4843804546_e96290cb43_b

När Statoil gjorde en kampanj för att få användare att “checka in” på sina stationer så lovade man gratis kaffe i utbyte. Du behöver alltså inte handla för ett öre om du inte vill, bara glid förbi med din mobiltelefon, ta fram Facebook, klicka på en knapp, visa resultatet i kassan och få en gratis kopp kaffe. Plättlätt.

När en bekant blev lite sur över en mindre varm levererans till dörren av legendariska Dominos pizza gjorde hon sig besväret att fylla i ett formulär och klaga. Inte högljutt och inte med krav på kompensation. Ändå blev resultatet en värdecheck på $150 att handla pizza för. Det är alltså drygt 1000 kronor. Trots att pizzan bara var lite ljummen, fullt ätbar och bara kostade $7.99.

I båda fallen kan det synas som aktiviteter med förmodat liten effekt. Dominos fick förvisso en nöjd kund, och Statoil får lite kärlek av oss kaffeälskare. Inget att hetsa upp sig för kanske. Men effekten blir så klart större än så. Inte alltid, men ofta nog kommer sådana här historier få vingar via våra sociala nätverk. Antingen mekaniskt och friktionslöst som med incheckningen, eller helt enkelt genom att vi får en story att berätta.

Prova gärna lite matematik. Om 1000 personer väljer att utnyttja statoils erbjudande och vi räknar på facebooks snitt med 130 vänner per användare – då får vi en potential räckvidd på 130.000 personer. Givetvis bör vi räkna bort dubbeltäckning, incheckningar som inte syns etc, så kanske hälften är rimligt. Då har vi kvar en räckvidd på 65.000 personer som ser sina vänner dricka kaffe från Statoil.

Så räkna på kostnaden. Vad är statoils marginalkostnad för den där koppen kaffe? Svar: ett par öre, och VÄLDIGT långt från de 29 kronor (vad kostar en kopp nu?) som det står på prislappen.

Samma med pizzan. $150 är ju en så rejäl kompensation att den givetvis blev en snackis. Men vad kostar det egentligen Dominos att ge dig pizza för det beloppet? Knappt en femtondel, $10 alltså, är en siffra som jag hört. Går det då att räkna hem som marknadsföring? Hell yeah!

Det leder fram till frågan: vad kan du bjuda på? Vad kan du som individ, företag eller organisation göra som kostar dig på marginalen, men kan ha ett obetalbart värde för din kund?

Och när du ändå är igång. Tänk ett varv till. Vad kan du bjuda på som skulle kunna göra världen till en lite bättre plats?

Image: Free hugs CC BY-NC-SA wdroops/Flickr

Psst, det här är en flygpost. Ett försök att utnyttja tiden i luften på ett effektivare sätt. Skrivna över en kopp kaffe mellan AGH och ARN, eller tvärtom. Det betyder att de sannolikt är lite mindre upplänkade, lite enklare, och kanske innehåller något slarvfel mer än vanligt.