Resumé: Bonnier bygger om alla nyhetssajter

av Joakim Jardenberg den 18 Nov, 2009 · View Comments

Äntligen kan jag säga vad jag tycker.

Bonnier samlar sina svenska sajter i ett nytt bolag under ledning av DI:s förre it-chef Mats Göthlin. Alla sajter ska byta publiceringsverktyg till EPiServer. Det nya bolaget tar över driften av samliga servrar och Bonnierföretagens webbutvecklare.

via Resumé: Bonnier bygger om alla nyhetssajter.

Med ett ord: IDIOTER!

Med lite fler ord, vilken sten har de ansvariga som fattat det här beslutet levt under de senaste fem åren?

Jag kan tycka att samordning är en bra sak, jag kan tycka det är bra att man försöker hitta gemensamma system, jag kan tycka att massor är bättre än det träsk man har idag.

Men EPIServer? Allvarligt, det är nästan inte ens så jag blir upprörd. Ledsen, in i själen ledsen, är nog mer rätt.

Jag erbjuder Bonnierledningen en heldag, pro bono, och tar med mig ett koppel smartskallar. Låt oss komma och berätta om saker som Drupal och Django. Om moderna utvecklingsmiljöer och om moderna arbetssätt. Om molnet och framtiden. Om sånt som är bra. Men sätt stopp för det här. Snälla!

Uppdatering: Har lagt ut texten lite om varför jag tycker Episerver är en dålig idé

{ 46 kommentarer }

1 Martin Edenström November 18, 2009 at 16:06:06

Du hade också ett inlägg redo? ;) Ang: http://www.mkse.com/2009/11/18/bonnier-kastar-u...

2 mansj November 18, 2009 at 16:06:21

Jag tycker mest synd om de stackare på alla Bonnierprodukter som måste sätta sig och börja jobba med EPIServer när det här är klart. Där tappade man fem år i utvecklingstakt, liksom.

Vi kanske behöver pins – våga vägra EPIServer-pins.

3 per åström November 18, 2009 at 16:06:38

Vi på TV4 är inte med i det här EPIserverbytet även om bland annat Resumé skrev det.

4 Joakim Jardenberg November 18, 2009 at 16:13:08

Ahh, DET var en ny informationsbit. Hur har ni lyckats komma undan?

5 helloandy November 18, 2009 at 16:13:24

Nu blandar du äpplen och päron med Drupal och Django igen.

6 Joakim Jardenberg November 18, 2009 at 16:15:31

Nej. Enligt Guardian-modellen så menar jag att Drupal är ditt CMS, det är hangarfartygen som gör sitt jobb i trygg med långsam mak. Django, AppEngine etc är dina speedboats som du använder till de snabba projektet. Jag blandar inte ihop något.

7 Pelle Sten November 18, 2009 at 16:17:25

Lika intressant är att de centraliserar hela sin webbutveckling. Det blir väldigt många som ska hålla samma takt och följa samma riktning.

8 helloandy November 18, 2009 at 16:21:05

Så vad du säger är att de antingen borde utöka Drupal eller programmera allt själva i Python, ett språk som de säkert har stenkoll på? Är du säker på att inte Rails passar dem bättre? Eller kanske Grok!

9 Jonas Karlsson November 18, 2009 at 16:23:24

Jag tycker jämförelsen känns lite platt. Django och Drupal är bra verktyg. Men bara ett av dem är ett innehålls- och hanteringssystem.

EPiServer har ju bredare stöd för integrering av diverse affärssystem osv och tittar man på hur organisationerna ser ut och vilka som ska administrera sajterna så tror jag det kan vara en fördel om systemet dels känns igen till det yttre (admin) av användarna samtidigt som det kan prata med alla andra sorters hanteringssystem som användas av organisationen/företaget.

10 Johan Ejermark November 18, 2009 at 16:24:24

Det är bara säga grattis till Doberman och co om dom nu får hjälpa till och göra om sajterna igen.. Annars är jag också förvånad och förvirrad. Hoppas någon på Bonnier kan utveckla hur man tänkt med det här.

