Modeblogg är inget skällsord

Hinner inte skriva det här, så det får bli en video istället. I korthet. Modeblogg är inte något som bör användas nedvärderande. Det finns lysande modebloggar, liksom det finns lysande politik- och teknikbloggar. Och i alla läger finns det skit. Simple as that. Lyssna på inslaget. Kommentera.

Alltså, vill du klanka på bloggosfären kan det vara lämpligt att välja en annan fras än ”det är ju bara en massa modebloggare” och ännu viktigare: vill du prata gott om bloggosfären så säg inte ”det är inte bara en massa modebloggare”.

Här är citatet som utlöste tanken, även om det varken börjar eller slutar med det här uttalandet:

”–De som vill förminska Ebba till en modebloggare misstar sig. Hon är smart och klarsynt, vet sitt värde och har samtidigt en ovanligt prestigelös syn på sitt journalistiska uppdrag.”

En lite kul twist, när jag reagerade på det här först i morse så skrev jag: ”Är det inte mycket snack nu om att  ”förminskas till en modeblogg/are”? Skulle det vara något mindre värt?”. Och som ett brev på posten fick jag det här svaret ;)

15 thoughts on “Modeblogg är inget skällsord”

  1. Att bloggsvären består och bör bestå av olika typers bloggare är väl en självklarhet? Jag tycker Ravi Somaiyas inlägg ( http://gawker.com/5498133/how-blogs-are-becomin… ) på Gawker angående det faktum att blogginläggen mer och mer liknar journalistik, eller kanske egentligen att texter skapade av ”professionella” journalister och bloggare blir mer och mer lika, är en intressant synvinkel att närma sig det här temat från.
    Ifall man drar alla modebloggare, eller någon annan typ av bloggare, över samma kam borde man inte då göra samma sak med de traditionella medierna och fördöma modejournalistik, ungdomstidningar osv.?
    Bloggar, som såväl andra medier är skapade för någon målgrupp, jag har i alla fall aldrig hört talas om en skribent som skulle rikta sig till hela världen som målgrupp.

    Reply
  2. Ouch uthängd:)

    Men nu förstår jag dig bättre. Du pratar om hur du vill att det ska vara inte hur det är. Modebloggare är ett skällsord idag som vi båda konstaterat och visst, det finns både bra och dåliga. Men jag tror att modebloggare har lite av en särställning inom bloggosfären. Genom att Ebba fått ett sådant genomslag tack vare att hon är begåvad så känner varannan utseendefixerad dokusåpa-wannabe att detta kan vara vägen till lycka och löpsedlar i skvallerpressen. Det kan det ju vara men bara om du har talangen och den är tyvärr rätt sällsynt.

    Stereotypen modebloggare är så etablerad att till och med Ica proderat den i sin reklam. Nu är verkligheten mycket värre än reklamen. Kika bara på de här 3 klippen:
    http://www.petterknutsson.se/2009/12/ica-narrar

    Att stereotyper inte stämmer är nog alla överens om men de finns där lik förbannat och om man ska gå in på den psykologiska aspekten av det hela så är de nödvändiga för att vi ska kunna skapa ordning av våra intryck. Att stereotypen modebloggare kopplas samman med något negativt är lite verklighetens fel och att säga att Ebba brutit sig loss från den bilden är helt korrekt.

    Sedan kan man tycka att den stereotypa bilden är fel (det är den ofta/för de flesta) och försöka förändra den (kör hårt och lycka till) men bilden är ändå som den är nu och den finns av en anledning (se länken ovan).

    Reply
  3. Ica gör väldigt mycket med glimt i ögat och att skoja med sterotyper (vilket hela den reklamserien bygger på) är en annan sak än att argumentera för deras riktighet (som du gör), eller förstärka dem som Helga B gör i det citerade stycket).

    Du är fortfarande helt ute och flyger i min bok.

    Reply
  4. Nu missar du något. Jag säger ganska tydligt att bilden finns av en anledning men att den också är felaktig som betäckning på de allra flesta. Så är det med alla stereotyper.

    Reply
  5. Att stereotypen ”modebloggare” är väldigt etablerad finns det antagligen inte någon som kan argumentera emot. Inte heller att den stora publiken ser ner på modebloggare som ”otalangfulla” och ytliga. Att den bilden har sin grund i någon sanning är jag också övertygad om, inte minst på grund av att jag känner eller känner till ett flertal ”wannabe modebloggare” som ligger på en otroligt låg nivå. När jag säger wannabe modebloggare menar jag unga tjejer som önskar att de vore som till exempel Ebba von Sydow.

