jardenberg kommenterar – 2010-03-23

  1. Hur mycket är en unik besökare värd, egentligen?
  2. – Jämförelsen haltar så tillvida att både Facebook och Twitter tydligt har sagt att det inte är ett mål att intäktsmaximera än. Det kommer nog. Det finns andra felkällor också, som tex att en unik besökare på Twitter sannolikt inte bara kan mätas mot sajten. Jag är där i princip aldrig, och jag är ju inte unik i den aspekten. Personligen är jag inte det minsta orolig för att Twitter och Facebook kommer att tjäna tillräckligt med pengar – vilket ju faktiskt också är en OTROLIGT viktigt parameter.

    Men resonemanget är fortsatt intressant. Vid ett tillfälle för länge sedan satte vi ett värde på en unik daglig besökare till 1 kr, på just hd.se. Det är ett bra sätt att visualisera värdet av trafiken. Vi satte också målet att 1 kr ska bli 10 – eller mer, och det är nog allt dags att se till att de börjar hända. Smartare annonser FTW!

  3. Binder clips as cable organizers
  4. – Jag säger som författaren. Yes.

  5. Min nya bok Sociala Medier släpps idag! « Pär Ströms blogg
  6. – Det här är hemskt. Det är nästan lika märkligt som att Paul Ronge snabbhackar ihop en bok på ämnet. Men visst, var och en sin egen lyckas smed.

  7. Kreafonbloggen » Blog Archive » Sociala medier, myndigheter och kommunal verksamhet
  8. – Jag vet inte – det är kanske lite mycket dans runt guldkalven just nu? Hur mycket brinner Kreafon-Lena för de här frågorna? Jag kanske låter magsur här också, men jag tycker det är viktigt att det inte bara blir geschäft av viktiga samhällsfrågor.

  9. Web Developer – Google Chrome extension gallery
  10. – Nu är det nog många utvecklare som säger ÄNTLIGEN!

  11. Sociala medier » Swedbank bemöter kritiska kunder på Facebook
  12. – Hans Kullin pekar på Swedbanks verksamhet på Facebook. Bra där.

  13. Lou Reed i tweed
  14. – Det är bara att hålla med Andreas. Det här är briljant. Ledsen att jag inte tipsat tidigare.

  15. The Dropbox Blog » Blog Archive » The Dropbox Android App!
  16. – Alla vi som älskar Dropbox klappar nu!

  17. (title unknown)
  18. – NÖRDVARNING i versaler för säkerhets skull. Klicka bara upp den här om du älskar historier som innehåller rm -rf *

  19. Mark McLaughlin: Audiences Don't Pay for Content
  20. – Fascinerande att man fortfarande kan få så här stor plats för att slå in öppna dörrar, fastslå det alla redan vet, göra en svag analys, och sedan komma med så många dåliga (antingen vaga, självklara eller rent av felaktiga) råd. Jag vänder mig alltså mot microbetalningskramander, kindle-kramandet i första hand – men det mesta är tunt. Om än välformulerat. Jag håller alltså med om sista utgången, men vem gör inte det?
    ”We can reduce overhead, improve advertising value and find new consumer revenue models built on interesting combinations of content and distribution all at the same time. We need to be more disciplined about who the consumer is and what they really want as we build our new solutions, but the solutions are just waiting for the imaginations of new media moguls to find them.”

  21. Infinite USB plug is a big idea for small conveniences — Engadget
  22. – Mer snygg pluggdesign. Mindre genialt än gårdagens UK-elkontakt, men minst lika vältänkt.

  23. Daring Fireball: GIF, H.264, and Patents
  24. – Gruber argumenterar väl här och jag blir mer och mer övertygad om att Moz antingen måste ge sig eller dö i den här frågan.

  25. Official Google Blog: A new approach to China: an update
  26. – Toppnyhet över hela världen, verkar det som. Skönt för mig, som trodde på Google, att de nu lägger handling bakom orden. Kina verkar se det som närmast en krigsförklaring. Intressant att fortsätta följa.

  27. Jag skulle köpa film och fick en aha-upplevelse
  28. – I ehandelsvärlden är det väl snarare 1. gemensamma lager eller 2. inga lager alls. Precis som det funkar med elektronik på de stora shoppinggatorna. Oftast 1. men ibland också 2. ;)

  29. It's just about the content?
  30. – Åhh vilken skön käftsmäll;) Millward Brown får smisk med storpisken för sitt papper om virala videos.