11 per åström November 18, 2009 at 16:25:50

Flera anledningar: Vi har ett annat fokus på våra sajter med mer rörligt innehåll som skiljer sig från “tidningssajter”. Vi har en egen utvecklingsavdelning med kompetens och styrkor inom helt andra områden än Episerver. Vi har en strategi för våra plattformar och arbetsmetoder som funkar bra och som passar oss som vi vill vidareutveckla och förbättra.

12 cjengvall November 18, 2009 at 16:29:26

Vad är det som är så illa? Jag är nyfiken eftersom jag med alla sannolikhet kommer att få jobba i det nya systemet. Vår övergång från Publicus till Escenic har skjutits på framtiden eftersom EpiServer har kommit in i bilden. Det känns ju inte som att Publicus (SaxoTech) har varit pådrivande och ledande i utvecklingen av webb-publiceringsverktyg, så för vår del kanske det blir ett fall framåt. Eller tänker jag helt fel då? Som webbredaktör vill jag helst skita i tekniken och kunna ägna mig åt innehåll. Spelar det då någon roll om jag jobbar i Escenic, Drupal/Django eller EpiServer? Upplys mig gärna ni som är insatta i tekniken bakom.

13 Hugo November 18, 2009 at 16:33:05

Ett riktigt uslet beslut.

14 Kalle November 18, 2009 at 16:36:17

Django och Drupal håller inte måttet i prestanda eller från redaktionell synpunkt, där är EPI överlägsen.

15 Martin Edenström November 18, 2009 at 16:44:59

När valde du ta rygg på Drupal istället för WordPress? Har du inte mest mässat om Matt's produkt tidigare?

16 Martin Edenström November 18, 2009 at 16:45:49

Totally true that, är redaktionen med i CMS-beslutsgruppen brukar det gynna av Bonnier nyss valda plattform.

17 lemonad November 18, 2009 at 16:54:10

Klart du har en poäng men Django har till skillnad från Rails sitt ursprung i tidnings/nyhetsvärlden. Flera av Djangos core commiters har fortfarande anknytning till området.

Sen bör Django säkerligen inte användas för allt men det är ju en annan sak.

18 Emil Stenström November 18, 2009 at 16:54:15

Från redaktionell punkt kan du ha rätt, även om både Drupals (avancerade) och Djangos (enkla) redaktörsgränssnitt är betydligt mer anpassningsbara än EPiServers. Dvs. det går att göra ett bättre gränssnitt för alla Bonniers sajter än EPiServers om man är beredd att lägga den tiden.

Prestandamässigt är jag helt säker på att Django och Drupal håller måttet. Båda har testats grundligt i en mängd olika miljöer, och slashdottats utan att blinka. Så där har du tyvärr fel. Här ett ett use-case från Django om du vill läsa mera: http://blog.concentricsky.com/2009/10/michaelmo...

/Emil (som har jobbat i både EPI, Django, och Drupal)

19 helloandy November 18, 2009 at 17:11:30

Det är rätt, och eftersom django är ett av de verktyg jag själv använder så vet jag vad det är. Jag hakar bara upp mig på när icke-programmerare, icke-producenter, pushar för ett namn på det viset. Det går att läsa överallt på “Djangos core commiters” bloggar, ja faktiskt överallt på hela Django-sajten att det INTE är ett CMS, att det INTE skall jämföras med CMS, att det INTE är vad Bonnier kanske letar efter.

Om de nu väljer att bygga sina sajter på Django så har de bara valt verktyg, utan att ha några programmerare. Man har alltså ingenting. Överlåt teknikvalet åt de som skall bygga eller underhålla tekniken istället, så har man både täckning och framtidssäkring. Om man vill pusha för Django borde man i så fall pusha det till exempelvis de som bygger Drupal.

Tilläggas bör att jag inte är något vidare fan av Episerver, främst ur utvecklingsperspektiv. Men det har sina poänger också, det är inte helt dåligt i händerna på några som kan hantera det.

Och för vissa projekt kan det omöjligt bli enklare och bättre än vad Sitevision erbjuder. Alla system har sina styrkor och svagheter. En bra leverantör kan leda kunden till rätt system för dem. En dålig dålig leverantör har förutfattade meningar om att allt borde göras i Wordpress.

