uk

Facebook populärast i UK

Facebook är den populäraste sajten i Storbritannien. I alla fall om man tittar på den tid som spenderas på de 7635 sajter som Nielsen Online mäter. De senaste siffrorna för april visar att Facebook stod för 12,7 procent av alla internetanvändares tid i Storbritannien. Det ska jämföras med 7,2 procent under april föra året. Bland … Read more

Fortfarande är iPhone-användarna i topp

Hela 80 procent av iPhone-användarna i Storbritannien använder telefonen för att få tillgång till nyheter och information via webbläsaren, enligt comScore. Det ska jämföras med knappt hälften av samtliga smartphone-användare. Bland alla mobilanvändare är andelen endast 20 procent. Nästan lika många iPhone-användare (75 procent) läser mejl i sin telefon. Bland alla smartphone-användare är motsvarande andel … Read more

YouTube har 3,5 gånger fler tittare online än BBC

Återigen hamnar Google i topp när det handlar om video. Denna gången är det comScore som tittat på online video i Storbritannien. Under januari 2009 såg 23,7 miljoner britter någon video på Googles sajter, vilket är en ökning med 14 procent jämfört med januari 2008. YouTube svarar för 99 procent av dessa tittare, i januari … Read more

Sociala nätverk i Storbritannien, Tyskland och Frankrike

Jupiter Research har tittat på hur användningen av sociala nätverk ser ut i Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Mellan 2006 och 2007 växte antalet användare snabbt. Till stor del beroende på att MySpace släppte lokala versioner från 2006 och att Facebook öppnade upp för fler än studenter i september 2006. I september 2008 uppgav 16 procent … Read more

Fortsatt tillväxt för onlineannonseringen

Trots finanskris så förutspår eMarketer att onlineannonseringen kommer att öka nästa år i Storbritannien. I sin senaste prognos räknar de med en tillväxt på 7 procent, vilket betyder att annonseringen online kommer att uppgå till 3,6 miljarder pund nästa år. I år förväntas siffran landa på 3,3 miljarder pund, vilket är en ökning med 21 … Read more

Medieinvesteringarna i Storbritannien ner 3 procent i år och 6 procent nästa år

Mediainvesteringarna i Storbritannien kommer att minska med nästan 6 procent nästa år, enligt senaste prognosen från GroupM/WPP. Rapporten beskriver en nedgång för alla medier, med undantag av internet. De största tappen drabbas printmedierna av. T ex förutspås de regionala tidningarnas annonsintäkter minska med nästan 14 procent. Även tidskrifter drabbas hårt med en minskning med 9,5 … Read more

25 procent av britterna använder internet via mobilen

I juli 2008 fanns det enligt comScores senaste rapport “PC & Mobile Internet Usage Report” 12,9 miljoner användare av internet via mobilen i Storbritannien. Det motsvarar en fjärdedel av  befolkningen som är 15 år eller äldre. Antalet som använde internet via en dator i hemmet eller på jobb var 35,2 miljoner (70 procent). Bland de … Read more

Guardian störst av de brittiska tidningarna online

Guardian.co.uk är den största tidningen online i Storbritannien. I oktober nådde de en publik på 26 miljoner unika besökare, enligt siffror från ABCe. Sedan oktober 2007 ha de ökat antalet unika besökare med 41 procent. Telegraph.co.uk är tvåa på listan med 23,2 miljoner unika besökare, upp från 11,1 miljoner förra året. En ökning med hela … Read more

Internet i mobilen växer snabbt i Storbritannien

Nielsen Online presenterar en undersökning (pdf) som visar hur mobila internet ökar i Storbritannien. Från kvartal 2 till kvartal 3 2008 ökade antalet britter som använder internet via mobilen med 25 procent. Från 5,8 miljoner till 7,3 miljoner. Under samma period ökade antalet internetanvändarna via datorer med 3 procent (från 34,3 miljoner till 35,3 miljoner). … Read more

Tio största sajterna i UK

I augusti besökte 32 miljoner av Storbritanniens internetanvändare någon Google-sajt, enligt comScore. Det motsvarar hela 88 procent av alla som använde internet under augusti i Storbritannien. Den totala internetpubliken var under augusti 36 miljoner i UK. Näst störst i Storbritannien är Microsoft med totalt 28,8 miljoner unika besökare, följt av Yahoo! med 21 miljoner unika … Read more

Blogger.com störst i UK

I augusti var Blogger.com, som ägs av Google, den mest populära bloggplattformen i Storbritannien. Enligt comScore så besöktes Blogger.com av  mer än 9 miljoner besökare i Storbritannien under augusti 2008. De följs av WordPress.com med 4,8 miljoner besökare och Six Apart med 2,7 miljoner besökare. I augusti besökte totalt 14,5 miljoner britter någon blogg, vilket … Read more

