Hubbub 07 – reload…

Jag fyller på en och samma post med lite korta kommentarer – andra kommer att liveblogga desto fylligare – så ladda om den här sidan när dagen är slut.

Dagens moderator, Henrik Ahlén, börjar med att berätta att vi faktiskt sitter i en hub – och helt plötsligt står det klart för oss varför borden är så konstigt placerade ;)

Spontu-logoDavid Haddad från Spontu pratar om sin applikation som bygger på att kombinera positionering i mobilen med de sociala nätverkens olika funktioner. Det handlar alltså om proximity och att flytta de sociala nätverken in i mobilens inre. Problemet som jag ser det är att de kommer att bli frånsprungna av Google. Första skåran i kolven var köpet av Jaiku med Jyri Engeström i spetsen och andra skåran i kolven var släppet av Android. Det är helt klart att Google har sett samma sak som David – och då vinner nog Goliat den här gången. En bra poäng på slutet: “Don’t focus on the killer app, work on a killing strategy”…

super-localTrond Bugge skulle prata hyperlokalt, men kan inte närvara. Istället skickar han en samling filmer som ska belysa hans koncept. Tyvärr funkar inte tekniken sådär helt lysande – även om det är ett bra tänk. (Jag misstänker att Henrik, vår moderator som gått ganska hårt åt dåliga presentationer, gärna skulle vilja krypa ur sitt skinn just nu…) Alfred tipsar om en artikel på temat.

green-hat-peopleNiklas Tyllström från Green Hat People säger att livet är underbart, men alldeles för förutsägbart. Enter: realworld playground. Verklighetsbaserade spel via mobilen helt enkelt. Lite som en gammaldags skattjakt. Som så ofta förr misstar man sig på affärsidéen. Man ville bygga en plattform, och gör det också, för att alla ska kunna leka och sätta upp egna spel. Men det har visat sig att pengarna kommer in via företagsevent istället. Otippat ;) Huvudsaken, igen som så ofta förr, är att vara flexibel och inte låsa vid sin första modell. Adapt, improvise, overcome!

Och nu, kaffe. 40 minuter efter schemat bara…

pixbox-logo

Per Mosseby från Pixbox lugnar ner mobilhypen en smula. Webben räknas fortfarande… Per listar två anledningar till att old school-mobila tjänster inte blev en större hit.

  • De framstod som dyra
  • De var alla mycket bättre lämpade att utföra vid en dator

Och där kom dagens första iPhone-slide. Och, som jag sagt så många gånger förr – iPhonen förändrar mycket av det här. Den är mer av riktiga internet i fickan än ”det mobila internet”. Men det kanske är mer min åsikt än vad Per egentligen säger. Det går iaf inte att säga emot att den revolutionerar och suddar ut hela den klassiska gränsen mellan fast och rörligt – konvergens finns helt plötsligt inte egentligen. Det är bara samma sak, fast i en annan device.

mobispine-logo Peter Arvai från Mobispine pratar om vilka utmaningar vi har framför oss när det gäller mobilt internet. Jag är ju skeptisk, även om man kan konstatera att intäktsströmmarna i asien och i västvärlden ser helt olika ut. Men en intressant siffra är att enbart 25-30% av den mobila trafiken går till top 20-sajter – resten går till den långa svansen.

Och nu, kaffepaus igen. Kl är 15.37 och inte 15.00. Hehe, det blir en sen pilser ikväll tror jag…

sonetel-logoHenrik Thomé, Sonetel on stage. Allting kommer att vara på internet och online. Alltid. Det enda som skiljer en pryl från en annan är olika form-faktorer. Olika input och olika output – men i princip är allt lika. Ja, självklart. Så är det ju. När det kommer till kommunikation måste vi skruva upp kvaliteten. På alla plan. Sedan kommer han in på en hyperintressant del om hur man kan/ska utveckla företag av idag. Tyvärr springer tiden iväg och hans preso med det, men jag ska jaga tag på honom och berätta mer senare. Bra exempel. Bra talare.

rebtel-logoHjalmar Winbladh från Rebtel gillar jag att lyssna på. Han säger saker som ”vet ni att vi lade mer pengar på sms förra året än vad Microsoft hade i samlade inäkter”. $15 miljarder. Det hade såklart inte kunnat hända om vi inte varit så inlåsta i operatörernas fålla. De har förlorat kontrollen över fasta förbindelser till IP, nu är det dags för nästa område. Från economist: ”How the internet killed the phone business”.

videoplaza-logoSorosh Tavakoli från Videoplaza berättar för oss varför online video advertising is the f*cking shit. Vi har snackat en del och jag är så glad att de bestämde sig för att tänka om sin affärsmodell. Inledningsvis ville de ju ta hand om hela kakan, inklusive sälj. Nu fokuserar de på att utveckla själva annonsmodellen istället. The online video revenue wheel. Härligt med en snubbe som verkligen brinner för sin pryl också.

Dagens överraskning, Ola Ahlvarsson on stage. Utan vit, handmålad kostym. Utan powerpoint. Bara en klok dragning om dagens paradoxer. Samtidigt som internet gör så mycket gott, finns det mer skit än någonsin vid våra fingertoppar. Samtidigt som vi diskuterar vår integritet mer än någonsin viker vi ut oss fullständigt på fler och fler sociala nätverk. Släpper tangenterna och lyssnar. So sue me.

mobilesorcery-logo Patrick Broman från Mobile Sorcery gör en bra preso och jag skrev massor med klokt om den. Men bloggsatan strulade igen och jag skriver inte om det nu kl 17.47. Sorry – Patrick, Poppe, Alex och gänget. Alla får in och läsa om MoSync på egen hand.

Nu ska K och jag ut och ha en bra kväll på stan. Den kanske slutar på Hubbubs efterfest – TGIF Birger Jarlsgatan lite senare. Kram!


Fler livebloggar

7 thoughts on “Hubbub 07 – reload…”

Leave a Reply