20 ccc November 18, 2009 at 17:11:44

episerver äger ju

21 Jonas Möller November 18, 2009 at 17:19:44

Vad är för fel på att köra Wordpress? Wordpress rockar ju järnet och är ju dessutom Opensource!!!

22 Emil November 18, 2009 at 17:38:32

Amerikanska Vita huset, The Economist, Amnesty, The Onion, MTV UK, Brittiska och Nederländska regeringen, ABC (dvs SVT fast i Australien), New York Observer… Ett bra uppsatt Drupalsystem klarar hög belastning.

Redaktionell synpunkt får du klargöra. Talar vi om user experience för användarna så finns det mycket att göra, inget snack om saken. Det är också där mycket av arbetet med Drupal 7 läggs ( http://www.d7ux.org ). Dock har du som utvecklare av systemet fulla friheter att åsidosätta standardinställningar för att lösa problemen.

23 lemonad November 18, 2009 at 17:38:41

Aha, då vet jag var du kommer ifrån! Jag håller med dig i att “[o]m de nu väljer att bygga sina sajter på Django så har de bara valt verktyg, utan att ha några programmerare. Man har alltså ingenting.” och att en “…bra leverantör kan leda kunden till rätt system för dem.”

Samtidigt — och hur realistiskt det här är inte jag rätt person att avgöra (men man kan drömma) — är det inte omöjligt att lära sig Python och Django. På samma sätt som man en gång lärt sig Episerver. Django-byggda Ellington CMS (http://ellingtoncms.com/) var i alla fall tidigare komplementet till Django vad det gällde CMS-biten.

Hur som helst, jag är inblandad i diskussionen för jag tycker det vore väldigt roligt att se några nyhetssajter byggda på Django. Jag är fortfarande djupt imponerad av Guardians lättrörlighet när de byggde http://mps-expenses.guardian.co.uk/ på bara någon vecka.

24 Andy November 18, 2009 at 17:48:24

Om några veckor är Newspilot, det redaktionella system som Sydsvenskan och snart också Expressen har, fullt integrerat med Drupal :) Då får man som webbredaktör full koll på artiklarna i Drupal i samma system som reportrarna skriver i.

25 Anders Ytterström November 18, 2009 at 18:14:00

Oh, det var mer än vad jag visste. Mycket glädjande! Du har inte någon länk där man kan läsa mer om det här?

26 Per November 18, 2009 at 18:21:03

Demades på DrupalCamp Stockholm förra veckan.

http://www.infomaker.se/index.php/events/125-dr...

27 Anders Carlsson November 18, 2009 at 18:22:19

Onekligen intressant. Vi på VK.se är nöjda över att vara helt egna och på så sätt ha en ganska bra flexibilitet om vi vill göra något nytt.

28 Andy November 18, 2009 at 18:33:59

Har ingen länk att visa det just nu, men vi utvecklar för fullt och först ut är Värmlands Folkblad samt KFS Media i Finland som kommer köra Newspilot och Drupal.
Vi kommer i nästa steg också se över integrationen med Polopoly och Escenic då det är mycket hoppande för en webbredaktör mellan två system idag.

Kommer under veckan lansera en infomakerblogg där jag kommer skriva endel om detta.

29 Joakim Jardenberg November 18, 2009 at 18:34:37

Nej, jag menar inte antingen eller. Jag menar att drupal vore ett utmärkt fundament för deras webpublicering. Men att man för specialare och snabba lösningar bygger i Django, tex.

30 Joakim Jardenberg November 18, 2009 at 18:36:12

Jag har aldrig hävdat att Django är ett CMS. Å andra sidan kan det inte vara mig du riktar dina ord mot, jag är ju faktiskt både programmerare och producent.

31 Joakim Jardenberg November 18, 2009 at 18:37:16

Guardian är verkligen ett föredöme i den här frågan. De har ju till och med byggt snabbt och smart på app engine.

32 Joakim Jardenberg November 18, 2009 at 18:39:01

Wordpress är super till det mesta. Men i det här fallet säger jag Drupal, bla för att klara den tunga användarbehörigheten som jag antar att Bonniers upplägg kräver.