    Jag tänker hålla med Jocke om att det finns olika nivåer på alla typer av bloggare, och jag har definitivt sett många sämre politik- eller mediabloggare än de bästa modebloggarna. Att de här såkallade dåliga bloggarna fyller en funktion är jag också övertygad om, om inte annat kan besökarantalet bevisa detta. Och det är väl det här som är charmen med bloggandet, det spelar ingen roll hur bra eller hur dålig du är – du har alltid rätt att blogga!

    Problemet här ligger väl i att vi (bloggare i allmänhet) använder ordet modebloggare i ett nervärderande syfte. Vi använder helt enkelt stereotypen för att försvara oss själva eller kasta skit på andra, vilket är det som borde ändras på.

    Reply
  6. Ja, jag håller med om att det talas om modebloggare på ett negativt sätt, det har faktiskt blivit ett begrepp som kanske inte är så positivt. Däremot håller jag inte med om att det finns “riktiga skitbloggar”. Det finns massor av bloggar som du och jag och många andra inte är intresserade av, men jag anser att alla bloggar uppfyller ett syfte, om inte annat så för bloggaren själv och det är inte heller fy skam.

    Vi har alla olika intressen och smak och vad som är en “skitblogg” för den ena är det kanske inte alls för någon annan. Ibland läser jag en blogg som många antagligen tycker är en riktig skitblogg vilket i mitt fall kan handla om t.ex. en äldre dam som konstant bloggar om sina pelargonior. Inte så intressant i sig för mig heller, eftersom jag är helt ointresserad av alla växter. MEN om personen i fråga lämnar trevliga kommentarer och lägger upp väldigt fina bilder på sina gröna blad, så kan det vara trevligt att lägga en minut eller två även på denna “skitblogg”, som jag ju ändå inser att den kan kallas.

    Jag skrev om det här tidigare i ett inlägg som jag tycker är klart relaterat till detta:

    http://tonarsmorsa.se/2009/05/10/jag-alskar-att

    Tycker för övrigt att du har ett vettigt resonemang och kul att du reagerade på det!

    Reply
  7. Du har 100% rätt, jag snubblade där. Men så här, som du själv är inne på, kvalitet eller inte ligger varje betraktares öga. Så om Helga vill markera att Ebba i hennes ögon är en kvalitetsskribent, i motsats till den hon tycker är mindre kvalitet, så måste hon få markera det på något sätt. Ett sätt som inte är “förminska till modebloggare”. Till exempel “skitblogg” ;)

    Reply
  8. Det finns en annan poäng här också. Visst, ordet “modebloggare” används i reducerande syfte och det är givetvis fel. Men det är dessutom inte sant. De flesta stora svenska bloggar som ofta får beteckningen “modeblogg” har inte alls mode som huvudingrediens. Jag pratar om Blondinbella, Kenza, Foki, Egoina, Kissie,Tyra mfl. De är i så fall lika mycket “festbloggar”, “vänbloggar”, “problembloggar”, “resebloggar” etc. “Bloggar” helt enkelt, den ursprungliga betydelsen av blogg är väl “dagbok på nätet”, well, there you have it.

    Reply
  9. Oljerockens återintåg till Svenska folket!

    2010-10-23 23:58

    Med Europalagret fyllt till bredden och en omsättning som fördubblas varje år ser Kakadu Traders i Sverige ut att klara sig bra. FA Solid Trading KB som äger agenturen i Sverige har lyckats bra med strategin att först och främst satsa på en framstående näthandel och återuppbygga varumärkets kännedom i Sverige.

    “Vi har de senaste tre månaderna satsat mycket på god publicitet och annonsering i specifika tidningar som träffar vår målgrupp, vilket gett resultat”, säger Anders Karlsson på FA Solid Trading KB. “Vidare kommer det komma artiklar om våra kläder i olika tidningar och tidsskrifter under de kommande månaderna.”

    Kakadu Traders saluför vildmarkskläder, friluftskläder, ridkläder och kläder för människor som tycker om att vistas ute i naturen. Kläderna har fokus på oljerocksmaterial, hattar och skjortor och passar alla som kräver kläder som tål att användas. Under senare tid har man kunnat följa ett antal artiklar i Svensk press om oljerockens återtåg till Svenska hjärtan!

    För mer information om Kakadu Traders kontakta:

    Anders Karlsson, FA Solid Trading KB, Tel. 031-788 00 10

    FA Solid Trading KB har agenturen för Kakadu Traders Australia i Sverige och företaget startades i början av 2009. Målet med att starta företaget var att återigen erbjuda Kakadu Traders Australias kläder och oljerockar i Sverige. Varumärket har funnits sedan 1972 och agenturen har funnits i Sverige i tidigare omgångar men vart utanför Sverige dom senaste 10 åren.

    Reply

Leave a Reply to Joakim JardenbergCancel reply