jardenberg kommenterar – 2010-03-09

Min Reader har börjat stamma och tryckte ut en massa duplikat här. Det i sin tur ledde till att inte alla poster fick plats (det är en limit på 20). Så vill du se rubbet rekommenderas att du spanar in min Google Profile. Sorry! Du får tex inte missa den här länken till Aftonbladets lustmord på läsplattan.

  1. BuddyPress: Introducing BuddyPress 1.2
  2. – BuddyPress, nu med stöd för ”vanliga” wordpress. Det borde göra en hel del skillnad i installerad bas…

  3. Sveriges mest gillade och respekterade varumärken (mars 2010)
  4. – Jag trodde apple skulle vara mer överlägsna

  5. Case ›› Re-branding: Turning A Diving Brand With A Heritage Into A Brand With A Future
  6. – Snyggt, helt enkelt. Och frikostigt delat.

  7. #What #Are #These #Tags #And #How #Do #I #Use #Them? – Comments – Gizmodo
  8. – Något för mediesajterna att ta efter kanske. Jag har ju försökt få dem att gå med på att låta användarna tagga artiklar, bygga en folksonomy, men det törs man inte. Men de kanske kan få tagga sina kommentarer iaf?

  9. V03E8.jpg
  10. – Haha, sneaky bastards ;)

  11. Twitter-kändisar och kändisar på Twitter – två olika världar
  12. – Hans Kullin, klok som vanligt. Men han snubblar lite i en del av analysen. Tycker jag. ”De behöver helt enkelt inte följa alla för att nå ut.” – men målet behöver inte nödvändigtvis vara att nå ut. Det är klart att det är en del av målet, men viktigare för mig är att få in input. Det är iaf min starkaste drivkraft.

  13. Min nya bok – om länkkärlek och näthat | Paul Ronge Media AB
  14. – Kärleken är större än hatet. Så klart. Internet är en lovefest, faktist.

  15. Jason Calacanis Makes Matt Cutts A Liar | Smackdown!
  16. – Kan någon begripa varför Jason Calacanis håller på så här (förutom det uppenbara, pengar och/eller dumhet, inget av dem synes givna egentligen)?

  17. Chile Earthquake Moved Entire City 10 Feet to the West | Wired Science | Wired.com
  18. – Och dessutom tappade vi tid och förändrade jordens rotation (http://www.time.com/time/health/article/0,8599,1969081,00.html) helt amazing. Vilka krafter.

  19. Panic Blog » The Panic Status Board
  20. – Planeto-Martin och Planeto-Magnus, lyssnar ni? Så här!

  21. Official Google Blog: Statistics for a changing world: Google Public Data Explorer in Labs
  22. – Han Roslings ande verkar sväva över Public Data Explorer. Milt uttryckt. In och gräv!

  23. Mediagazer
  24. – En techmeme som inte handlar om tech utan om journalistik, medier, bloggar etc. Alltså delvis sådant som den här bloggen handlar om. Men spontant känns det inte klockrent än. Men vi håller ett öga på den, eller hur. Mer läsning här: http://news.techmeme.com/100308/mediagazer

  25. Fourface
  26. – Haha, funkadelic, baby. iPhone-app som kryddar upp dina 4sq-incheckningar. Men jag ska nog utfärda en varning. Varje gränssnitt som startar upp med ”Tip: Touch an hold an interface to view help on how to use it” är kanske inte helt självklart att använda…

  27. YouTube – The Beast File: Google (HUNGRY BEAST)
  28. – Som @rogeraberg säger. Gulligt slut. Och snyggt gjord (men jag tillhör alltså inte alarmisterna)

  29. Apples iPad kommer att boosta e-handeln
  30. – Slår mig när jag läser att den vore ju en perfekt kompis när vi ska shoppa på Hemmalivs – alltså matbutiken på nätet som leverera hem till dörren. Den passar ju bra i en hand medan vi spanar in i skafferiet eller kylskåpet och snabbt klickar fram beställningslistan. Ja tack!

  31. Alliansfritt Sverige: Mars 8, 2010 – Moderaterna försöker fira kvinnodagen: en studie i fuck-ups
  32. – Jag är sannerligen inte rödgrön. Och jag skulle enkelt klara att leva med att den twitteransvarige sitter med boxhandskar och skriver. Men det här ”Noterar att den rödgröna propagandamaskinen går upp i falsett i upprördhet över praktikant på @nya_moderaterna.” – det är bara så jävla dumt så jag tror inte bara jag drog en säkring. Det tog nog fyr i hela elskåpet.

5 thoughts on “jardenberg kommenterar – 2010-03-09”

  1. Bra synpunkt där Jocke, om kändisar och Twitter. Du har förstås rätt, men vi har alla olika mål med vår närvaro i sociala medier. En fundering uppstår då: kan skillnaden i relationen followers/friends också vara en signal om vilka mål man har med sitt twittrande? Om det helt enkelt är så att kändisarna inte är lika benägna att ta in input från sin publik? Det kanske blir ett cirkelresonemang, vad vet jag :)

    Reply
  2. Ja, jag tror nog att, liksom i diskussionen om SIS-index att det är kul med siffror och att man kan läsa ut mycket ur twitter-talen – men att man ska vara försiktig med för snabba slutsatser. Jag tror tex att du skulle kunna gräva ut otroligt mycket mer om du vägde in andra faktorer också. @mentions, @replies, listor skapade och listor man är med på, etc osv. Det finns ju en del verktyg som försöker göra det jobbet och lista clout, viktighet, engagemang och tusen saker till. Där finns kanske inspiration att hämta?

    Reply
  3. Ja det finns hur mycket kul data som helst att gräva i. Som vanligt brist på tid dock :)

    Men det är ganska intressant att bara kika på de konversationer som en del kändisar har, många pratar bara med varandra. För de som kör så blir ju Twitter lite som ett öppet Facebook där man bara gosar med sin lilla klubb. Men återigen, det är inte alla som gör så, och man får ju faktiskt göra som man vill…

    Reply
  4. Beträffande Sveriges mest gillade och respekterade varumärken; intressant att Svenska Dagbladet, Polisen och SJ hamnar så högt i den senare kategorin och att Google, WWF och After Eight(!) hamnar så högt i den förra.

    Vi vet ju inte vilka som poängsatt – det skulle t.ex. kunna tänkas vara en överrepresentation av “yngre”. Men ju fler som bedömer, desto bättre blir resultaten framöver.

    Alltså ett mycket stort tack för att du sprider ordet, Jocke!

    Lev Väl!

    Reply

Leave a Reply to Joakim JardenbergCancel reply