Plötsligt ligger det en reklamplats ute till höger (jag testkör nya dfp). Den platsen kan du äga. Du får en kraftfull möjlighet att kommunicera med mediesverige i en vecka för 10 000 SEK. Följande ingår:

  • Min och mina läsares kärlek! Det här erbjudandet ligger i gränslandet mellan annonsering och sponsring, du visar att du stödjer en bra sak.
  • Sveriges tyngsta crowd. Mediesverige, myndighetssverige, ”alla” påverkare är här.
  • Mellan 5-10K unika besökare under en vecka, se tex SIS-index, livestatistik från Clicky, eller be om direktrapport från Google Analytics.
  • 100% av all trafik under ”din” vecka. Normalt ger det ca 10-15000 visningar av din annons.
  • En dedikerad och personlig – men tydligt uppmärkt – bloggpost på söndagkvällen, innan du går live (exempel). Dessutom länk i rss-flödet under hela perioden.
  • Tillgång till livestatistik direkt från Doublecklick.
  • Plats på den öppna bokningslistan, om du vill alltså. Det betyder att du dessutom syns och hörs både inför och efter din vecka.
  • En medspelare som gillar spännande annonsformat. Vill du flöda in ditt twitterflöde, din fan-badge från Facebook, din Youtube-kanal? Låt oss se kreativiteten flöda.
  • Möjlighet till kombinationserbjudande;) Ska du arrangera en konferens? Hyr in mig som moderator för 50K och få en veckas annonsering ”på köpet”, eller så ger du 30K för en presentation och en vecka i högerkrysset. För 20K ingår en timmes bollplankande om vad du kan göra för smartness under din vecka. Något helt annat? Let’s talk!

Jag kommer bara att göra affär med företag och organisationer som jag respekterar. Jag behöver inte älska dem, så Microsoft är välkomna, men jag kommer inte att släppa in Sverigedemokraterna eller Anovo. Av samma skäl välkomnar jag SAS men skulle nobba SJ. Allt kommer att presenteras 100% transparent, både mot alla som frågar och mot skattemyndigheterna. Det här är rak, öppen och ärlig business.

Men det är också ett experiment, ingen kärnverksamhet. Jag kör på så länge som behövs för min utvärdering av DoubleClick for Publishers. Är intresset stort så fortsätter jag, men det här är verkligen ett sidospår i min verksamhet. Lär jag mig inget på det så avslutas experimentet igen. Men det är ju skoj att prova i alla fall.

* Jardenberg Unedited röstades fram till Sveriges bästa blogg om media av YABA 2010

Uppdatering: Jodå, jag kan räkna. Jag vet att det här blir ett CPM på runt 1 000 SEK.  Sannolikt högst i Sverige. Jag tycker att min publik är värd det. Tycker inte du det, är inte du värd en krona? För det är ju precis så du måste räkna, du är publiken och du är värd den investeringen.

Uppdatering 2: Publiken här ska inte bara mätas i de affärer de själva genererar för mina annonsörer/sponsorer. Eftersom jag kallt räknar med att du som läser det här är en påverkare så lär ett lyckat budskap till dig ha förutsättningar att spridas som ringar på vattnet. För visst berättar du för din crowd om sådant du gillar?

Ursäkta röran.