Bloggarens ordlista

Puh! Det var svettigt men äntligen är det klart. Jag har roat mig med att sitta och översätta en ordlista som radar upp en mängd relevanta termer för bloggare och till viss del nätanvändare överhuvudtaget. Listan kommer ursprungligen från Dailyblogtips. Min översättning innehåller för övrigt en mängd länkar till fördjupande information, tack så mycket Wikipedia. Bara att sätta igång att läsa:

Bloggarens ordlista

A-listan : Detta är en dokumentation över de bloggare som får mest trafik och uppmärksamhet i bloggosfären. Det är dock osäkert om det verkligen finns någon sådan här lista överhuvudtaget.

AdSense : Det populäraste annonsnätverket på nätet. Det ägs av Google och tillåter bloggare att inkorporera kontextuella textmeddelande i deras bloggare. Varje gång någon klickar på länkarna tjänar bloggaren pengar.

AdWords : Google AdWords tillåter företag och individer att promota deras produkter och tjänster men hjälp av cost per click (CPC) som affärsmodell. Annnonsören specificerar ett antal nyckelord och hur mycket han eller hon är villig att betala per klick. Annonserna dyker sen upp i sökresultaten samt på andra webbsajter som utnyttjar AdSense.

Affiliate marketing : Detta är ett program som erbjuder hemsidor att marknadsföra produkter och tjänster för ett externt företag. Hemsidan som marknadsför produkten åt företaget mottar en procent av intäkten på såld vara eller för ha att skickat besökare till målsidan.

Akismet : Det populäraste spamfiltret för wordpress bloggar.

Alexa : Alexa är ett internetföretag som följer och mäter trafiken på alla internets sajter. Det föreligger dock lite diskussion kring hur pass korrekta dessa mätningarna är.

Ankartext : Ankartext är helt enkelt textbaserade länkar till annat material på samma sajt. Exempelvis om man länkar till en gammal från en ny blogg till en gammal på samma sida: “För ett tag sedan skrev jag en blogg om lågkonjunktur… . Sökoptimeringsexperter är överens om att ankartexter är en viktig och betydande faktor när det kommer till vilken sökranking din sajt får.

Arkiv : Den delen av en bloggsajt som visar vilka inlägg som existerar genom olika delningssystem, t ex kategori, månad, år osv.

Atom : Ett alternativ till RSS. Atom tillåter användare att få uppdateringar från specifika sajter varje gång nytt material publiceras på webbsidan.

Automattic : Företag som ansvarar för utvecklingen av WordPress.org . Grundat av Matt Mullenweg.

Backlinks/Tillbakalänkar : Länkar på andra webbplatser som länkar tillbaka till dig. Detta är en viktig faktor när det kommer till sökoptimering på Google.

Blackhat : Sökoptimeringsmetoder och digitala marknadsföringstekniker som är oetiska och ibland även olagliga. Ett exempel på en oetiska sökoptimeringsmetod kan t ex vara att gömma text bakom bilder eller låta den vara i samma färg som bakgrunden, detta är metoder som kan få dig bannad från Google.

Blogg : Webbsajt där författare publicerar sina tankar, idéer och åsikter kring ett valt ämne. Vanligtvis publiceras materialet i små texter som kallas postningar.

Bloggkarneval : Event där bloggare samlas för att skapa en samling artiklar som ska täcka ett gemensamt område.

Bloggare : Person som äger eller är författare till en blogg.

Blogga : Själva handlingen att producera en blogg.

Bloglines : En av de populäraste RSS läsarna . Det är en webb-baserad applikation som låter användarna prenumerera och hantera RSS flöden.

Blogosphere/Bloggosfären : Term som används beskriver det universum som skapas av det sammantagna nätverket av bloggar, deras konversationer och kommentarer.

Blogroll/Bloggroll : En lista av rekommenderade bloggar på en sajt.

Categories/Kategorier : Helt enkelt kategoriska indelningar.

Comments/Kommentarer : Kommentarer och feedback på blogginlägg.

Comment Spam/Spamkommentarer : Kommentarer som bara görs för att erhålla en backlink som i sin tur kommer att generera trafik till spammarens sajt.

Compete : Ett webbanalysföretag som precis som Alexa, spårar och förmedlar trafiksiffror på olika sajter.

CPC/Kostnad per klick: Förkortning för kostnad per klick eller cost per click . Ett annonssystem där annonsörer bjuder en viss summa pengar som de är villiga att betala per besökare som klickar på deras annons. Detta betyder att en annons som grundar sig på denna affärsmodellen bara kostar för annonsören de gånger någon verkligen bara klickar på den.

