Melodifestivalen – sista utposten för tablå-tv

Om tio minuter är det dags för ett av de sista skälen att bevara tablå-tv. Melodifestivalen och andra liknande event som ”samlar folket” kommer att finnas ett bra tag till. I begränsad omfattning, starkt ransonerat kommer de fortfarande att dra stor publik som vill uppleva samtidigheten. Kanske i allt högre utsträckning samlade runt tv-apparater på krogen och storbildsskärmar på torgen.

Sporten kommer också att klara sig. Ska man kunna betta på slutresultat och vem som gör nästa mål måste det sändas ske i realtid (när får vi förresten synlig tidstämpel på alla realtidsprogram så det inte går att fuska?).

Sista kategorin som klarar sig blir överraskningstv. Helt enkelt tv i princip utan tablå, som sänds via broadcast. För de sällsynta tillfällen då man vill luta sig tillbaka i soffan och öht inte ens fundera på vad man ska se. Dumburks-tv på riktigt. Men även där behövs en twist. Det räcker inte med direktsänt, det måste vara något helt annat. Tänk ”Här är ditt liv” som kunde fortsätta långt över sluttiden, bara för att samtalet var så bra. Mer sånt.

I övrigt är allt on-demand. När som helst, var som helst, i vilken enhet som helst. Nätet är mediet, allt är online och vi konsumerar video på samma vilkor som vi länge konsumerat andra medier. Lovely. Allt har visserligen fortfarande en första publiceringstid/sändningstid, men i övrigt är det helt asyncront. Interaktivt. Sändare och mottagare på lika vilkor. En strålande framtid.

Förresten, kolla så stor melodifestivalen är i bloggvärlden. Knuff.se glöder

5 thoughts on “Melodifestivalen – sista utposten för tablå-tv”

  1. Du sköna nya mediavärld!
    Med allt ständigt tillgängligt on demand så kommer behovet av kvalificerad, personaliserad hjälp med att hitta i det enorma utbudet:

    1. Hitta program som jag gillar, baserat på vad jag har tittat på tidigare och på vad jag har sökt efter i sökmotorerna tidigare, vad jag har köpt online och var jag har varit etc.

    men också två andra kriterier som kanske inte är lika självklart för många, men lika viktiga:

    2. Hitta program som min partner, mina kamrater och arbetskollegor gillar, så att jag kan fördjupa mina relationer med dom och vara säker på att jag hänger med i “kaffemaskins-snacket” på jobbet. (Jag kollade på delar av melodifestivalen igår enbart av den anledningen, den är ju ett socialt fenomen som inte kan ignoreras även om man är ointresserad av eventet och musiken)

    3. Hitta program med hjälp av “trusted brands”, dvs dagens mediekanaler som Aftonbladet, E24, TV3, SR P1 m fl utvecklas till att bli varumärken i mediebruset som står för olika typer av innehåll och erbjuder “smarta agenter” som kommenterar och kompletterar programmen med sina journalistiska vinklar och på så sätt inspirerar och tillför mervärde till sina respektive målgrupper , samtidigt som de också kan behålla en del av reklamkakan.

    Reply
  2. Du sköna nya mediavärld!
    Med allt ständigt tillgängligt on demand så kommer behovet av kvalificerad, personaliserad hjälp med att hitta i det enorma utbudet:

    1. Hitta program som jag gillar, baserat på vad jag har tittat på tidigare och på vad jag har sökt efter i sökmotorerna tidigare, vad jag har köpt online och var jag har varit etc.

    men också två andra kriterier som kanske inte är lika självklart för många, men lika viktiga:

    2. Hitta program som min partner, mina kamrater och arbetskollegor gillar, så att jag kan fördjupa mina relationer med dom och vara säker på att jag hänger med i “kaffemaskins-snacket” på jobbet. (Jag kollade på delar av melodifestivalen igår enbart av den anledningen, den är ju ett socialt fenomen som inte kan ignoreras även om man är ointresserad av eventet och musiken)

    3. Hitta program med hjälp av “trusted brands”, dvs dagens mediekanaler som Aftonbladet, E24, TV3, SR P1 m fl utvecklas till att bli varumärken i mediebruset som står för olika typer av innehåll och erbjuder “smarta agenter” som kommenterar och kompletterar programmen med sina journalistiska vinklar och på så sätt inspirerar och tillför mervärde till sina respektive målgrupper , samtidigt som de också kan behålla en del av reklamkakan.

