Siffror från The Internet Advertising Bureau (IAB) visar att internet stod för hela 15 procent av de totala medieinvesteringarna i Storbritannien 2007. I rapporten som de sammanställt tillsammans med PricewaterhouseCoopers och the World Advertising Research Centre hävdar de att Storbritannien har den mest utvecklade online-annonsmarknaden i världen. Förra året uppgick onlineannonseringen i Storbritannien till 2,8 miljarder pund.

Internetannonsering UK

Onlineannonseringen ökade med 38 procent förra året. Och andelen på 15,3 procent av de totala medieinvesteringarna har fördubblats sedan 2005 då andelen låg på 7,8 procent. Redan i slutet av nästa år förväntar sig IAB att internet ska gå om TV som största kanal, vilket är särskilt imponerande med tanke på att 2003 var internet den minsta…

I år beräknar IAB att internetannonseringen ska uppgå till 3,5 miljarder pund och nästa år kommer den att passera 4 miljarder pund. Under de senaste tre åren har onlineannonseringen ökat med 2 miljarder pund.

IAB anger ett par nyckelfaktorer för den snabba utvecklingen av onlineannonseringen:

  • Publiken. Idag finns det 32,5 miljoner människor online i Storbritannien. Och i genomsnitt spenderar de 16 timmar online i veckan.
  • Bredbandspenetrationen (se gårdagens post om internetpenetrationen). Inte längre fråga om man har bredband utan vilken hastighet man har.
  • Sociala nätverken. Driver stor publik.
  • Online video. BBC iPlayer och Channel 4’s 4oD visar vägen.