Telia dödar Play i mobilen

Helt plötsligt kunde jag inte surfa i min iPhone. Efter en stund kom ett SMS

”Du har överskridit den inkluderade trafikvolymen för ditt abonnemang denna månad. Din hastighet har begränsats i enlighet med ditt avtal. Hälsningar Telia”

Helt ställd ringde jag till Telia kundtjänst och fick reda på att mitt abonnemang är begränsat (cap) till 1GB/mån. Därefter kan jag bara surfa i 120kb/s.

Snabb kontroll med goda vänner som vet, lite huvudräkning och jag kan konstatera. 1 GB räcker för att titta på SVT Play i knappt 9h. Det är två hockeymatcher från OS, och lite studiosnack. That’s it.

Ett par saker är fantastiska i det här:

  • SMS:et ska såklart komma innan de klipper. #kommunikationsfail
  • Det finns inget nummer för mig att ringa i SMS:et man skickar ut. Det saknas bara att de avslutat med ”Ha en bra dag” för att göra deras #kommunikationsfail komplett.
  • Jag måste starta om min telefon för att komma igång i den nya, lägre hastigheten. #teknikfail
  • Den som känner mig vet att jag ALDRIG skulle köpa ett abonnemang med en sådan hård begränsning. Man har inte sagt det här till mig när jag köpte. #säljfail
  • Eftersom jag har Telia Företag så ser det här ut att vara det ”maffigaste” jag kan köpa. Det heter Extra, och det känns som ett hån #produktfail (ska kolla upp det här och återkomma).
  • Det verkar inte finnas några tillval för Telia Företag som gör att jag kan höja, eller som jag trodde jag redan gjort, ta bort gränsen helt.
  • Kikar på Telia Privat också. Där heter motsvarigheten ”Surf Alltid” (oh the irony) och har en cap redan vid 0,5 GB. #failfail (Här verkar det finnas ett gäng alternativ för att höja gränsen #itsamessfail
  • Med 120 kb/s kan jag inte kika på SVTPlay. Inte med någon behållning iaf. Lika illa är det så klart med TVPlay i min iPhone. #puckofail

Jag kan, och ska, fortsätta göra den listan längre. Men den springande punkten är att i ett läge där video i mobilen verkligen börjar ta fart så sätter Telia en så huvudlös begränsning att det i praktiken blir helt meningslöst. Och det snackar man inte så högt om…

Uppdatering: Snackar gör man däremot på Twitter. Jag kommer att länka upp mer här efterhand som det presenteras lösning och andra synpunkter. Måste rusa. BRB.

Uppdatering 2: Det blev en artikel i Dagens Industri, på papper bara, och jag har hört att det blivit bra diskussioner internt hos Telia. (BTW, under dagen igår ringde fem säljare med förslag som i allt väsentligt var lika dåliga som det Telia erbjuder. Är inte folk läskunniga eller tror de att jag är helt tappad bakom en spårvagn?)

Uppdatering 3: Kom på att jag aldrig länkade eller sydde ihop den här posten med en gammal Mindpark-post från iPhone-lanseringen. Det var dumt. ”Telia dödar iPhone i Sverige” hette den. Hoppsan ;)

51 thoughts on “Telia dödar Play i mobilen”

  1. 2008 lyckades jag surfa 3gig på den där N95:an vi hade på Mindpark. Den kunde inte göra en tiondel av vad iPhonen kan. Då hade vi Tre och det var inga som helst problem med att jag hade surfat så mycket.

    Reply
  2. I själva verket är det väl enbart Telenor som har abonnemang helt utan begränsningar vad gäller volym numera? Åtminstone för “mobilt bredband”…

    Reply
  3. Jag har Tre:s gamla abb med helt fri datatrafik. Någon säljare ringde mig häromdagen och undrade om jag inte ville “byta upp mig” till ett nytt abonnemang med begränsning. Eh, nej.

    Reply
  4. jag har telenor och det har aldrig stoppat på datamängd. Däremot gjorde Tele2 det ofta, efter 5GB.