    Reply
  3. Du sköna nya mediavärld!
    Med allt ständigt tillgängligt on demand så kommer behovet av kvalificerad, personaliserad hjälp med att hitta i det enorma utbudet:

    1. Hitta program som jag gillar, baserat på vad jag har tittat på tidigare och på vad jag har sökt efter i sökmotorerna tidigare, vad jag har köpt online och var jag har varit etc.

    men också två andra kriterier som kanske inte är lika självklart för många, men lika viktiga:

    2. Hitta program som min partner, mina kamrater och arbetskollegor gillar, så att jag kan fördjupa mina relationer med dom och vara säker på att jag hänger med i “kaffemaskins-snacket” på jobbet. (Jag kollade på delar av melodifestivalen igår enbart av den anledningen, den är ju ett socialt fenomen som inte kan ignoreras även om man är ointresserad av eventet och musiken)

    3. Hitta program med hjälp av “trusted brands”, dvs dagens mediekanaler som Aftonbladet, E24, TV3, SR P1 m fl utvecklas till att bli varumärken i mediebruset som står för olika typer av innehåll och erbjuder “smarta agenter” som kommenterar och kompletterar programmen med sina journalistiska vinklar och på så sätt inspirerar och tillför mervärde till sina respektive målgrupper , samtidigt som de också kan behålla en del av reklamkakan.

    Reply
  4. Du sköna nya mediavärld!
    Med allt ständigt tillgängligt on demand så kommer behovet av kvalificerad, personaliserad hjälp med att hitta i det enorma utbudet:

    1. Hitta program som jag gillar, baserat på vad jag har tittat på tidigare och på vad jag har sökt efter i sökmotorerna tidigare, vad jag har köpt online och var jag har varit etc.

    men också två andra kriterier som kanske inte är lika självklart för många, men lika viktiga:

    2. Hitta program som min partner, mina kamrater och arbetskollegor gillar, så att jag kan fördjupa mina relationer med dom och vara säker på att jag hänger med i “kaffemaskins-snacket” på jobbet. (Jag kollade på delar av melodifestivalen igår enbart av den anledningen, den är ju ett socialt fenomen som inte kan ignoreras även om man är ointresserad av eventet och musiken)

    3. Hitta program med hjälp av “trusted brands”, dvs dagens mediekanaler som Aftonbladet, E24, TV3, SR P1 m fl utvecklas till att bli varumärken i mediebruset som står för olika typer av innehåll och erbjuder “smarta agenter” som kommenterar och kompletterar programmen med sina journalistiska vinklar och på så sätt inspirerar och tillför mervärde till sina respektive målgrupper , samtidigt som de också kan behålla en del av reklamkakan.

    Reply
  5. Du sköna nya mediavärld!
    Med allt ständigt tillgängligt on demand så kommer behovet av kvalificerad, personaliserad hjälp med att hitta i det enorma utbudet:

    1. Hitta program som jag gillar, baserat på vad jag har tittat på tidigare och på vad jag har sökt efter i sökmotorerna tidigare, vad jag har köpt online och var jag har varit etc.

    men också två andra kriterier som kanske inte är lika självklart för många, men lika viktiga:

    2. Hitta program som min partner, mina kamrater och arbetskollegor gillar, så att jag kan fördjupa mina relationer med dom och vara säker på att jag hänger med i “kaffemaskins-snacket” på jobbet. (Jag kollade på delar av melodifestivalen igår enbart av den anledningen, den är ju ett socialt fenomen som inte kan ignoreras även om man är ointresserad av eventet och musiken)

    3. Hitta program med hjälp av “trusted brands”, dvs dagens mediekanaler som Aftonbladet, E24, TV3, SR P1 m fl utvecklas till att bli varumärken i mediebruset som står för olika typer av innehåll och erbjuder “smarta agenter” som kommenterar och kompletterar programmen med sina journalistiska vinklar och på så sätt inspirerar och tillför mervärde till sina respektive målgrupper , samtidigt som de också kan behålla en del av reklamkakan.

    Reply

Leave a Reply to Henrik AhlenCancel reply