Digital Olympics – Olympiska spelen genom sociala medier

Jag har varit på semester. Det har varit skönt men på något vis är det ändå alltid lika skönt att komma tillbaka till vardagen. Det var jobbigt att gå upp i morse men samtidigt något av ett uppvaknande att plötsligt ha koll på vilken veckodag det var igen:) Semester i all ära, men nu är det slut på dekadens och andra diverse förströelser. Tillbaka till bloggen och OS i Bejing!

Som ni alla vet drog OS igång under pompa och ståt i fredags. På grund av web 2.0 och de sociala trender som utgör dagens internet har de olympiska spelen blivit socialare än någonsin. På Global Voices Online kan man följa nyheter och diskussioner kring de olympiska spelen från tittarnas perspektiv. Bland annat kan man läsa om protesterna kring OS och hur demonstranter lägger ut sina protester på bland annat YouTube och Qik. På tal om YouTube har även de Olympiska spelen en officiell kanal på sajten.

Read/Write Webb berättar hur man på nbcolympics.com erbjuder:

– Tittarna att följa vilken sport de själva vill

– 3000 timmar onlinematerial som innfettar events och highlights

– Möjligheten att följa upp till 4 live streams samtidigt

– Privata bloggare som ska fungera som spelanalytiker istället för professionella reportrar

– Tillgång till statistik, biografier och annan information.

Vad det gäller reportage i mobilen har Fring meddelat att de letar efter mobila reportrar. Ett annat exempel är MobiTV, en tjänst som tillåter användaren att prenumerera på mobila reportage från NBC.

Ett annat exempel på en sociala tjänst som bevakar OS är microblogging och Twitter. Världen följer i allra högsta grad de olympiska spelen på fler sätt en ett. Web 2.0 ger oss inte bara fler möjligheter att bevaka utan även producera. Jag skulle vilja avsluta med att citera min egna rockguru Eddie Vedder: “You think I have my eyes closed, but I am watching you the whole f%#&ing time.”

1 thought on “Digital Olympics – Olympiska spelen genom sociala medier”

Leave a Reply