    Reply
  5. Detta får mig återigen att undra hur i hela friden Felia lyckades bli den som introducerade iPhonen i sverige när man inte förstått det grundläggande i vad iPhone och Android-lurar egentligen är för något. Jag själv har Tre som operatör och surfar mycket och länge utan problem.

    Reply
    • Förstår inte era problem jag har Telia företags abb och 30Gb 5000 minuter 5000 sms 5000 mms sedan flera år tillbaka,

      Har sedan ca 1½ månad även Tele 2 10Gb obegränsat samtal, sms, mms,,

      Man får vad man efter frågar och betalar för,  mitt problem är att jag ofta är i norra sverige och där är det bara telia som gäller Tree Tele2 går fet bort där ingen motagning därför som jag har mitt telia abb kvar med.

      Jag tror att nya verisionen av samma abb som jag har är 10Gb 3000 minuter 3000 sms, 3000 mms

      men hos Telia får jag använda Iptelefoni “ex Skype, Lync, Mubmel osv” via telefonen , det får jag inte göra via Tele2 eller Tree

      Reply
      •  Intressant att du svarar i en tråd som är mer än två år gammal… ;-)

        Abonnemangsfloran ser helt annorlunda ut i dag än vad den gjorde då…

        Mårten

        Reply
        • har samma abb nu som då släpper de inte då de inte går att få igen, har jag sett, :D ska även gå en datum läsar kurs tror jag, :D

          Reply
  6. Kan bara instämma. Telia stängde av min bandbredd mitt i sista perioden av kvartsfinalen igår. Andra månaden i rad detta händer. Är jag dömd att leva utan mobilt Internet sista veckan i månaden framöver?

    Reply
  7. Jag har ett Telia Företag sen långt tillbaka och betalar 199kr/mån helt obegränsat. Detta tecknades innan iPhone och var det hetaste som fanns då. Telia har försökt fula sig ett antal ggr och fått mig att teckna nytt kontrakt med begränsning över telefon. Jag har sagt nej samtliga ggr och har fortfarande kvar mitt gamla dataabonnemang. Men detta abonnemanget verkar inte gå att teckna. Uppenbarligen har Telia stora problem med den belastning som iPhone medfört.

    Reply
  8. När jag hade abonnemang för mobilt Internet hos Telia var jag med om samma sak ett antal gånger. När jag kontaktade dem fick jag svaret att om “jag bara surfade normalt” dvs inte lyssnade på strömmande musik eller kollade på filmklipp så skulle det inte vara några problem. Har nu bytt till Telenor.

    Reply
  9. Även Halebop, som jag har och som ingår i TeliaSonera-koncernen, har en begränsning. Tror den ligger på 0,5 gb. Jag blir frustrerad när man månad efter månad sänker surfhastigheten. Jag vill kunna kolla på SVT Play, TV4 Play och YouTubeklipp på tunnelbanan utan att det får konsekvenser för mitt övriga surfande. 2010 borde det vara självklart.

    Reply
  10. Men Jocke, du kan väl inte skylla på Telia. Du får ju precis det du betalar för. Sanningen är den att du inte läst det finstilta…

    Reply
  11. Telias begränsning är ny. Den infördes för mindre än ett år sedan. Innan dess var begränsningen 5 Gb för privatpersonen och för företag fanns ingen begränsning alls. Det gällde både datatillägg i röstabonnemang och abonnemang för mobilt bredband. Även privatpersoner kunde köpa företagslösningen. Jag har mobilt bredband av den gamla obegränsade upplagan från Telia, den släpper jag inte i första taget. Vid nytecknande idag har bara Telenor obegränsat, men de har inte Turbo 3G+ utan bara Turbo 3G, så det går långsammare (7,2 Mbps), samma som mitt gamla från Telia.

