Det händer saker i den svenska medieankdammen och det är ju helt underbart. I synnerhet som det är satsningar som kommer från olika håll, och som på flera sätt går lite på tvären mot etablerade sanningar.

Igår lanserades äntligen nyheter24.se som Resume och Dagens Media redan skrivit spaltkilometer om. Sajten bygger på ett rasande snabbt nyhetsflöde, några få egna meningar, feta och många bilder och sedan länkar till andra källor. Ett spännande grepp och en tydlig målbild. Snabbt och underhållande. Många har tyckt till, tex kallar Tomas Mattsson på Expressen den för en ”pigg utmanare”. Men man anar mellan raderna att han inte är så bekymrad. På SSBD gör Sofia en bra genomgång, även den på ”utmanar-temat”. Zackrisson på VA tror att ”de får det tufft”. Givetvis diskuterade den på Jaiku också.

För egen del är jag försiktigt skeptisk till konceptet. Man ser webben som en first entry, som en fet inkastare och aggregator. Jag tror det kanske kan hålla idag, och imorgon – men relativt snart kommer webben att ha en annan, tyngre, funktion och first entry sker istället genom enkla rss-samlingar, eller ännu hellre via våra sociala nätverk. Däremot är jag förtjust i att man gör något som går mot strömmen, och framför allt att man gör det fullt ut. Ett intressant exempel är betalmodellen för journalisterna. Som Douglas Roos själv säger:

”Dom har en fast del i lönen, och en rörlig. Om dom skriver artiklar som dom själva gillar, men inte så många andra gillar, så blir det inte så mycket bonus. Om dom däremot skriver artiklar som folk vill läsa, då blir det mer pengar.”

Inte rätt för alla publicister, men absolut en modell värd att pröva i ett sammanhang som det här. Modigt och kul, och jag är nog inte den enda som följer med spänning.

Nytt ut på arenan är också Aftonbladet med sina mobiltaggar. En stor lansering, PR-killen som ringde till mig igår kallade det för ”det största sedan webben”, och det kan jag inte riktigt sluta le åt ;) Principen är att på ett enkelt sätt sy ihop andra kanaler med mobilen. Vi har sett det i Japan, och vi har sett det i olika specifika sammanhang – men nu är det lansering på bredden. Först ut är kopplingar mellan artiklar i papperstidningen och mobilsajten. Det finns ett klipp i deras webb-tv som visar exakt hur det funkar. Men man tänker sig såklart andra kopplingar också, från tex hitta.se, och varför inte Blocket. Man lägger mycket kraft bakom det här, och det ska bli spännande att följa.

Men oavsett potentialen i en vidare bemärkelse är jag djupt skeptisk till det som man lanserar som “grejen” i första läget: att koppla ihop papperstidningen med mobilsajten. Det är en bra sak för tex Volvos platsannonser på utomhustavlor, där det annars vore ett elände att navigera fram till rätt sida i Volvos sajtträsk. Men ett knäck som ligger i Aftonbladet på papper är rimligtvis ganska framskjutet och lätt att hitta även på mobilsajten. Och m.aftonbladet.se ligger väl redan som startsida i alla mobiler? Taggarna blir i det fallet en omständig omväg, ett program till som måste startas, en aktivitet till som måste göras. Time will tell. Här är den obligatoriska jaiku-länken och här är Medievärlden-Axels bambusning från i morse.

Igen, jag har invändningar och är inte helsåld, men jag står upp i bänken och kör vågen över att det görs saker. Heja heja. Och lycka till!

Fler länkar, från alla håll och kanter: