Idag är det långfredag. En riktigt lång och långsam dag, som gjord för lång frukost med tidningen. En stund i badet med tidningen. En lat, skön stund på soffan med tidningen. Helt enkelt en dag då pappret verkligen har chans att hävda sig. Men istället har vi ”tidningsfri dag”. Det krävs en snedvriden bransch för att komma på en sådan benämning, och en sådan företeelse.

Jag har tjatat om det länge, så jag har fått höra argumenten till varför det är så här hundra gånger. Det skulle kosta mycket pengar för våra 14 sjudagars-tidningar att komma ut de elva dagar om året som man ignorerar idag. Och man skulle inte kunna räkna hem det i annonsintäkter eftersom annonserna bara flyttar runt då. Jag förstår, det – precis som jag förstår att det stora flertalet tidningar i sverige inte har någon söndagsutgivning. Men det är ett gammalt perspektiv.

Idag har vi en situation där de nya medierna är oerhört tydliga med att det är användarens behov som måste komma i första rummet. Vi kan inte längre räkna med att tidningen har en självklar roll där användaren måste förhålla sig till våra snäva ekonomiska kalkyler. Kommer vi inte ut på söndagen så väljer användaren andra kanaler, vänjer sig vid det – och sedan flyttar annonspengarna efter. Vi måste släppa sargen och tänka mer som google: ”build for the user and the money will follow”.

Min hemmatidning arbetar internt med värdeorden ”Lokal mötesplats, trovärdig och oumbärlig”. Sorry, men det känns inte som man tar det sista ordet på riktigt allvar när man väljer att lämna mig i sticket på det här viset. Kan man inte lösa ekonomin på annat sätt kanske man borde bekosta de elva saknade dagarna med pengar från marknadsföringskontot. Den negativa effekt HD åstadkommer under en helg som påsken (med två tidningslösa dagar) ger inte precis ett bra netto på gillande-kontot.

Just idag har jag istället ägnat dagen åt nätsurfande, jobbande och bokläsande (Freakonomics, en del av min backlogg). Suget efter papperstidning stillade jag med underbara Filter. Så jag reder mig. Dessutom kunde jag ju handlat Aftonbladet eller Expressen på ICA. Så vem är då den stora förloraren? Helsingborgs Dagblad. Utan tvekan.

Ursäkta röran.