Älskade Uber – vad sysslar ni med?

Idag träffade skiten fläkten. Uber publicerade en bloggpost och stora delar av sociala medier-universum gick i taket. Bolaget har en alldeles utmärkt idé om hur vi ska ta oss fram i städerna, men den uppfattas som disruptiv och man har varit i blåsväder förr. Jag tar ingen ställning till tidigare händelser, och jag är ett stort Uber-fan själv. Kvittot i bilden ovan är från dagens färd, och förutom att bevisa att jag är en Uber-kund belyser det kvittot varför det finns ett problem här.

Men först Ubers argumentation. Man anser sig vara utsatt för en riktad attack från polisen, man anklagar transportstyrelsen för att vara korrumperad, påstår att tillstånd/undantag bara ges till de som kör ”kungafamiljer eller högt uppsatta företagsledare” och man publicerar namn och telefonnummer till ansvariga tjänstemän med tydlig uppmaning att kontakta dem.

Det är bisarrt. Som att läsa något en arg och förvirrad tonåring skriver i sin dagbok. Och det är fullt av hårt dragna halvsanningar blandat med orimligheter. I uppföljningen på twitter har man sedan fortsatt underblåsa ”konspirationen” genom att bland annat ”avslöja” möten mellan Transportstyrelsen, polisen och representanter för taxinäringen. Men sådana möten har pågått sedan minst 2012 och handlar om att försöka sätta stopp för svartåkarna.

Här är en artikel från CS om fler sidor av saken. Transportstyrelsen har också uttalat sig. Till och med infrastrukturministern har försökt få kontakt med Uber, uppenbarligen utan någon respons.

Jag blir så ledsen för jag gillar Uber och vill att de ska fortsätta köra så jag kan fortsätta välja dem. Men jag är allergisk mot osaklig argumentation.

Det centrala argumentet från Uber är att ”andra får undantag” från regeln om att det ska finnas en synlig taxameter. Närmast pekar man då på olika företag som bedriver limousineservice. Men det finns en avgörande skillnad: de bolagen slipper taxameter för att de inte kör på taxameter. Det är alltid på förhand överenskommet pris. Fast pris till en given destination, eller fast pris per timme. Aldrig ”löpande räkning”.

Men det har man i Uber, som bilden i toppen visar. Den är från idag, när jag beställde en Uber utan att ange min destination eller be om prisuppgift. Då åker jag på taxameter, som finns i chaufförens app. Ni ser kilometer och tid på kvittot. Glasklart. Jag har åkt på taxameter. Men taxametern är alltså inte synlig så som kravet ser ut idag.

Då kan man tycka att kravet är mossigt, och fel. Det kan jag hålla med om och det är en fråga vi skulle kunna driva tillsammans – alla vi som gillar Uber. Det rimliga första steget blir då att Uber försöker få sin app godkänd hos SWEDAC som svarar för certifiering av taxametrar (tipstack: @eangeor). OM de vägrar så har vi ett case. Om de inte vägrar så är saken klar och ingen kan hindra Uber-förare från att få tillstånd. Plättlätt.

Och under tiden kan Uber bara stänga av möjligheten att åka på taxameter, så har inte transportstyrelsen någon möjlighet att invända.

Bara som referens lägger jag in taxameter-turen här igen, och efter den ett exempel på en flatfee-tur. Om jag tolkar regelverket rätt är det alltså bara taxameter-trippen som är problem för transportstyrelsen.

Uber Ride Receipt - joakim@jardenberg.com - jardenberg inc. Post

Uber Ride Receipt - joakim@jardenberg.com - jardenberg inc. Post-1

33 thoughts on “Älskade Uber – vad sysslar ni med?”

  1. Jag förstår frustrationen. Man bygger en tjänst som folk vill ha och alla inblandade tjänar på. Varför ska man också behöva bråka med byråkrater, lobbyister och skråväsen? Det är möjligt att Uber överreagerade, men det var inte de som slog först, så att säga.

    Reply
    • Men Uber bygger ju hela sin argumentation på en falsk bild. Som jag skriver: jag GILLAR dem ju, och är glad betalande kund – men de måste förstå vad som är problemet här. Regeln om taxameter finns av ett skäl. Åker man på löpande räkning måste det vara synligt för kunden. Det är det inte med Uber idag. Jag litar på Uber, men inte nödvändigtvis på alla andra som isf också måste få tillstånd att köra på löpande räkning utan taxameter.
      Om Uber bara byggt på fast pris fanns inget problem. Eller om appen varit godkänd som taxameter.

      Reply
      • Ett annat problem iom avsaknad av ta´xameter i bilen är att detta försvårar för polisen att kontrollera t.ex vilotidsregler för chaufförer. samt svärigheter att avslöja svartkörningar

        Reply
        • Uber kan kontrollera vilotider mycket effektivare om de anser att behov finns. Jag har flera gånger åkt med vanliga taxichaufförer som ser ut som att de ska somna vid ratten. Det har naturligtvis aldrig varit fallet med Uber, som antagligen har marknadens bästa chaufförer.

          Reply
      • Det finns bra skäl till många regler. Det betyder inte att det är rimligt att lagar och regler hindrar parter från en transaktion som enbart berör dem och inte skadar någon annan. Om Uber är bra som det är och regeln hindrar dem från att finnas så är det regeln som bör ändras (läs: tas bort), inte Uber.

        Mer allmänt, att det finns bra skäl är inte en tillräcklig anledning att inte ha en regel. Jag vill hävda att vi enbart ska ha regler som det inte finns några bra skäl att inte ha. Regeln i fråga finns det som synes ett bra skäl att inte ha: den hindrar mig från att använda en produkt som jag tycker är bra och uppfyller mina krav på transparens och pålitlighet. Vad har någon annan med det att göra?

