I höstas skrev jag en post omFem saker alla mediehus bör göra nu”. Den handlade bland annat om att utnyttja nätets giganter för att publicera sitt material. Det slumpade sig så att bara några dagar efteråt öppnade flera tidningar kanaler på Youtube, i samband med lanseringen av den svenska versionen. Sedan har det rullat på, och tex har Expressen börjat med publicering på Flickr. Men jag har hittat få som gjort det fullt ut, och därför blev jag extremt glad när jag läste Sören Karlsson på HD berätta om ”Klickfest på hd.se när studentbalerna bevakas”. Det visar sig att det är Flickr som används för bilderna. På helt rätt sätt. Sören skriver:

För den tekniskt intresserade kan det kanske vara intressant att notera att vi experimenterar lite genom att använda bilddelningssajten Flickr som plattform för studentbilderna. Från Flickr bäddar vi sedan in bilderna på hd.se. Vinsterna med det här sättet att jobba är enkel uppladdning ute från fältet, att det genereras s.k. tumnaglar automatiskt och att våra bilder finns tillgängliga på ett ställe till på nätet (här är hd.se:s Flickr-sida).

Jag tycker det är intressant även för den som kanske inte är så tekniskt intresserad, så jag ställde lite frågor till gänget bakom. Nyttig läsning för den som publicerar mycket bilder. Och missa inte att HD har lagt sin lösning som Open Source på GitHub. Bara att ta hem och göra en egen implementering.

Mikael Rosenlöf, redaktionschef på hd.se berättar:

Anledningen till att det vi körde flickr var mest att det verkade vara ett snabbt sätt att återuppliva det gamla TNG-bildgalleriet utan att behöva bygga ngt i Escenic, vilket iofs förmodligen hade gått, men hade tagit längre tid pga att vi måste lämna kod til IT som sedan ska testas före deploy. Och det skulle tagit mer tid än från måndag när vi bestämde oss till onsdag bär vi körde lösningen för första gången.
En annan faktor som avgjorde var att folket på fältet inte behövdes köra Escenic via 3G-puck, vilket är lite meckligt och att det är relativt smidigt att ladda upp stora mängder bilder med hjälp av iphoto och flickr.

Både Mikael och Sören berättar också att de till nästa gång kan tänkas försöka få till en Creative Commons-licens på materialet. I det här fallet hade det varit extremt välkommet, balbilderna hade garanterat vidarepublicerats av en masse och gett HD mängder med goodwill (och inlänkar…)

Noah Williamsson är kodguru på HD, och en av de smartaste och snabbaste utvecklare jag haft förmånen att jobba med. Han får berätta lite mer om den tekniska lösningen och arbetsflödet:

Lite drygt två dagar tog det, från att ha varit fullkomligt inkompetent på Flickr till att ha ett basic galleri (albumlista, visa album, visa enskild bild med föregående/nästa-länkar).

Vi började på tisdag eftermiddag förra veckan, efter att ha pratat bildvisare, med att konstatera att Flickr tydligen skulle ha ett API. Resten av den dagen gick åt till att läsa på om Flickr och experimentera med deras API med olika existerande lösningar.
Onsdagen gick åt till att knacka ihop den koden som checkades in på GitHub tidigare i veckan.
Micke fixade ihop kopplingen till Escenic, introducerade berörda webbredaktörer och satte ihop dokumentation för arbetssätt etc.

Torsdagen var det bal, lite filande och buggrättningar samt en webbredaktör som på eget initiativ hittat fler sätt att använda Flickr på.

Och tidigare i veckan ville Sören ha något smidigt sätt att få in läsarbilder på sajten.
Micke hade en ide om upptaggning på Flickr och i samband med det så hittade jag det Flickr kallar “machine tags” (formatet är ungefär namespace:subject=arbitraryvalue). Så då byggde jag in stöd för det i koden också, nu kan man göra t.ex. http://hd.se/bildgalleri/?set=sneakrz-shoe-50 (hittar bilder taggade med sneakrz:shoe=50)

Det gör att vi i princip skulle kunna be läsarna att tagga upp sina Flickr-bilder med hd:lasarbild=nyarssaluten eller hd:lasarbild=vårtecken, och sedan presentera ett bildgalleri på sajten som söker hos Flickr efter bilder med dessa taggar.

Vi kör f.n. busigt med en non-commercial API key på grund av de snabba puckarna.
Har skickat in begäran efter en kommersiell API nyckel häromdagen men det är handläggningstider på 2-4 veckor.
Ett nej på den requesten (och ev efterföljande, om man orkar) vore riktigt tråkigt och riskerar, om de är tjuriga, att vi blir av med kontot.

Jag funderade också lite på hur mycket bandbredd det här sparade, eftersom bilderna ju levereras från Flickr istället för via den egna linan. Noah hade svar på det också:

GA har räknat 49k unika sidvisningar för Helsingborgsbalen hittills, och 84k för Ängelholmsbalen.

Med reservation för att jag tänkt eller räknat fel;
Räknar man bort unika visningarna av Helsingborgsgalleriets startsida (den med tummnaglarna, 2300 unika visningar) hamnar vi på ca 47k sidvisningar. Den siffran innehåller x unika besökare, som tittat på i snitt y unika bilder. Man borde kunna utgå från att visad bild hamnar i browser cachen, varför det totalt antalet sidvisningar är irrelevant.

Med ett snitt på 60kb per bild som visar i galleriet gånger 47 unika sidvisningar så handlar det alltså hittils om ca 2800 megabyte data. Som också är 2.8 gigabyte, och som kan avrundas till ungefär 28GBit med om man räknar in overheaden vid överföringen. Slår man ut 28GBit över fem-sex timmar så hamnar man någonstans runt 1.5mbit/sekund. Och detta är alltså peak-siffror vid en relativt stor händelse.

Det kan jämföras med att bara HTML-koden (35kb komprimerad) som skickas ut vid varje sidvisning (500k/dag) äter 2mbit/sekund, varje dag. Och då är det inte inräknat bilder men framförallt webb-tv här heller.

I det långa loppet är nog den största vinsten med Flickr inte bandbredden utan snarare vad vi slipper underhålla och ta backup på. För att inte tala om räckvidden och de sociala bitarna som kommer automatiskt med Flickr.

Och därmed sätter jag punkt för dagens lilla lektion i ”hur man gör saker på rätt sätt”;)