    Reply
  12. Hej!
    Jag vill börja med att be om ursäkt att informationen om att vi förbehåller oss rätten att sänka din hastighet efter uppnådd mängd inte har nått dig. Detta ska vi självklart ta till oss av.
    Att man måste starta om sin telefon för att kunna surfa på nytt har med en teknisk lösning att göra och det ser vi över.
    Telia vill verka för att alla våra kunder ska ha en så dräglig surfupplevelse som möjligt och sänker därför hastigheten när man når upp till en viss gräns, i det här fallet 1GB. För de allra flesta företagskunder är 1 GB tillräckligt, men vi lyssnar självklart på våra kunders behov och vi anpassar ständigt våra abonnemang efter vad kunderna efterfrågar. Vi har därför fört din synpunkt vidare till de som är erbjudandeansvariga.
    Noterbart är att begränsningen i datahastighet gäller månadsvis så den 1a i varje månad så återställs hastigheten till den ordinarie.

    Med vänlig hälsning
    Karin Nordlund, Informationsansvarig Telia Kundrelationer

    Reply
  13. Karin, tack för att du dyker upp här. Tack också till en del Telianer som aktiverat sig i andra kanaler för att bistå. Men jag vill börja med att betona att det här handlar inte i första hand om att lösa just mitt problem. Det handlar om hur er företagstjänst (för uppenbarligen verkar privattjänsten bättre på alla sätt i inom det här området) motverkar utveckling istället för att smörja den.

    Att kunna titta på Play måste vara en del av den drägliga surfupplevelsen idag (se skräckhistorier här bland kommentarerna om hur det dött mitt under tredje perioden) och med en strypning på 120 kb/s så kan du inte nyttja de tjänsterna alls. Det säger mig att man inte har funderat på helheten. Isf kanske man ska lova en lägre hastighet över hela linjen, MEN se till att den faktiskt klarar av att leverera det som folk vill göra på nätet idag. Tv4Play och SVTPlay är exempel på sådant. Nytt beteende, och snabbt går det…

    Ditt svar är för övrigt ett väldigt bra och informativt kundrelations-svar, problemet är istället att det inte är du som borde svara på det. Det är inte i första hand ett problem för dig – det är ett problem för den som tänkt ihop den här produktportföljen.

    (sedan finns det förvisso ett antal ganska allvarliga informationsbrister i upplägget. Jag har fått minst tio motstridiga uppgifter från olika teliaanställda under dagen. Ni vet alldeles uppenbarligen inte själv hur er portfölj ser ut, och det kan aldrig vara en bra sak.)

    Reply
  14. Jag har varit i kontakt med de som är erbjudandeansvariga under dagen, och länkat till din blogg då det är viktigt med kundsynpunkter. Tack vare era synpunkter, oavsett om det handlar om datamängd, kanalutbud eller något annat har vi en chans att få veta vad kunderna efterfrågar.
    Att du får olika svar beroende på vem du pratar med är självklart inte bra, och det är nåt jag får ta vidare så att ansvariga får se över om vi måste ändra våra rutiner eller liknande.
    Slutligen får jag passa på att önska en trevlig helg!
    Med vänlig hälsning
    Karin Nordlund

    Reply
  15. Jag har varit med om samma med min ordinarie bärbara dator, där kommer det ett sms att hastigheten har strypts. Jag ringde Telia (maila får man inte) för att fråga om jag kunde betala mer för att använda mer kapacitet, efter att ha blivit runtskickad några gånger fick jag beskedet att det kan jag inte. Däremot kan jag skicka ett sms så får jag betala 80 kronor (tror jag) för mer kapacitet. Den gången jag provade fick jag inte högre hastighet för det.

    Reply
  16. Om jag förstår det rätt så TRODDE du att du hade obegränsad surf med högsta hastighet, vilket du inte hade. Och då slänger du dynga på Telia!

    Detta, ditt missförstånd (!), för nu iaf det goda med sig att en rad brister kan blottas och förhoppningsvis åtgärdas. Jag gillar din lista. Slutet gott!

    Reply
  17. Jag råkade ut för detsamma som privatkund i januari då jag slog i taket för tillåten trafik. Själva avtalet jag skrev på innebar fri surf för fast månadspris, men där Telia har rätt att göra ändringar utan att informera vilket de alltså gjorde i början av förra året så vitt jag förstått.

    Reply
  18. Extra bisarrt blir det när Telia i sin helt nya reklamfilm (

    ) slår sig för bröstet för att man låter folk “lyssna på Spotify hur man vill”. Tur att de inte nämner SVT Play för den tjänsten får man ju tydligen inte nyttja var man vill mer än några timmar i månaden.

