När du postar en länk på Facebook, Linkedin eller Google plus så försöker tjänsten göra en snygg presentation av din post. Den följer din länk och hämtar hem rubrik, textutdrag och förhoppningsvis en hyfsat rimlig bild. Och sedan mer än ett år tillbaka kan Twitter göra samma sak.

Twitter hämtar existerande information via de Open Graph-taggar som Facebook var först med att definiera – och som förhoppningsvis alla* jobbar med idag. Men i motsats till de andra tjänsterna så vill Twitter först verifiera att du som sajtägare vill att det här ska hända. Därav upplägget, som är lite komplicerat. Kolla in på deras dokumentation, och sätt spaden i marken. Få det här gjort, för det blir ju faktiskt ganska snyggt…

 

* Svenska nyhetsmedia är notoriskt dåliga på att sköta sina OG-taggar, med legendariskt humoristiska resultat många gånger…

Screen-Shot-2013-09-15-at-9.58.03-AM

Så. Det här är viktigt. Inte bara för Twitter cards, utan för hela din digitala närvara. Ha koll på Open Graph! OK?

(btw, det här postar jag också för att prova hur väl jetpacks lösning för mail to wordpress – post by email – fungerar)