- Apple’s Big Subscription Bet: Brilliant, Brazen, Or Batsh*t Crazy?
- Nöjesguiden
- Turerna kring kommunchefsbloggandet fortsätter
– Upprörda röster mot Apple, på sina håll. Man ropar inläsning, jag svarar
De boxar ju egentligen inte in, utan säger bara att de kräver chansen att också tjäna pengar.
Det är ju bättre än förväntat på flera sätt. Du får fortfarande försöka konkurrera med Apples prenumerationslösning. Du behöver bara se till att vara bättre än dem så behåller du hela kakan. Och du får försöka locka köparen att lämna kunddata till dig. Det var inte heller självklart i förhandssnacket.
När det gäller annat än prenumerationer på innehåll, alltså löpande tjänster och styckköp in app, så är det väl fortfarande ganska oklart hur det kommer att hanteras, och vad som kommer att omfattas. Inte ens Kindle-frågan är glasklar.
Vad jag däremot tycker är glasklart är varför Apple gör så här. De har gjort en homerun med sin distributionskanal, klart att de vill ha ett trettionde på transaktionerna. Because they can.
Och sätter du dessutom konsumenten i högsätet så blir det ännu mer självklart varför de gjort så här. Det kan alla intyga som försökte prenumerera på DN+. Eller säga upp sin prenumeration…
På lite sikt ser jag nog faktiskt tre vinnare här.
– Varför har ni inte berättat om den här? Ramlade över den igår via @isobelsverkstad och det är ju helskön läsning. Funderar på om man inte borde ha en dropdown i kommentarfältet där alla får välja vilken typ de är. Vore ett intressant experiment i självinsikt…
– Lite att lyssna på. Fredrik och Johanna i podcast och Wistbacka och Jansson i studio 1.
#1 – frågan är vilka som blir vinnare om det går så långt att Spotify på sikt försvinner från iOS : http://computersweden.idg.se/2.2683/1.368936/apple-slar-mot-spotify
”ett trettionde på transaktionerna”. Kanskw blir något mer än ett trettionde…
Genomgången i Nöjesguiden är ju helt fantastisk! Skriver de mer sånt här måsta man börja läsa tidningen igen.
När kyrkan tog tio procent så tog de ett tionde. När Apple tar 30 procent tar de väl snarare en tredjedel…
Jaha, som Efraim redan påpekat ser jag. Sorry för spam.
Spam vill jag verkligen inte kalla det, och ni har så rätt så klart. Mycket klumpigt formulerat av mig.
Apple: Be honest and do good shit. Nog tror jag man måste vara ordentlig Apple-fanboy för att se tre vinnare i det här, Joakim.
fascinerande att i jardenbergs värld kan Apple förlåtas allt, det blir något religiöst över det hela. Inse att låsta modeller på sikt alltid kommer att gå under, för att citera från Jurassic Park “life always finds a way”
Men då har vi ju, återigen, inget att oroa oss för.
Problemet med dåliga kommentarer är väsentligen löst. Slashdot började; Digg, Reddit och Hacker News förfinade den. Lösningen stavas kronologisk ordning (så att inte det senaste dravlet alltid är det första som syns), trådade kommentarer (så att man kan föra mer än en diskussion samtidigt), moderering (så att spam och skräp försvinner ur folks synfält och guldklimpar lyfts upp) samt metamoderering (så att modereringen inte missbrukas).
Jocke skiter i det blå skåpet och försvarar Apple’s fascistfasoner – who’s suprised. :)
Ser ingen kommentar heller på det att man inte ens får *länka* ut ur appen till sin “alternativa” sätt att köpa produkten, så
– oh ja, visst får du sälja prenumerationen utanför… och ta 100%… men du får inte tala om för nån att du gör det…
Skrattretande.
Denna blogg är bra. Jag har haft nytta av den i mitt arbete. Du som frågade efter en byrå som är duktiga på att arbeta med att minska negativa inlägg om ditt varumärke på Internet. Det finns en stor digital PR byrå i New York som heter Goldman PR. Jag vet inte om de finns i Sverige ännu. http://www.goldman-pr.com är störst i världen på SMO som den här disciplinen kallas.
Goldman PR ingår i en av världen största PR-byråer Goldman Communication Group. Byrån kan även hjälpa till med spårning av vilka som skriver dessa inlägg mm. Sanningen är den att negativa inlägg som syftar till att skada ett varunärke oftast är skrivna av en eller ett fåtal missnöjda kunder, tidigare anställda eller människor som bara vill göra skada. Dom uppträder under olika påhittade namn. Detta är kanske det största hotet mot varumärkesvärdet i dag…
Jag tycker nog kanske att Apple börjar bli lite för stora och mäktiga. Kanske det blir så att högmod går före fall nu.
http://myiphone.se/2011/02/ar-apples-monopol-allt-for-skadligt/
Om de släppte lite på monopolet så skulle de kanske få en lite bättre status bland “frihandels”-förespråkare och kanske sälja ännu mer:-)