Satt nyss och lyssnade på Andy BuddReboot i Köpenhamn. Hans seminarie “Designing the user experience curve” är det som gav mig mest under första halvan av dagen. Andy Budd pratar om sju steg på hur man kan göra användares upplevelser på sajter till något roligt. Det är väldigt enkla grejer som framstår som helt självklara när Andy visar upp dem för oss och drar paraleller mellan vad vi upplever på nätet och vad vi upplever ute i vardagen.

Tänk er den bästa service man kan få på ett hotell; att consiergen redan vid er ankomst frågar er lite vilka intressen ni har och vips så väntar biljetter till just sådana evenemang som hade passat er smak på rummet dagen efter. Eller att ni är missnöjda med hur hotellet har tvättat och strukit er kavaj och får som kompensation en trevlig spa-timme medan de gör om tvätten. Tänk er helt enkelt att ni har kommit till en plats där personalen är uppmärksam, vänliga och ger er en perfekt och samtidigt personlig service.

Så borde vi tänka när vi designar sajter. Vi borde skapa en plats som är rolig, som överraskar men samtidigt vägleder, som tar hand om användaren och svarar på dess frågor samtidigt som vi hela tiden berättar om vad som ska hända dem eller som händer med dem medan de besöker vår sajt. Genom att ge användaren kontinuerlig feedback, vägledning, hjälp, ett fint första intryck m.m. så kommer våra användare också att känna sig som hemma, känna att vi bryr oss om dem och att de är viktiga för oss.

Exakt så tänker vi kring Rubbt. Vi vill ta hand om våra användare, vara vänliga och hjälpsamma samt göra upplevelsen till något roligt. Egentligen är det som Andy Budd pratar om en självklarhet som man borde tänka kring redan när den första koden sätts för nya sajter.

Andy Budds presentation finns att se här nedan och på slideshare. Hittar jag en inspelning av hans presentation på video lägger jag upp länken här senare.