    Här talar man helt uppenbart med kluven tunga. Å ena sidan skryter man med att man är ett företag som tar framtiden på allvar och är seriösa med att man vill främja mobilitet och därmed mobildata. Å andra sidan är gränsen för hur mycket mobildata man får bruka satt så löjligt lågt att det blir löjeväckande att prata om mobil frihet.

    Reply
  19. Jag har skrivit om begränsningarna här: http://radron.se/templates/Artikel____2055.aspx. Det gäller visserligen mobilt bredband, men problematiken är detsamma. Som mediekonsument mobilt är det meningslöst oavsett om begränsningen är 5/10/20 GB per månad. Youtube är en verklighet för mobilsurfare och det blir inte mycket youtubande om dagen för de begränsningarna.
    Förhoppningsvis kommer marknade att styra det här så att kunder väljer operatörer utan begräsning. Sanningen är dock den att väljer man exvis Telenor i tillräckligt stora flockar kommer nätets inbyggda fysiska begränsingar i alla fall att göra att hastigheten stryps vid populära evenemang och folktäta områden.
    För operatörerna handlar det om att sälja och då vore det smartare att sälja ett billigare “mobilsurf” för vanlig surfning och garantera 1 mbps. Tilläggspaketet kunde då döpas till strömmande mediesurf – ge obegränsad datamängd/högre hastighet och prissätta det efter marknadspriserna. Jag behöver inte 6mbps för gmail, yr.no eller FB, men väl för svt/tv4-play, youtube eller min olika musiktjänster.

    Reply
  20. Tyvärr blandas det här ihop surf i mobil med surf via renodlat mobilt bredband.
    Telia Mobilt bredband finns åtminstone för privatkunder i varianter upp till 20 GB per månad.
    För surf i mobilen har Telia på privatsidan alternativen “Mobilsurf Alltid” med 500 MB och “Mobilsurf Extra” med volymen 5GB. Därutöver finns maxtaxan per dygn för den som kör med rörligt pris.

    Reply
  21. Hej Karin,

    Att sätta en gräns på 1 GB tyder på att man inte förstår vilken tjänst man säljer, eller vem man säljer den till. Flera av mina kollegor med nya mobiltelefoner (Android eller iPhone, generellt) har bara den senaste månaden kommit till mig och klagat på att vi har så dålig deal med Telia, efter att ha passerat 1GB-gränsen som gjort telefonen oanvändbar till allt som de vill ha sin nya telefon till. Efter att ha pratat med vår kontaktperson på telia har jag också fått beskedet att det inte går att köpa sig loss från den gränsen.

    Vårt val av telia som mobilleverantör var mer eller mindre ett godtyckligt val. Det här är en tjänst som bara måste funka, hela tiden och överallt. Vi kommer att byta till en operatör som inte sätter hinder för sin egen tjänst.

    Reply
  22. Hejsan Karin,

    iPhone och Android mobiler är här för att stanna. Idag finns det mellan 350 000 och 400 000 aktiva iPhones som kan bekräfta detta.
    http://www.e24.se/business/it-och-telekom/iphon

    Med dessa små “datorer” i våra händer, så vill vi, var vi än är kunna utnyttja tjänster som Spotify, SVT Play, TV4 -Play och Skype över 3G. Och intresset för detta är enormt! Enligt en källa som jag ej kunder hitta nu, så skall ca 28% dvs 125 000 laddat ned SVT Play till sin iPhones den första VECKA.
    http://hd.se/it/2010/02/08/svt-play-for-iphone-

    Detta har medför att vår konsumtion av mobilt Internet skjuter i höjden (enligt vad jag förståt handlar det om 100-tals % per år även om det är i USA) och med detta så måste ni drastiskt ändra era avtal/erbjudande för att kunna tillfredsställa konsumenterna. För annars kommer dem att definitivt att gå någon annanstans, tex har Jag själv valt ett iPhone abonnemang hos Telenor ENDAST för att dem är den ENDA operatören i Sverige som erbjuder just obegränsad data.

