Idag träffade skiten fläkten. Uber publicerade en bloggpost och stora delar av sociala medier-universum gick i taket. Bolaget har en alldeles utmärkt idé om hur vi ska ta oss fram i städerna, men den uppfattas som disruptiv och man har varit i blåsväder förr. Jag tar ingen ställning till tidigare händelser, och jag är ett stort Uber-fan själv. Kvittot i bilden ovan är från dagens färd, och förutom att bevisa att jag är en Uber-kund belyser det kvittot varför det finns ett problem här.

Men först Ubers argumentation. Man anser sig vara utsatt för en riktad attack från polisen, man anklagar transportstyrelsen för att vara korrumperad, påstår att tillstånd/undantag bara ges till de som kör ”kungafamiljer eller högt uppsatta företagsledare” och man publicerar namn och telefonnummer till ansvariga tjänstemän med tydlig uppmaning att kontakta dem.

Det är bisarrt. Som att läsa något en arg och förvirrad tonåring skriver i sin dagbok. Och det är fullt av hårt dragna halvsanningar blandat med orimligheter. I uppföljningen på twitter har man sedan fortsatt underblåsa ”konspirationen” genom att bland annat ”avslöja” möten mellan Transportstyrelsen, polisen och representanter för taxinäringen. Men sådana möten har pågått sedan minst 2012 och handlar om att försöka sätta stopp för svartåkarna.

Här är en artikel från CS om fler sidor av saken. Transportstyrelsen har också uttalat sig. Till och med infrastrukturministern har försökt få kontakt med Uber, uppenbarligen utan någon respons.

Jag blir så ledsen för jag gillar Uber och vill att de ska fortsätta köra så jag kan fortsätta välja dem. Men jag är allergisk mot osaklig argumentation.

Det centrala argumentet från Uber är att ”andra får undantag” från regeln om att det ska finnas en synlig taxameter. Närmast pekar man då på olika företag som bedriver limousineservice. Men det finns en avgörande skillnad: de bolagen slipper taxameter för att de inte kör på taxameter. Det är alltid på förhand överenskommet pris. Fast pris till en given destination, eller fast pris per timme. Aldrig ”löpande räkning”.

Men det har man i Uber, som bilden i toppen visar. Den är från idag, när jag beställde en Uber utan att ange min destination eller be om prisuppgift. Då åker jag på taxameter, som finns i chaufförens app. Ni ser kilometer och tid på kvittot. Glasklart. Jag har åkt på taxameter. Men taxametern är alltså inte synlig så som kravet ser ut idag.

Då kan man tycka att kravet är mossigt, och fel. Det kan jag hålla med om och det är en fråga vi skulle kunna driva tillsammans – alla vi som gillar Uber. Det rimliga första steget blir då att Uber försöker få sin app godkänd hos SWEDAC som svarar för certifiering av taxametrar (tipstack: @eangeor). OM de vägrar så har vi ett case. Om de inte vägrar så är saken klar och ingen kan hindra Uber-förare från att få tillstånd. Plättlätt.

Och under tiden kan Uber bara stänga av möjligheten att åka på taxameter, så har inte transportstyrelsen någon möjlighet att invända.

Bara som referens lägger jag in taxameter-turen här igen, och efter den ett exempel på en flatfee-tur. Om jag tolkar regelverket rätt är det alltså bara taxameter-trippen som är problem för transportstyrelsen.

Uber Ride Receipt - joakim@jardenberg.com - jardenberg inc. Post

Uber Ride Receipt - joakim@jardenberg.com - jardenberg inc. Post-1

Ursäkta röran.