Internetannonseringen upp 21 procent i UK

Annonsmarknaden i Storbritannien omsatte nästan 9 miljarder pund (8,98 miljarder) under första halvåret 2008, enligt IAB UK (Internet Advertising Bureau). Det är en minskning med 0,7 procent jämfört med första halvåret 2007. Med undantag av internet så minskade medieinvesteringarna i alla stora medier och räknar man bort internet så minskade annonsmarknaden 4,6 procent. Under första … Read more

78 procent av internetpubliken i UK såg online video under juni 2008

Under juni 2008 såg 27,4 miljoner britter (78 procent av internetpopulationen) tillsammans 3,2 miljarder videos online. Det visar siffror från comScore Video Metrix. Google svarar för nästan hälften (49 procent) av alla videos som sågs online i Storbritannien under juni. Sedan är det långt ner till tvåan på listan; BBC med en andel på 1,4 … Read more

Rubrikannonser online

Internetanvändare i Tyskland, Frankrike och Storbritannien läser rubrikannonser i betydligt större utsträckning online än i print, enligt en ny undersökning från JupiterResearch. 21 procent av internetanvändarna uppger att de läser rubrikannonser online minst en gång i månaden. Motsvarande siffra för print är 15 procent. I Frankrike är andelen som läser rubrikannonser online nästan dubbelt så … Read more

Topp 10 sociala nätverk i UK

Facebook stod för 45 procent av britternas besök på sociala nätverk under juni 2008. Det visar siffror från Hitwise. Marknadsandelen för Facebook har ökat med 188 procent på ett år, upp från 16 procent i juni 2007. Bebo som var marknadsledare för ett år sedan (33,5 procent) är nu tvåa med en marknadsandel på 25 … Read more

Medieinvesteringar i UK

Nu i augusti publicerade Ofcom sin rapport “2008 UK Communications Market Report“. Det är deras femte rapport som täcker stora delar av medie- och kommunikationsmarknaden i Storbritannien. Bland annat rapporterar de om annonsmarknaden som under 2007 ökade med 6,3 procent. Det är den största ökningen sedan 2003. Det mesta av tillväxten stod internet för, som … Read more

Britter i topp: 128 videos per tittare

Under mars 2008 såg 27,4 miljoner britter tillsammans 3,5 miljarder videos online. Det visar siffror från comScore Video Metrix. Google, som i princip är lika med YouTube.com när det gäller video (står för 99 procent av Googles videos under mars), har en marknadsandel på 48 procent. Det motsvarar 1,7 miljarder videos under mars. Sedan är … Read more

Rekordsiffror för bloggar i UK

Hitwise har tittat på trafiken till bloggar i Storbritannien, som återigen nådde en ny toppnotering under förra veckan. Enligt Hitwise stod bloggarna för 1,19 procent av all trafik i Storbritannien under vecka 23-08. Tittar vi sedan på månadssiffrorna i diagrammet nedan ser vi att marknadsandelen för bloggarna har ökat stadigt under de senaste tre åren. … Read more

Tre av fyra sökningar i UK via Google

Google svarar för tre av fyra (74,2 procent) sökningar i Storbritannien under april 2008, vilket motsvarar 3,0 miljarder sökningar av de 4,1 miljarder som totalt genomfördes. Siffrorna bygger på comScores mätning qSearch, där man tittar på sökningar gjorda av personer 15 år eller äldre från hem- eller arbetsdatorer. eBay hamnar på andra plats med 6 … Read more

10 största nättidningarna i UK

The Sun är den största tidningen online i Storbritannien i mars, enligt comScores mätningar. Totalt hade The Sun 4,3 miljoner unika besökare under månaden och svarade för nästan 30 procent av alla sidvisningar bland nättidningarna. Guardian hade den näst största publiken med 3,6 miljoner, följt av Telegraph Group (2,8 miljoner) och Times Online (2,6 miljoner). … Read more

Facebook störst i mobilen i UK

I förra veckan skrev jag om att allt fler använder sociala nätverk via mobilen. Det var siffror från Nielsen Mobile som visade antalet användare i bland annat USA och de stora länderna i Europa. Storbritannien visade sig ligga i topp med högst andel mobilanvändare som använder sociala nätverk via mobilen. Nielsen Mobile har nu publicerat … Read more

Internet större än TV redan nästa år

Siffror från The Internet Advertising Bureau (IAB) visar att internet stod för hela 15 procent av de totala medieinvesteringarna i Storbritannien 2007. I rapporten som de sammanställt tillsammans med PricewaterhouseCoopers och the World Advertising Research Centre hävdar de att Storbritannien har den mest utvecklade online-annonsmarknaden i världen. Förra året uppgick onlineannonseringen i Storbritannien till 2,8 … Read more

Allt mer optimistiska prognoser för onlineannonseringen i UK

Sedan början av året har eMarketer skruvat upp prognosen ytterligare för onlineannonseringen i Storbritannien. Den senaste prognosen pekar på att onlineannonseringen i UK i år kommer att omsätta 3,4 miljarder pund. Det är en ökning med 27 procent från 2007. Storbritannien är idag den största onlinemarknaden i Europa och internets andel har redan passerat 10 … Read more