  31. Need More Inspiration? 137 Years Of Popular Science for Free
  32. – Kulturarv!

  33. This Swimming Pool Is The Coolest Thing We've Seen Today
  34. – Underbar pool-design. Nästan lite hissnande.

  35. The Difference Between Wrong and Illegal
  36. – Udda inslag här kanske, men jag gillade det. Dels är jag facinerad av allt som har med kraschen att göra, men också av den nyttiga påminnelsen om att ett agerande som fel eller omoraliskt inte bör försvaras med att det inte är olagligt. Inte ens i affärsvärlden.

  37. Someone Left a Giant Pile of Poo at an East Village Bank [Power To The People]

34 thoughts on “jardenberg kommenterar – 2010-03-23”

  1. Om smartare annonser: Javisst, det tror jag också. Kunderna – annonsörerna – uppskattar säkert hög kvalité även på detta område. Intäktsmässigt är det väl svårare att räkna hem så länge det finns ett så stort överskott på sidvisningar på tex hd.se – för att inte tala om internet i sin helhet.

    Jag menar, det är ju först när det finns en bristsituation på annonsutrymme som du kan ta ordentligt betalt för ökad pricksäkerhet. Vill någon nå 5 000 kvinnor idag visar jag bara annonsen för 15 000 webbläsare och så var den saken klar… Pricksäkerheten ökar inte nödvändigtvis annonsörens marknadsföringsbudget.

    Men visst, det finns andra vinster, som att erbjuda besökaren en lugnare miljö som inte är lika full av irrelevanta budskap. Tror man på principen om utbud och efterfrågan lär annonser på internet fortsätta att vara billiga.

    Reply
  2. I beg to differ. Överskottet är en konsekvens av hur vi gör saker idag, ingen naturlag. Marknadsföring på webben *behöver* inte röra sig ner mot noll i kostnad bara för att det går. Det handlar inte bara om att mäta kostnaden på enkelt och traditionellt sätt, kommunikation funkar inte så.

    ”Smartare annonser” är en bra tagline för att kunna ställa i motsats till ”Dumma annonser”, men egentligen är det ju mycket större än så. Googles smartness handlar ju inte bara om att man gjorde annonserna kontextuella och tillät annonsörerna köpa sökord på auktion.

    In short, jag tycker du resonerar otippat kort här.

    Reply
  3. Glömde en sak, jag tycker inte du ska behöva bekymra dig om hur du ska hantera problemen som internet i stort har. Sammanhanget är viktigt, men du gör HD en större tjänst om du fokuserar på de unika förutsättningar som hd.se har i Helsingborg.

    Du ska inte vara Jan Helin-naiv och avfärda Facebook, men du ska heller inte jämföra dig och dina förutsättningar med dem.

    Reply
  4. Det finns massor att göra på annonssidan på nätet, där är vi helt överens. Och smarta annonser är bättre än dumma, inget snack.

    Men jag tyckte att det var intressant att det “smartaste” företaget i världen inte ens lyckas få ut dubbelt så mycket per unik besökare än vad vi klarar i Helsingborg (och vi använder bara dumma banners). Det visar möjligen att det är en tuff uppgift att tiodubbla den intäkten…

    Reply
  5. Den unika marknadspositionen med en stark lokal förankring är central och det vi ska bygga på, absolut. Men man kan ju inte låtsas som om de ekonomiska lagarna inte gäller.

    Reply
  6. Men i precis den formuleringen, att du redan får ut tio gånger mer än det smartaste företaget i världen, ligger ju svaret på båda dina kommentar. Den lokala ordningsstadgan har prioritet över de ekonomiska lagarna. Det är precis det som är skillnaden på dina förutsättningar och de som tex Aftonbladet och Tv4 riks har att brottas med.

    Eller så här. Om du redan idag tjänar 10ggr mer än google på dina besökare – tänk då vad du skulle kunna åstadkomma om du faktiskt slutade med dumma annonser.

    Reply
  7. Jag håller med Niklas Olsson i hans kommentar.
    Jag menar inte att du har fel i din analys, men jag kan egentligen bara ta till mig den om du redogör för vilka teser Per Ström driver i sin bok, vilka slutsatser han drar, och rimligtvis också; varför du anser dessa vara helt uppåt väggarna.

    Annars vill jag passa på att tacka för en mycket intressant blogg :)

    Reply
  8. Jag förstår hur du menar, men du får ursäkta mig att jag inte tar mig den tiden. Jag rekommenderar bara att du kolla upp Per Ström själv på nätet och ser vilken grund hans bok kan tänkas vila på.

