Aftonbladet gör mig till ofrivillig och ovetande annonspelare (uppdaterad)

Long story short. SvD gör en intervju där man låter Nikke Lindqvist, Sofia Mirjamsdotter och mig tycka till om Google plus. Artikeln publiceras i tidningen och på SvD.se. All is well.

Nu hittar jag exakt samma text som en del av en annons på Aftonbladet.

Jag har sparat skärmdumpar här.

Förutom att hela avdelningen är en enda annons har man sprängt in annonslänkar i texten. Det ser verkligen hemskt ut, och är inte alls ett sammanhang jag trivs i. Jag har inte tillfrågats och jag är ganska säker på att varken Nikke eller Sofia heller blivit det. Vilket jävla sätt.

Givetvis är det en sak att ställa upp för en redaktionell text, och något helt annat att göra det för en annons. Så vart skickar jag fakturan. Aftonbladet, SvD (se uppdatering längre ner), Schibsted eller Telenor?

Uppdatering: inser att kunskapen om Namn- och bildlagen inte är så spridd som jag trodde. Den är inte så komplicerad, och alldeles glasklar redan i första paragrafen

1 § Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke. Med namn jämställs annan beteckning som klart utpekar viss person.

Uppdatering: Ja, allt mitt material på den här sajten och i många andra sammanhang är CC BY. Det betyder att det får lov att användas kommersiellt. Men i det här fallet publicerade jag inte materialet själv utan lät mig intervjuas. Det är för mig en milsvid skillnad när det redaktionellt skapade materialet sedan används kommersiellt utan att jag tillfrågas.

Uppdatering: Aftonbladet erkänner uppenbarligen skuld i frågan. Sidan är redan nerplockad, utan någon om helst kommentar till oss. Det ska bli intressant att följa upp det här.

Uppdatering: Jag vill fria SvD från misstanke om delaktighet. Både Martin Jönsson på SvD och reportern Catarina Håkanson verkar lika överraskade. Att jag lät misstankens skugga falla även på SvD inledningsvis berodde på några olika saker.

  1. Reportern mailade från en schibsted.se-adress, och det hör inte till vanligheterna. (Schibsted är alltså den mediekoncern som både SvD och Aftonbladet ingår i)
  2. Tiden mellan publiceringen hos SvD och i ”annonsbladet” var så kort att det kändes samordnat
  3. Tidningens system för att leta ”textstöld” på nätet (som jag antar att de har rullande) borde ha uppmärksammat det här.

14 thoughts on “Aftonbladet gör mig till ofrivillig och ovetande annonspelare (uppdaterad)”

  1. Vet inte om jag tittade för snabbt, men handlar det inte om att annonsbladet har rewritat Svd? Är det upprörande?

    Reply
  2. Oj, det där ser onekligen riktigt dumt ut. Det ska bli intressant att se var det här landar. Är det fler som har råkat ut för samma sak? Är det rentutav vanligt att det plockas citat från redaktionella texter och använda dem i den här typen av annonser?

    Reply
  3. Usch, jag gillar överlag inte redaktionella annonser och länkar till dem som får en att tro att det handlar om ett “objektiv” artikel. Enda anledningen att utforma det så är att lura någon att lasa.

    Reply
  4. Hej Joakim!

    Vi gjorde fel i detta fall och ber om ursäkt. Vi har tagit bort artikeln
    som MiniMedia producerat och kommer att kontakta  personerna som vi
    citerat.

    Med vänlig hälsning
    Maths Nilsson
    MiniMedia

    Reply
  5. Joakim, vad gnäller du om egentligen?
    Du är medlem i Piratpartiet som anser att “information is free” och att upphovsrätten suger. Men när du själv drabbas så passar det att gnälla. Ungefär lika patetiskt som när Pirate bay gnäller över att dera logga hamnade på ett bokomslag härom året. Om du ska vara trovärdig får du väl ändå visa lite ryggrad och stå för dina åsikter – även när du själv drabbas. 

    Reply
      • Jag har läst. Och frågar mig om hur en Piratpartist överhuvudtaget kan ha mage att hänvisa till Namn- och bildlagen. 

        “Det ser verkligen hemskt ut, och är inte alls ett sammanhang jag trivs i. Jag har inte tillfrågats och jag är ganska säker på att varken Nikke eller Sofia heller blivit det. Vilket jävla sätt.”

        Med tanke på det här citatet – från din text ovan – så frågar jag mig hur många fildelare och Piratpartister som egentligen kontaktar upphovsmännen till skyddade verk och frågar dem vilka sammanhang de vill förekomma i. När det handlar om någon annans upphovssrättsskyddade material så gäller alltså andra regler än för dig själv, Joakim?

        Reply
        • Min magkänsla är att Aftonbladet tjänar *pengar* på andras information. Fildelare gör det oftast inte.

          Reply

Leave a Reply to Emanuel KarlstenCancel reply