Readly – som Spotify för tidningar och magasin

Idén till Readly tog form i en solstol vid en pool på Cypern. Joel Wikell var på solsemester med sin fru våren 2012. De streamade musik via Spotify på hotellets wifi när de medpackade magsinen var lästa flera gånger om. Det tog inte lång tid att formulera tanken att de – där och då – skulle behöva ett Spotify för tidningar.

Nu lanseras tjänsten i AppStore på måndag och jag har förhandstittat lite på den. Rulla bandet…

Principen är enkel, för 99 kronor i månaden ska du komma åt alla tidningar. Tjänsten är också enkel. Och det är i grunden en bra sak, den kommer att fungera för målgruppen. Man kan spara upp till 50 tidningar för offline-läsning, man kan bokmärka särskilda sidor, stjärnmärka särskilda titlar (och då få en notis när det kommitt nytt nummer), man kan navigera runt i tidningen på ett vettigt sätt etc. Enkelt men funktionellt och vad jag kan se fritt från buggar, till och med i min testversion.

Men utmaningar saknas inte, här är de tre tyngsta:

  • Katalogen. Som du ser i slutet på min video, kunderna kommer att kräva att ”mina tidningar” är på plats – och det är ingen liten utmaning med tanke på hur många tidningar det faktiskt finns där ute. I synnerhet som man har globala planer, det kommer att bli en avtalsutmaning helt värdig den Spotify kämpat sig igenom.
  • Känslan. Alla kommer ihåg när de testade Spotify första gången. Hur du verkligen fick känslan av att all musik fanns vid dina fingertoppar, och började spela omedelbart du tryckte på play. Readly försöker kommer nära i fråga om snabbhet, men ett magasin ÄR tyngre att ladda hem. Jag upptäckte lite för sent att jag inte fått hem hela Macworlds februari-nummer, och det var lite surt när jag satt utan uppkoppling.
  • Kunderna. Dels har jag en föraning om att de är ganska ”pappersbundna” och dels har jag en känsla av att när de väl byter mot digital plattform byter de också vad de konsumerar. Mer Pinterest och mindre Damernas Värld, liksom. Men här kan jag mycket väl ha fel – det saknas ju inte andra som gjort samma analys som gänget bakom Readly.

Dessutom, som för alla ”all you can eat-tjänster”, det gäller att snabbt komma upp i volym. Readly verkar ha ambitionen att ta hjälp av existerande kunder för att få snurr på den virala loopen. Det finns faktiskt en dela-funktion i appen. Du kan skicka en sida i en tidning via SMS eller mail, dela på Facebook, Twitter eller LinkedIn. Länken leder till en speciell webbsida som ser ut som bilden visar (kan komma att förändras, bilden är en tidig skiss av denna landningssida)

image001

Den mottagare som redan har ett Readly-konto studsar bara vidare rakt in i sin app, helt friktionsfritt. Den som inte är prenumerant kan ladda hem appen, starta ett konto och sedan läsa artikeln och hela utgåvan, en gång. För en andra läsning av samma tips krävs en prenumeration. Det är ett smart upplägg, som rätt kommunicerat och genomfört säkert kan skapa spridning inom målgruppen (och med det menar jag att det nog inte fungerar på en taliban som mig, jag avstår i regel att dela länkar som inte är helt utan baktanke;)

Men oavsett utmaningarna, spontant och efter en kort testrunda måste jag säga att Readly levererar. Jag är nog inte en typisk kund för tjänsten, men funktionsmässigt är det imponerande. Och i händerna på rätt person, och helt utan instruktion, blev den spontana reaktionen: ”Den vill jag ha, när mina tidningar finns med!”

Uppdatering: förtydligande från Readly angående delningen: ”Vi kommer att erbjuda ett gratis prova på-konto som ger tillgång till en hel utgåva av varje tidningstitel (utan tidsbegränsning). Alltså: i ditt dela sida i Mac World-exempel kan mottagaren (som just blivit med Readly) läsa den delade artikeln + hela resten av den utgåvan + ett provnummer av alla andra titlar men inte fler Mac World-tidningar gratis.”

Bildcred: CC BY-NC-SA zoomar/Flickr

5 thoughts on “Readly – som Spotify för tidningar och magasin”

  1. Good to see, and it will be interesting to see if it works. I’m a little concerned about a few things:

    1. Most of the current content comes from Joel Wikell’s own publishing company. I think they’ll need more content to make the ‘all-you-can-eat’ Spotify-like idea fly with readers. And that will be tricky given that cover price is an important chunk of revenue for most Swedish magazines. How would Readly replace this for publishers who risk losing paper circulation? (Savings in print/distribution are not much of an argument as they are a much smaller percentage of costs compared to larger circulation titles in larger markets).

    2. Building it as an app is probably not ideal. Browser based would have been better to get a bigger potential penetration.

    3. 10 inch screens are no good for magazine reading and that reader doesn’t look half as easy to use as paper. Though I don’t write off digital magazine consumption in the near future with the development of ultrabooks. 13″ screens work well. See the Asus Transformer Book. If this form factor takes off then we may see a resurgence of magazines, especially if the reader software becomes more magazine-like (hint: kill the bells and whistles and navigation).

    There definitely is an opportunity, a business model and software available for digital magazines that I think can work (especially with the emerging hardware). I’m not sure this is it.

    Reply
  2. Bra recension! Men du lämnar den viktigaste frågan obesvarad! Du säger att du inte läser medier på det här sättet längre och därför skulle inte detta funka för dig. På vilket sätt läser du medier då och hur skulle den tjänsten se ut till skillnad från den här?

    Reply

Leave a Reply to IanCancel reply