Aftonbladet Supernytt nerknuffad av Kinetic Balls

Helin och Silow, jag lovar. Jag vill inte ”rain on your parade”, men känns inte det här lite udda? Knappt en vecka efter släppet, och efter drygt 50.000 nerladdningar (enligt egen uppgift) får Supernytt stryk i populäritetsligan av ”Kinetic Balls”.

Jag har ju varit inne på det där med konkurrenssituationen förr. Jag tror ni måste börja se det på ett lite nytt sätt…

9 thoughts on “Aftonbladet Supernytt nerknuffad av Kinetic Balls”

  1. Listan visar inte användningen av applikationen, bara antal nedladdningar. Det intressanta är att se hur många dagar som man behåller Supernytt i förhållande till andra applikationer och hur mycket trafik det skapar.
    Om Aftonbladet väljer att dela med sig av detta så kan en analys vara intressant.
    Nu säger det ingenting.

    Reply
  2. Jo, det säger väldigt mycket @fdqps – en applikation som en person gjort som ett litet hobbyprojekt når ut bättre än en relativt dyr proffsapplikation med starkt varumärke i ryggen och proffsinnehåll.

    Hur hur hur kan man hitta en affärsmodell när studsande kokosnötter är intressantare än en journalistisk produkt?

    Reply
  3. Kanske du missar min poäng? Talen avslöjar inget om användningen.

    Kanske Supernytt användarna använder applikationen 10 minuter varje dag och behåller den i 180 dagar. Kokosnötapplikationen raderas kanske efter 3 dagar och 10 minuters användning. Det är dessa tal som kan ge en fingervisning om vad som är riktigt ur ett affärsperspektiv.

    För där är inget direkt egenvärde i att ligga överst om applikationen åker ut efter 5 min användning.

    Reply
  4. Jo, jag förstår vad du menar. :) Men att plojapplikationen har fler nedladdningar så snabbt säger ändå väldigt mycket om den tuffa konkurrenssituationen. Det ska till väldigt fina siffror av typen du pratar om för att man ska kunna ignorera problematiken i affärsmodell.

    Reply
  5. Jag tror vi alla vet vad listan visar. Men att det finns andra tal som är intressanta/intressantare betyder inte att det här är ett helt värdelöst mått. Det är ett mått på antalet nedladdningar, ett av de värden som Helin själv lyfte fram i sin skrytpost.

    Min take är att i vår tid, där man inbland talar om en ”attention economy” indikerar den här listan intresse. Och idag ligger den på tredje plats…

    Reply
  6. Är inte det relativt bra ändå? Med tanke på konkurrensen av alla appar som kunde legat över och som erbjuder långt mer unikt (för appen) innehåll.

    Annars har jag funderat lite på det här med ratings. De flesta ger betyg i samband med att de raderar appen väl?

    Reply

Leave a Reply to Joakim Jardenberg Cancel reply