    Reply
  9. Jag förstår hur du tänker, men jag kan tyvärr ändå inte köpa resonemanget.
    Strikt talat var det ju inte Per Ströms bok jag kommenterade, utan din åsikt om Per Ströms bok. Att då hänvisa mig till att göra studier av hans bok känns som en rätt irrelevant hänvisning i sammanhanget.

    Jag anser att det finns ett visst mått av intellektuell ohederlighet i att kritisera en annan människas verk, utan att argumentera för sin sak. Om du menar att du inte kan ta dig tiden att argumentera för din sak, så hade det kanske varit lämpligare att inte yttra sig i frågan över huvud taget.

    Men det är ju bara mina 14 öre ;]

    Reply
  10. Eller så accepterar du min blogg för vad den är. Inte meningen att uppröra dig, men med den modell jag har för mina morgonkommentarer så blir det den här korta formen. Vissa gillar det och tycker det är nyttigt nog, och andra gör det inte.

    Intellektuellt ohederligt eller inte.

    Reply
  11. Jag är definitivt inte upprörd. Om min sinnesstämning i denna diskussion nu är av intresse, så skulle jag mena att “förundrad” är en bättre beskrivning. Det känns dock irrelevant för diskussionen.

    Jag har heller aldrig ifrågasatt den modell du använder för dina morgonkommentarer. Diskussionen handlar om en enskild åsikt du givit uttryck för, helt utan att argumentera för din sak.

    Ditt argument om att jag som läsare blint skall acceptera det du skriver i din blogg finner jag ganska roande. Om du inte är intresserad av att sakligt diskutera det du de facto skriver i din blogg med dina läsare, så måste jag ställa frågan vad du anser att meningen är med att ha en kommenteringsfunktion på din blogg? :)

    Reply
  12. Jag får inte ut tio gånger mer, jag får ut hälften. GOOG 18 dollar, hd.se 10 dollar. Med det sättet att räkna.

    Men den lokala basen är så klart nyckeln. In med alla NV-skåningen i en stor fet databas bara, och sätt igång!

    Reply
  13. Skit, jag som hoppades att A) jag skulle få ett friex och B) boken skulle vara bra. Eftersom A lyser med sin frånvao så får man väl luta sig tillbaks och somna om.

    Inte har han kommit med någon kommentar till mingeniförklaring av hans metoder heller..

    Reply
  14. Angående H.264 och patent: John Grubers analys (nr 12) haltar på flera punkter:

    1) Det kan självklart finnas patent som Ogg Theora gör intrång på, men det kan också finnas patent som H.264 gör intrång på som inte ingår i MPEG LA:s patentpool. Jämför MP3 där ett antal parter utöver Thomson hävdar sig ha patent som formatet gör intrång på! Med Ogg Theora har man åtminstone en utgångposition där formatet är patentfritt.

    2) Om (när) någon (som inte är medlem i MPEG LA) kommer fram med patent som H.264 gör intrång på och som inte ingår i poolen kan de mycket väl stämma enskilda företag som använder H.264, inte bara MPEG LA. MPEG LA friskriver sig förstås: “No assurance is or can be made that the License includes every essential patent. The purpose of the License is to offer a convenient licensing alternative to everyone on the same terms and to include as much essential intellectual property as possible for their convenience. Participation in the License is voluntary on the part of essential patent holders, however.”

    Därmed inte sagt att inte Mozilla kommer att behöva ändra sig ändå, men situationen är inte så enkel som Gruber framställer den.

    Reply
  15. Hej Mindpark-Joakim. Jag och Kreafon har arbetat med kommunikation i och på uppdrag av offentliga verksamheter sedan byråns start för tio år sedan. Därför faller det sig väldigt naturligt att fortsätta med detta även nu och i framtiden. Det handlar inte om guldkalvar. Det handlar om att vi fortsätter göra det vi alltid har gjort – att kommunicera – och att man som byrå (bör) utvecklas med sin tid.

    Reply
  16. Tydligt, som jag skrev som kommentar på din bloggpost också. Om man då får önska lite till så vore det trevligt om de bloggposter på ämnet som ligger aktuella nu hade försökt svara lite på de frågor som de ställer, och inte bara användas för att locka folk till utbildningarna. Det är bl.a. i jag saknar lite kött, lite medverkan till folkbildningen, lite ansvar för vårt gemensamma bästa. Jag tror inte ni sålt färre böcker eller utbildningar – bara framstått som lite mer good guys.

    Eller är det bara jag som är skadad av allt ideellt engagemang i de här frågorna?

