jardenberg kommenterar – 2009-05-18

  • WordPress Plugin Releases for 05/17
  • – Adshare, vilken smart liten plugin för framtidens kollaborativa journalistbloggar.

  • today in sweden is a…
  • – Härlig tjänst. Nästan lika minimalistisk som vecka.nu

  • The Niche Temptation
  • – ”In a nutshell: everyone in the newsmagazine business would like to be The Economist.” Hehe…

    Men det är ju så här det ser ut. Nisch och fokus. Inte one size fits all eller volym. Så hur ska tex lokalmedia förhålla sig till det här? Egentligen.

  • Where is Everyone? – Articles – Baekdal.com
  • – Profetior har vi sett förr. Men Thomas Baekdal gör det på ett bländande sätt. Först skapar han en visuell form som inte går att värja sig mot. Sedan gör han läxan. Backar tillbaka till 1800-talet och lägger tyngd på att varje epok förstås. Till slut drar han ut linjen bara 10 åt förbi idag och det faller på plats. Det här är bättre än bra!

  • NY Times' Maureen Dowd Plagiarizes TPM's Josh Marshall | thejoshuablog's Blog
  • – Samtidigt som Maureen på anrika NYT gör sig skyldig till sånt här idiot-plagiat skramlar press-lobbyn i usa med tungt artilleri och arméer av advokater (läs mer i Jeff Jarvis inlägg: http://www.buzzmachine.com/2009/05/16/first-stop-the-lawyers/) Jag har svårt att bestämma mig för vad som skadar branschen mest…

  • Adding Google Friend Connect is an example of how hard it is to join the 2010 web
  • – Robert Scoble har både rätt och fel här. Ja, det är fortfarande mycket som är för svårt – men om man för en sekund jämför så ser man ljuset. I alla fall är jag djupt imponerad över hur långt vi har kommit. Installera en WP med en oneclickinstaller och inse hur amazing det är.

  • Media industry disruption :: Alfa Bravo
  • – Och jag får väl damma av den gamla signaturen:
    “Those who say that it cannot be done
    should get out of the way of those who are doing it!”

    Den har jag haft i botten på alla mail sedan -94, och aldrig har det varit så aktuellt som nu.

  • Om marknadsföring, problem och utmaningar | The Brand-Man
  • – Micco tipsade mig (tack för det) om den här posten som han skrivit om Gladwells uppdelning i problem (puzzles) och mysterier (mysteries). Micco gör koppling till varumärken och marknadsföring – men jag kan inte låta bli att tänka på mediebranschens nuvarande situation. Vi har nog redan alla data vi behöver, det är analysen som är för svag…

  • Top 10 Wolfram Alpha Easter Eggs
  • – Wolfram Alpha är ett nytt försök att göra en lite smartare svarsmaskin (skriver inte sökmotor för det gör inte Wolfram rättvisa). Jag är inte helsåld, men det är en intressant take. Och avsett vilket, de här dolda påskäggen är underbara.

Leave a Reply