jardenberg kommenterar – 16 Feb, 2011 #jjk

  1. Apple’s Big Subscription Bet: Brilliant, Brazen, Or Batsh*t Crazy?
  2. – Upprörda röster mot Apple, på sina håll. Man ropar inläsning, jag svarar

    De boxar ju egentligen inte in, utan säger bara att de kräver chansen att också tjäna pengar.

    Det är ju bättre än förväntat på flera sätt. Du får fortfarande försöka konkurrera med Apples prenumerationslösning. Du behöver bara se till att vara bättre än dem så behåller du hela kakan. Och du får försöka locka köparen att lämna kunddata till dig. Det var inte heller självklart i förhandssnacket.

    När det gäller annat än prenumerationer på innehåll, alltså löpande tjänster och styckköp in app, så är det väl fortfarande ganska oklart hur det kommer att hanteras, och vad som kommer att omfattas. Inte ens Kindle-frågan är glasklar.

    Vad jag däremot tycker är glasklart är varför Apple gör så här. De har gjort en homerun med sin distributionskanal, klart att de vill ha ett trettionde på transaktionerna. Because they can.

    Och sätter du dessutom konsumenten i högsätet så blir det ännu mer självklart varför de gjort så här. Det kan alla intyga som försökte prenumerera på DN+. Eller säga upp sin prenumeration…

    På lite sikt ser jag nog faktiskt tre vinnare här.

  3. Nöjesguiden
  4. – Varför har ni inte berättat om den här? Ramlade över den igår via @isobelsverkstad och det är ju helskön läsning. Funderar på om man inte borde ha en dropdown i kommentarfältet där alla får välja vilken typ de är. Vore ett intressant experiment i självinsikt…

  5. Turerna kring kommunchefsbloggandet fortsätter
  6. – Lite att lyssna på. Fredrik och Johanna i podcast och Wistbacka och Jansson i studio 1.

14 thoughts on “jardenberg kommenterar – 16 Feb, 2011 #jjk”

  1. När kyrkan tog tio procent så tog de ett tionde. När Apple tar 30 procent tar de väl snarare en tredjedel…

    Reply
  2. fascinerande att i jardenbergs värld kan Apple förlåtas allt, det blir något religiöst över det hela. Inse att låsta modeller på sikt alltid kommer att gå under, för att citera från Jurassic Park “life always finds a way”

    Reply
  3. Problemet med dåliga kommentarer är väsentligen löst. Slashdot började; Digg, Reddit och Hacker News förfinade den. Lösningen stavas kronologisk ordning (så att inte det senaste dravlet alltid är det första som syns), trådade kommentarer (så att man kan föra mer än en diskussion samtidigt), moderering (så att spam och skräp försvinner ur folks synfält och guldklimpar lyfts upp) samt metamoderering (så att modereringen inte missbrukas).

    Reply
  4. Jocke skiter i det blå skåpet och försvarar Apple’s fascistfasoner – who’s suprised. :)

    Ser ingen kommentar heller på det att man inte ens får *länka* ut ur appen till sin “alternativa” sätt att köpa produkten, så
    – oh ja, visst får du sälja prenumerationen utanför… och ta 100%… men du får inte tala om för nån att du gör det…
    Skrattretande.

    Reply
  5. Denna blogg är bra. Jag har haft nytta av den i mitt arbete. Du som frågade efter en byrå som är duktiga på att arbeta med att minska negativa inlägg om ditt varumärke på Internet. Det finns en stor digital PR byrå i New York som heter Goldman PR. Jag vet inte om de finns i Sverige ännu. http://www.goldman-pr.com är störst i världen på SMO som den här disciplinen kallas.

    Goldman PR ingår i en av världen största PR-byråer Goldman Communication Group. Byrån kan även hjälpa till med spårning av vilka som skriver dessa inlägg mm. Sanningen är den att negativa inlägg som syftar till att skada ett varunärke oftast är skrivna av en eller ett fåtal missnöjda kunder, tidigare anställda eller människor som bara vill göra skada. Dom uppträder under olika påhittade namn. Detta är kanske det största hotet mot varumärkesvärdet i dag…

    Reply

Leave a Reply