    Min poäng är att konsumenterna vill få ut så mycket som möjligt i sina telefoner med Play osv, och om operatörerna fortsätta att begränsa sina kunder kommer dem fortsatt missnöjda.

    Jag hoppas att ni som en av marknadens stora aktörer kan gå i spetsen för att ge oss vad vi vill ha.

    Med vänliga hälsningar Marco

    Reply
  23. Va det första jag kolla upp innan jag skaffa iPhone. Var trogen telia kund i 10 år men bytte till Telenor som erbjuder riktig fri surf.

    Tråkigt att dom har så lite men du får ju skylla dig själv! Hoppas du har lång bindningstid :P

    Reply
  24. Det är fascinerande att Telia erbjuder betydligt lägre trafikvolym till företagskunder än privatkunder. En del i anledningen till mitt abonnemang är att flitigt utvärdera de mobila möjligheterna med… en mobiltelefon. Jag spräcker vallen varje månad och blir lika sur varje gång.

    Jag ringde Telia första gången det inträffade då jag inte förstod vad som var fel. Jag trodde att jag åtminstone hade 5 GB i trafikvolym. Framförallt med tanke på att jag definitivt hade förbrukat mer den första månaden (utan att klippas) än vad jag gjorde när den klipptes tidigt den andra månaden. Något jag fortfarande inte förstår mig på.

    Enligt kundservice fanns det en möjlighet att avtala till sig högre trafikvolym. Varför inte isf. erbjuda det redan från början. Vad är problemet? Vad är hindret?

    Reply
  25. Men hallå Joakim, VD på Mindpark. Visst, några kommunikativa missar har Felia gjort, men jag ska ge dig lite fakta som borde göra att du omvärderar din inriktning på artikeln som du fint formulerar i rubriken. Telia dödar Play i mobilen. Fakta: Överföring av data kostar för operatörerna. Dvs de måste ta betalt, dvs du får inte oändligt med data. Det finns en begränsning Joakim. 1Mb är basmångden. Du kan ändra och få mer. Så är då Telia en dödare av Play? Nix. De e bara å köpa till. Tror du kan skicka mobilsurf alltid till 4466 så är det klart. Nu kan du ändra rubriken till: Telia räddar Play i mobilen. Tack för en i övrigt bra blogg.
    ps Tre har ju för tusan bara 7,2Mbit/s, med telia får jag det dubbla.
    I prefer speed, but u can go with the one on third place…

    Reply
  26. Kanske bör man läsa igenom tråden innan man spurtar iväg med kommentarer i 4Gs hastighet? ;-)
    Telia tycks tyvärr inte kunna erbjuda mer än 1GB per månad som mobilsurf för företagskunder.
    När det gäller Tre tror jag att de i delar av sitt eget nät – alltså inte i det med Telenor delade nätet – har infört 21 Mbit/s som maxhastighet. Man har också tecknat kontrakt med Ericsson om att införa HSPA Evolved med maxhastigheter om 42 och 84 Mbit/s.

    http://www.ericsson.com/thecompany/press/releas

    Reply
  27. Den var för lång för att läsa och jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att telia inte hade en dataöverföringstjänst för företag med mer än 1 gig. Företagare förbrukar ju mer… Skandal. Jag ber om ursäkt gentemot Herr Jardebring och skickar ett mail till telia att de ska ordna det med 4g-hastighet.

    Reply
  28. En fundering angående “nätneutraliteten”… Hos Tre är mobilsurfen begränsad (cappad och sen hastighet) men användandet av deras Mobil-tv är obegränsad. Rimligen går även deras Mobil-tv som datatrafik men där är det full fräs. Hur kan detta komma sig?

    Reply
  29. Eftersom man även säljer spotify vore det inte för mycket begärt att man sänkte till omkring 300kbit. På det viset blir ju telefonen i alla fall användbar. Att sänka till 120 verkar ju vara som att “stänga av”.

    Självmål…

    Reply
  30. Hej.
    Nybliven iPhone4innehavare här.
    Jag ser och förstår er kritik. Jag håller med merparten av era argument.

    Fråga – hur kontrollerar man hur mycket man har använt??

    Reply

Leave a Reply to MårtenCancel reply