    Reply
  17. Man får alltid önska :) Jag förstår hur du menar.
    Självklart syftar frågorna till att väcka intresse kring utbildningarna, men också för att berätta vad de handlar om. På utbildningarna belyser vi och resonerar kring vissa frågor. Där det finns juridik som stöder eller inte stöder ett visst agerande pratar vi om det. Och vi pratar om vikten av sunt förnuft. Däremot tar vi som byrå eller personer försöker vi att aldrig ta ställning i sakfrågor utan istället belysa frågor från flera olika håll och ger deltagarna möjlighet till egna diskussioner utifrån dilemmaövningar.

    Att vi inte tar ett större grepp i bloggform beror inte alls på att eventuell rädsla för att sälja färre böcker eller utbildningar (Vi hade eventuellt kunnat sälja mera, vem vet?)

    Anledningen är istället att det är väldigt stora frågor, där det ofta inte finns “rätt” eller “fel”, även om man naturligtvis kan ha en egen personlig åsikt. I många fall hänger till exempel inte juridiken med och det är inte alltid lätt och givet det här som rör etik och moral. Ska man debattera på ett seriöst vis krävs ett äkta brinnande samhällsengagemang i specifika frågor, tycker jag. Och det tycker jag landar i enskilda personer, inte hos en byrå.

    Visst kan man ta ett större grepp om alla dessa frågor i bloggform, men det finns så många andra som gör det bra. Dessutom tror jag också att det då bör ske som debatt/diskussion personer emellan och jag tycker att en företagsblogg (som Kreafonbloggen) kan bli väldigt malplacerad i vissa sammanhang. Visst skulle jag som person kunna gå in och vara mer aktiv i vissa frågor, men precis som du själv var inne på så är jag inte rätt person, av flera olika anledningar.

    Jag skulle själv inte använda ordet “folkbildning” för att etikettera det Kreafon gör och har för avsikt göra. Vi är en byrå som hjälper våra uppdragsgivare med kommunikationsuppdrag. På sistone har det inneburit verksamhet i utbildningsform där vi vänder oss till yrkesverksamma personer med anknytning till marknadsföring, information och kommunikation.

    Vårt bidrag till ”kött, lite medverkan till folkbildningen, lite ansvar för vårt gemensamma bästa” får i så fall stanna vid boken jag skrivit, även om inte heller den gör anspråk att vara “folk”bildande.

    Som sagt, det finns så många samhällsengagerade personer där ute som aktivt medverkar i en välbehövlig samhällsdebatt. Vi följer den gärna, men som företag hör vi inte hemma där.

    Reply
  18. Hej vännen,
    undrar bara vad du menar med “snabbhackar” när du nämner min bok i samband med Per Ströms om sociala medier. Jag är så dålig på ungdomlig vokabulär. Jag är bara nyfiken och förväntansfull att få lära mig ett nytt ord.
    Glad Påsk!

    Reply
  19. Du har ju själv flera gånger gett uttryck för hur du pressar fram den här boken. Hur allting annat får stå åt sidan för att den måste fram. Senast idag drog du en textmässig lättnadens suck. Jag tycker det känns grunt. Jag tycker det känns som ett snabbhack, eller som jag hade sagt på den tiden jag var ännu mer nörd än idag, ett fulhack. Men det återstår ju att se hur resultatet blir.

    Reply
  20. OK, då fattar jag. Jag raljerar med min egen ångest att skriva mer än 2000 tecken (från journalisttiden) och nu handlar det om cirka 400.000 tecken. Om “snabbhack” betyder slarv så har jag gjort 30 intervjuer, alla godkända av de intervjuade, jag har redigerat, korrat och känner nu lättnad när allt (utom en intervju) är klart. Känner mig till och med litet duktig ;-). Har nämligen jobbat så in i helvete.
    När/om du ser resultatet så får du väl bedöma om du tycker jag har gjort ett hafsverk. Jag tål kritik (och är djupt imponerad över att du svarar på en kommentar till ett så gammalt blogginlägg samma kväll). På Påskafton! Tack för det och god fortsättning på helgen!

    Reply
  21. Måste tyvärr skriva under på det här med snabbhackandet efter att ha försökt ta mig igenom ”När Janne Josefsson ringer”. Framstressade stav- och faktafel stör tyvärr läsningen (t ex: fel år på Tobleroneaffären, Räddningsverket är nerlagt, liksom sesam.se, osv).
    Tyvärr har många klippor till korrmänniskor mer eller mindre sparats bort från tidningarna, antar att trycket på förlagen är likadant.

    Reply

Leave a Reply to SorenKarlssonCancel reply