Åh, vilken underbar affärsmodell

Krisen slår till på alla plan. De stora organisationer och företag som vanligtvis lägger en ansenlig peng på att stötta open source-projekt börjat se över sina kassakistor. Det riskera att drabba projekt som är i aktiv utveckling, för som sagt – att något är gratis betyder inte att ingen betalar.  Ett sådant projekt är Miro.

Miro är ett mäktigt projekt. Man pratar inte bara om att bygga en mediespelare, utan greppet är mycket större. Man pratar Open Video, och teamet utgör en bärande del av tex Open Video Conference. De norska smartskallarna på NRKbeta är djupt engagerade i projektet. På det hela taget är det ett vackert exempel på open source, som projekt, som tanke, som drivkraft och som blåslampa i baken på de etablerade spelarna och deras proprietära lösning. Men nu skulle det ju handla om affärsmodellen…

I spåren av krisen har projekt-kassan sinat. De vanliga supporterna har tvingats backa på sitt stöd, och man måste relativt snabbt få in stålars. Med ett traditionellt tänkesätt vore lösningen självklar. ”Folk gillar ju vår produkt, och vi behöver pengar. Alltså sätter vi ett pris på den, och tvingar folk att betalar. Annars…” Men, så funkar det inte i dagens verklighet. Nu måste man innovera, även när det gäller intäktsmodellen. Det finns säkert massor med användare och supporters som är villiga att bidra finansiellt, men rätt modell är med all sannolikhet inte tvång och krav.

Lösningen: ”Adopt a line of source code. Alltså, precis som du skriver på för ett fadderbarn eller sätter upp en löpande överföring till PLANInternational så kan du adoptera en rad av källkoden i projektet. Varje rad kostar $4/mån, och givetvis finns det inget som hindrar dig att ta flera rader under dina vingars beskydd. Det är gjort med sådan glimt i ögat, sådan självklarhet, sådan smartness att det inte går att värja sig.

Så, möt Lulu Jardenberg, min skyddsling sedan idag. Min adoption är rad #6211, och så här ser den ut, där den ligger inbäddad bland ca 42000 andra små rader:
return
(offset – min) / span
Visst är hon söt. Tydligen så kommer jag kunna se henne växa över året, och det ser jag fram emot. Jag ser också fram emot vad som kommer att uppstå i kölvattnet av det här. Det starka community som finns runt Miro kommer säkert att låta sig höras framöver. Men mer än något annat så bevisar det att nöden är uppfinningarnas moder. Dags att tänka lite nytt kanske. Vad har du uppfunnit för affärsmodell idag?

Meet Lulu Jardenberg—a cute line of computer code I just adopted. Adopting is a fun way to support Miro, the free and open source internet  tv application. Miro is more than a simple video player—it’s a media reform project, developed by a non-profit organization. Miro’s mission is to make video as open and democratic as possible.

16 thoughts on “Åh, vilken underbar affärsmodell”

    • Det undrar jag också.. Om det är radbaserat är det ju trist om Lulu rätt vad det är degraderas till en tråkig gammal newline.

      Reply
    • Det undrar jag också.. Om det är radbaserat är det ju trist om Lulu rätt vad det är degraderas till en tråkig gammal newline.

      Reply
  1. Men vänner, så ÄR det ju med föräldraskap. Man vet aldrig säkert vad det ska bli av de små telingarna. Och precis som i verkliga livet – barkar det åt h-e så drarman in månadspengen.

    Reply
  2. Men vänner, så ÄR det ju med föräldraskap. Man vet aldrig säkert vad det ska bli av de små telingarna. Och precis som i verkliga livet – barkar det åt h-e så drarman in månadspengen.

    Reply
  3. Hur kul som helst. Vore intressant att se det här överfört på filmbranschen. Man skulle få sponsra en replik i ett kommande manus? Tänk att få ha varit först med att ha sponsrat “I’ll be back!”

    Reply
  4. Hur kul som helst. Vore intressant att se det här överfört på filmbranschen. Man skulle få sponsra en replik i ett kommande manus? Tänk att få ha varit först med att ha sponsrat “I’ll be back!”

    Reply

Leave a Reply to Anders WengelinCancel reply