33 dickolsson November 18, 2009 at 18:39:20

Jag skulle vilja vända på din teori Jocke; Drupal är dina speedboats där du m.h.a. färdiga och väl testade byggstenar snabbt sätter ihop ett projekt. Django är ditt hangarfartyg som kräver egen kod, test, qa osv.

34 dickolsson November 18, 2009 at 18:40:41

Jag skulle vilja vända på din teori Jocke. Drupal är dina speedboats där du m.h.a. färdiga byggstenar snabbt sätter ihop ditt projekt. Django är ditt hangarfartyg som kräver egen kod, testning, qa osv.

35 Emil November 18, 2009 at 18:45:13

Om om jag inte minns fel så var kamerorna där. Vart filmerna finns nu kan nog bara NodeOne svara på (Eller jag chansar på att de inte är intankade än, då det är sjukt tråkigt ;)

36 Martin Edenström November 18, 2009 at 19:52:57

Tydligen inte. Men DN.se ska.

37 danderss November 18, 2009 at 20:44:39

Byter inte Värmlands Folkblad från just EpiServer till Drupal? Varför?

38 Martin Edenström November 19, 2009 at 08:49:01

Fick ett tips på MKSE om att “Det ingen nämner är att all utveckling ska läggas i Ukraina och att de egna utvecklarna med tiden ska fasas ut”. Ciklum i så fall, som i FN EPi-caset. Den ni!

39 Andy November 19, 2009 at 15:51:57

Ett förtydligande!
Expressen och Sydsvenska är inte inblandat i något Drupal-projet med Infomaker.

Däremot kör Sydsvenskan Newspilot men då INTE med någon Drupal-koppling ut! Expressen har valt Newspilot, men kör det inte än.

Newspilot kommer däremot ha en integration med Drupal som vi också har för Polopoly och Escenic.

40 Nils November 20, 2009 at 13:15:39

Det handlar ju om att EPI är byggt för rena intranäts lösningar eller kommunala hemsidor.

Valet på EPI handlar mer om att EPI behöver större referenskunder än bästa plattform. Det är precis som att inte ett redaktionelltsystem fungerar på alla tidningar.

Åk på olika IFRA evenemang och titta. Alla talar opensource.

41 ximo November 20, 2009 at 14:05:19

Liknelsen med iPhone ‹› Android passer bra! Interessant nok spår Gartner at Android vil overta iPhone innen 3 år (http://is.gd/4ZB0e). Mer interessant er kanskje at Gartner klassifiserer Drupal som “visionary”, tett oppunder Google (http://is.gd/4ZB93).

Det er iaf ingen tvil om hvilken retning vinden blåser ;)

42 Martin Edenström November 20, 2009 at 14:15:00

Ja, när Drupal har lika många svenska “kostym-partners” som EPi (http://www.episerver.com/sv/partners/) kanske Bonnier är redo. 2011? Idag kan inte Drupal eller många andra plattformar (ingen i Sverige) matcha den uppställningen. Heller inte referensfloran samt redaktörspositivismen för den delen.

43 Nils November 20, 2009 at 15:15:46

Nämn en lyckad integration mellan EPI och det redaktionella flödet. Ingen EPI partner eller EPI själv kan visa detta.

Case close.

Fast om det nu stämmer att de skall avveckla utvecklingen av sajterna nationellt och lägga ut det i öst, då kommer allt fram i ett annat ljus.

44 john November 22, 2009 at 22:32:20

Vad bra. Vad förväntar du dig att idioter ska begripa av din högtstående pedagogik?

45 Joakim Jardenberg November 22, 2009 at 22:39:30

Vet inte riktigt, det verkar iaf inte bita på dig ;)

46 Mattias Östmar November 26, 2009 at 17:03:00

@mattiasostmar: Wow! Undrar vilka som är rådgivare bakom att Bonnier storsatsar på EPIServer? Do I hear a distinct falling (#failing?) sound? ;-)
2:34 PM Nov 22nd from TweetDeck

Kommentarer är avstängda för den här posten.

{ 7 trackbacks }

blog comments powered by Disqus

Föregående post:

Nästa post: