommer det att vara drygt en femtedel.

Enligt The Kelsey Group nådde de globala medieinvesteringarna upp till 600 miljarder USD under 2007. De förutspår att den genomsnittliga årliga tillväxten kommer att vara 2,7 procent, vilket betyder att 2012 kommer de globala medieinvesteringarna uppgå till 707 miljarder dollar. Det är en ökning med knappt 18 procent för hela perioden. I princip står internet … Read more