CPA/Kostnad per aktion : Förkortning för kostnad per aktion eller cost per action. CPA representerar ett system och en affärsmodell där annonsören bara betalar för sin annons om besökaren utför en viss handling, t ex registrerar sig för ett nyhetsbrev osv.

CPM/Kostnad per mille : Förkortning för kostnad per mille, (mille betyder 1000 på latin). Ett annonssystem
där annonsörer betalar ett fast pris för att få sina banners eller annonser visade 1000 ggr på en specifik webbplats.

Digg : Den första och därtill populäraste sociala nyhetsportalen. Digg baserar sig på användarinteraktion och medlemmarna röstar alltså om vilka nyheter eller händelser som bör presenteras på förstasidan.

Digg Auto-Bury : Det har inte styrkts av Digg men det ryktas om att företaget har ett system som inte tillåter svartlistade sajter att synas på förstasidan hur mycket folk än röstar. En svartlistning föregås av att en användare anmält en sajt för spam eller för att sidan inte publicerar originellt material.

Digg Bury-Brigade : En grupp som arbetar för att hålla sajten Digg ren från spam och lågkvalitativt material.

Domain/Domän : Domännamnet identifierar en sajt på nätet. Ex: http://www.jardenberg.se

Duplicate content/Likartat material : Likartat material som publiceras på olika sajter. Sökmotorer tenderar att straffa sajter med mycket likartat material.

Favicon : Ordet står för favorites icon vilket alltså är den ikon som associeras med en viss hemsida. Ikonen dyker ofta upp till vänster i browsern bredvid sajtens URL.

Feed/Webbflöde : Detta kalla även för webbflöde eller nyhetsflöde och är alltså data i from av sajtuppdateringar som når användaren genom prenumerationer så fort ny information läggs ut på en hemsida.

Feed count : En widget av företaget Feedburner som presenterar det totala antalet RSS prenumeranter på en sajt.

Feedburner : Ett webbföretag som levererar gratistjänster som gör dina RSS-flöden mer användarvänliga. Ett exempel är möjligheten att samla data och statistik om dina prenumeranter.

FTP : Förkortning av File Transfer Protocol . FTP är ett filöverföringsprotokoll. Med ett ftp-program administrerar du själv innehållet på ditt tilldelade utrymme. Du kan skicka upp filer till servern, ladda ner dem därifrån, radera, byta namn och så vidare.

Google analytics : En gratistjänst som tillhandahålls av Google . Tjänsten levererar olika former av statistik angående trafiksiffror och var de kommer ifrån till sajtägare.

Google reader : Populäraste RSS-läsaren på nätet. Detta är alltså en webbaserad applikation som tillåter användaren att prenumerera på RSS-flöde.

Hotlinking : När man länkar till en fil (ofta film eller bild) och lägger in den på sin egen sida istället för att kopiera filen och lägga in den. En fördel med detta är att man slipper stå för bandbredden, vilket har gjort att detta även kommit att kallas för bandbreddsstöld .

Linkbait/Länkbete : Alla former av webbinnehåll (artiklar, verktyg, videos, bilder) som skapas med det huvudsakliga syftet att generera länkar till den publicerande sajten.

Load time/Uppladdningstid : Tiden (ofta uttryckt i sekunder) som mäter hur lång tid det tar för en webbsida att ladda upp.

Movable Type : En bloggmjukvara som skapats av Six Apart .

Meta tags : Metataggar används för att lagra information som kan användas av webbläsare och sökmotorer.Till exempel letar vissa sökmotorer efter metataggar för beskrivningar, nyckelord etc.

Nameserver : DNS står för Domain Name System eller på svenska “namnserver “. Dessa servrar finns runt om på nätet och håller reda på vilket IP-adress en viss domän hör till. Namnservern (DNS) är som en telefonkatalog fast för domännamn och IP-adresser istället för namn och telefonnummer.

Niche : Refererar till specifika ämnen. Nischen har blivit en trend på nätet och många sajter bevakar idag det specifika snarare en det breda.

Nofollow : Kallas även för nofollow tag eller länkkondom . Detta är en tagg som placeras i länkkoden. Taggen kommunicerar till sökmotorerna att de varken ska följa länken eller se den som en riktig länk. Google rekommenderar att alla betalda länkar ska innehålla denna tagg. Detta är alltså en funktion man lägger in innanför Head-delen i HTML koden så att inte sökmotorn ska följa länken till en given sida.

Pagerank : Google pagerank är ett system som utvärderar sajters trovärdighet och substans baserat på t ex de in och utlänkar som finns. Skalan går från 0 – 10 där 10 är det högsta.

Page Views/sidvisningar : