Nätet är i sin helhet en viral organism som hela tiden utvecklas och förändras. Den största anledningen till att det går så snabbt idag är att dagens webb utgörs av människor och sociala kontakter snarare än att det tillhör en teknisk elit. Utbud och efterfrågan kontrolleras idag snarare av den gemene användaren. Men hur har och hur kommer nätet att förändras framöver? Jupiter research har definierat fem eror inom den digitala och sociala evolutionsprocessen på nätet (undersökningen hittad på Destination CRM):
1) The era of social relationships: Beginning in the mid-1990s, people signed up for online profiles and connected with their friends to share information.
2) The era of social functionality: As it exists today, social networking is more than just a platform for “friending,” but one that can support a broader array of what Owyang calls “social interactive applications.” However, identities are essentially disconnected silos within individual sites.
3) The era of social colonization: By late 2009, technologies such as OpenID and Facebook Connect will begin to break down the barriers of social networks and allow individuals to integrate their social connections as part of their online experience, blurring the lines between networks and traditional sites.
4) The era of social context: In 2010, sites will begin to recognize personal identities and social relationships to deliver customized online experiences. Social networks will become the “base of operation for everyone’s online experiences.”
5) The era of social commerce: In approximately two years, social networks will be more powerful than corporate Web sites and CRM systems, as individual identities and relationships are built on this platform. Brands will serve community interests and grow based on community advocacy as users continue to drive innovation in this direction.
I mitt huvud uppfyller vi redan mer eller mindre alla fem. Precis som Destination CRM skriver så handlar inte den digitala utvecklingen om en rät linje med milstolpar som successivt avlöser varandra från A till Ö. Den digitala evolutionen är överlappande och vi befinner oss i alla fem stegen samtidigt. Exempel:
1) The era of social relationships: Det som började med olika isolerade sociala tjänster som ICQ, MSN och lite senare Lunarstorm har idag blivit normen. Tjänster som MySpace, Facebook, Twitter och bloggande har förvandlat internet till ett mer eller mindre socialt medium i sin helhet där allt handlar om dialog och tvåvägs kommunikation.
2) The era of social functionality: Applikationer definieras som interagerar med och medför en praktisk nytta hos användaren. Idag finns till exempel projektplatser, som Unfuddle, Protoshare och Basecamp men också mjukare varianter som Remember the Milk. De stora sociala nätverken som till exempel MySpace och Facebook tillhandahåller även mer eller mindre öppna API:er som tillåter användarna att skapa egna applikationer inom de sociala nätverken. Ett innovativt exempel är mobiloperatören Tre som skapade en applikation till förmån för nyanställningar på Facebook. Fast här måste jag ändå ställa en fråga. Om applikationer både interagerar och medför en praktisk nytta till förmån för användaren, hur lång tid tar det då innan vi kallar internet för en ända stor sociala applikation och är vi inte redan där? Kolla in Makeuseof.com för lite fler coola tips :)
3) The era of social colonization: Detta handlar om att dina social identiteter följer med dig var du än är på nätet antingen du loggar in via ett Open ID eller enligt den senaste trenden conncetverktyg med Facebook Connect och Google Friend Connect i täten. I slutändan tror jag att detta kommer att medföra att vi bara har en användare och ett sett inloggningsuppgifter som följer med oss på hela webben. Kanske blir det så att vi snarare loggar in på internet än enskilda tjänster i framtiden?
4) The era of social context: Hit tillhör tjänster som mer eller mindre sätter användaren i fokus och utgår från den egna individen när det kommer till att presentera information. Denna processen kallas för semantiska eller socialsemantiska webben. Exempel på tjänster som redan tagit det första stapplande stegen mot ett personligt internet idag är Rollyo, Delver, Offbeat, Fileride (för att nämna ett socialt nätverk). Andra exempel på hur nätet blir mer semantiskt är inom behavioral targeting området där annonserna som visas på olika hemsidor står i relation till dig som användare och vad du har angett för intressenområden. Personifiering is the name of the game! Eftersom den socialsemantiska webben redan växer så det knakar tror jag att det blir inom behavioural targeting som företagen kommer att tjäna pengar på internet. För min egen del är det helt ok. Till skillnad från dagens reklam så kommer den i framtiden att vara relevant och jag slipper prackas på lövblåsare och benvärmare.
5) The era of social commerce: BT-annonser är en del av detta och som jag skrev ovan tror jag att de kommer att växa kraftigt i takt med att internet blir socialare. Redan nu finns det den typen av annonser på sociala nätverk som Facebook och framförallt MySpace som kör på vad det kallar för HTS, Hyper targeting system. Dessutom växer den sociala interaktionen så det knakar och företag måste hela tiden i större utsträckning lära sig delta på olika sätt men också lyssna och snappa upp vad som sägs om det egna varumärket. Internet kommer i allra högsta grad utvecklas ännu mer till en consumers market.
Detta är alltså de fem steg som beskrivs. Men jag skulle vilja lägga till ett:
6) The era of mobile social interactivity: iPhonen och trådlösa nätverk har förändrat hur och var vi når internet, ändå är detta bara början. Jag tror att den fysiska och digitala världen går mer och mer mot en konvergens där internet är något som hela tiden ligger i luften och som vi kommer att vara uppkopplade mot ständigt. Som min käre chef skulle säga “Internet håller på att bli som vatten i kranen.”
Vi står alltså med ett ben inom ala dessa områden idag. Den mobila evolutionen är idag förhållandevis liten gentemot var jag tror vi kommer att hamna i framtiden. Jag blir inte förvånad om mobiler och andra typer av mobila arrangemang blir normen för hur vi kopplar upp oss. Det gröna i bilden nedan illustrerar var vi står i dag och vilka områden som är störst. Jag skulle säga ett 1 och 2 är det som utgör nätet idag men att det är mellan 3-5 som den största tillväxten kommer att ske i framtiden. Framtiden är mobil.
Åhh så intressant, håller med om att vi redan har alla 5 delar i vår värld idag men det hänger kanske lite mer på aktivt engagemang och kunskap idag än om ett par år.
Sitter precis och skriver ett par rader och digital identitet och detta passar som ett perfekt bidrag till mitt tankeflöde.
Tack återigen för allt suveränt som ni på mindpark producerar!
/ Hampus
Åhh så intressant, håller med om att vi redan har alla 5 delar i vår värld idag men det hänger kanske lite mer på aktivt engagemang och kunskap idag än om ett par år.
Sitter precis och skriver ett par rader och digital identitet och detta passar som ett perfekt bidrag till mitt tankeflöde.
Tack återigen för allt suveränt som ni på mindpark producerar!
/ Hampus
@Hampus: Tack igen :) Och jag håller med dig. Visst. Idag ligger den typen av tjänster som står utanför de traditionella sociala nätverken främst hos användare som är early adopters. Den kunskapen och det engagemanget finns inte hos den gemene användaren idag, men världen hasar efter och där the early adopters är idag är resten av tre år ungefär skulle jag gissa. Twitter har ju precis hamnat i den kommersiella bubbelpolen medan det har skrivits om tjänsten i gott och väl två år.
Tack själv!
@Hampus: Tack igen :) Och jag håller med dig. Visst. Idag ligger den typen av tjänster som står utanför de traditionella sociala nätverken främst hos användare som är early adopters. Den kunskapen och det engagemanget finns inte hos den gemene användaren idag, men världen hasar efter och där the early adopters är idag är resten av tre år ungefär skulle jag gissa. Twitter har ju precis hamnat i den kommersiella bubbelpolen medan det har skrivits om tjänsten i gott och väl två år.
Tack själv!
@Daniel, Brian Solis skriver som alltid lika brilljant och i gårdagens blogginlägg http://www.briansolis.com tar han upp just early adopters och menar på att vissa tjänster skär rakt igenom PLCn, men om det är en effekt av att vara efterklok eller om det är ett resultat av att gemene man börjar acceptera kan ju så klar diskuteras.
Mvh Hampus
@Daniel, Brian Solis skriver som alltid lika brilljant och i gårdagens blogginlägg http://www.briansolis.com tar han upp just early adopters och menar på att vissa tjänster skär rakt igenom PLCn, men om det är en effekt av att vara efterklok eller om det är ett resultat av att gemene man börjar acceptera kan ju så klar diskuteras.
Mvh Hampus
Hallå Mindpark
Ni har som vanligt många bra och tankevärda inlägg! Jag håller med mesta av dessa framtidgsprognoser. Men samtidigt möter jag ofta dagens bistra verklighet. Många företag har fortfarande inte ens förstått att webben idag är den centrala delen i deras kommunikation. Deras webbplatser håller knappt en hygglig web 1.0 standard. Att då komma med idéer kring mobila social-semantiska webbplatser ligger i dessa fall många år i fram i tiden. Men som sagt, early adopters visar vägen och sedan finns det en bred skala av olika snabba eftersläpare. Och vi andra får väl fortsätta predika, samt fälla en och annan sarkastisk kommentar : )
Hallå Mindpark
Ni har som vanligt många bra och tankevärda inlägg! Jag håller med mesta av dessa framtidgsprognoser. Men samtidigt möter jag ofta dagens bistra verklighet. Många företag har fortfarande inte ens förstått att webben idag är den centrala delen i deras kommunikation. Deras webbplatser håller knappt en hygglig web 1.0 standard. Att då komma med idéer kring mobila social-semantiska webbplatser ligger i dessa fall många år i fram i tiden. Men som sagt, early adopters visar vägen och sedan finns det en bred skala av olika snabba eftersläpare. Och vi andra får väl fortsätta predika, samt fälla en och annan sarkastisk kommentar : )
@Vladmir: Du har så klart rätt. Det finns alldeles för många eftersläntare därute och det är synd, för nu börjar det gå fort. Men jag tycker faktiskt ändå att det börjar hända saker om man tittar på företags relationer till de sociala nätverken. Kanske inte rent praktiskt men i teorin börjar företagen intressera sig för detta med sociala tjänster och funktioner ;) Jag upplever det som att vi står i glappet mitt emellan dåtiden och framtiden. Implementeringen börjar i människors huvuden och det känns som om vi närmar oss det mer och mer.
@Vladmir: Du har så klart rätt. Det finns alldeles för många eftersläntare därute och det är synd, för nu börjar det gå fort. Men jag tycker faktiskt ändå att det börjar hända saker om man tittar på företags relationer till de sociala nätverken. Kanske inte rent praktiskt men i teorin börjar företagen intressera sig för detta med sociala tjänster och funktioner ;) Jag upplever det som att vi står i glappet mitt emellan dåtiden och framtiden. Implementeringen börjar i människors huvuden och det känns som om vi närmar oss det mer och mer.