        Reply
    • Men lol, på vilket sätt menar du att “byråkrater, lobbyister och skråväsen” slog först?

      Transportstyrelsen har ju inte hittat på dessa regler för att göra livet surt för Uber. De finns ju för att skydda konsumenter mot taxiåkare som inte har rent mjöl i påsen. De finns där för att konsumenterna VILL HA det skyddet.

      Uber har ju haft flera alternativ. De kan certa sin app som taxameter. De kan även säga att de väldigt gärna skulle vilja öppna i sverige men inte kan och på så sätt skapa ett lokalt tryck för att uppdatera reglerna. Vad de däremot INTE kan göra är att köra illegalt i Sverige och sedan påstå att det finns någon sorts konspiration från polis och myndighet när de blir påkomna.

      Reply
      • Här är en konsument som inte vill ha det skyddet. De som inte vill använda Uber för att bilarna inte har en godkänd taxameter är inte tvingade. Jag som däremot vill det får inte. Se i övrigt mitt svar till Jocke.

        Reply
        • Reglerna är inte till för att skydda dig utan utsocknes som inte är bekanta med varken den lokala valutan, hur man gör med taxibilar eller prismodellen som används. Det missbrukades friskt och det hela blev en dyr och tråkig historia och därför har vi de regler vi har idag, för att göra en lång historia kort. Så värst höga krav är det verkligen inte, en inspekterad och godkänd taxameter och ett väl synligt jämförelsepris.

          Reply
          • Tjänster som Uber och Hailo är särskilt praktiska just när man är i andra städer och inte bekant med det lokala systemet. Jag behöver bara lita på tjänsten, inte lokala regler, tjänstemän, förare etc.

            Just lokala regler som de jag har kritiserat i den här tråden hindrar den globala utrullningen av den här typen av tjänster. Det är i sig ett bra argument för att slippa reglerna.

  2. För en som inte fattat grejen med Uber – kan du förklara varför man ska välja dem till Arlanda (antar jag att du åkt till?) för 750 spänn när Taxi Sthlm kostar 500?

    Reply
  3. I was pretty irritated by Uber’s email today. It smelled more like an activist rally cry than a serious professional service attempting to raise awareness among its registered users. And like you, I am also allergic to false claims, half-truths and tabloid exaggerations. Uber lost its credibility with me today. I can call a taxi instead.

    Reply
    • Using Uber has become a political statement at this point. I don’t see myself using Uber, even though I was planning to, given the chance.

      I just can’t support their way of doing business.

      Reply
  4. Taxameter synlig för resenärer, vad är problemet liksom? Jag har kört taxi och sett så många olika taxametrar i mitt jobb, de är idag inte större än en GPS och de som monterar kan dra sladdar snyggt etc. Det har ingenting med utrustning i bilen att göra kan jag tro.

    Reply
    • Kostar pengar, ett blogginlägg och tumhållning för att internetaktivister ska lösa problemet är gratis.
      Tydligen är goodwill (eller vad man vill använda för ord) värdelöst.

      Reply
  5. Synlig taxameter är till för kunden. Kan de inte fixa det, så får de köra utan, helt enkelt. Förmodligen går det att lösa, om de verkligen vill.

    Reply
  6. Men vad är grejen? Varför är det ett problem för deras åkare att skaffa taxametrar? Uber är väl bara en taxiväxel?

    Taxameter finns väl av en anledning, och åker man på löpande räkning finns det ju en viss trygghet i att kunna lita på att dessa är kontrollerade så att inte föraren eller någon annan manipulerat trippmätaren i den. Så värst mycket besvär kan det väl inte vara att installera en sådan, om man nu ska köra taxi?

    Jag fattar verkligen inte. Kan de inte konkurrera med övriga taxiväxlar får de väl sänka sina marginaler, inte kräva särskilt statligt stöd för att slippa omkostnader? Vad skiljer dem från övriga växlar? Att boka och till och med betala med mobilen kör väl de flesta stora bolag med, och har gjort i flera år.

    Reply
  7. Verkar som Uber inte tycker att de behöver bry sig om de lagar som gäller andra, förutom att de vilket nu tagits upp inte vill använda taxameter bryter de också mot 2 kap. 17 § taxitrafiklagen då de tillämpar så kallad brytpunktstariff.

    Reply
  8. Jag tror att dom flesta har missat poängen. Uber vill undvika gula taxiskyltar. För att få dispens att använda vita skyltar i yrkestrafik krävs att man uppfyller vissa synnerliga skäl. Det är inte taxametern som är det essentiella här. Vita skyltar+ svart bil= uber cars. /peace

    Reply
  9. Varför ska det vara ett sånt tjafs för? Uber är ju ett företag som har tagit “att åka taxi” till en helt ny nivå. Dem erbjuder sina kunder den bästa möjliga servicen till det bästa pristet. Klart folk klagar i landet lagom där allt ska vara så himla PK och om något går mot strömmen eller hittar ett kryåhål så spelar det ingen roll om det är till det bättre. Sverige måste agera utifrån vad som är bra och för att något ska bli bättre så måste företag som uber få plats. Go uber!! <3

    Reply
    • Skattefusk.
      Bilägare , förare, vill ha pengar svart, ser nu möjligheten att undandra skatt.
      Skatt är till för samhället skall fungera, inget Uber, utan registrering och kontroll, som i taxi för övrigt.

      Reply

Leave a Reply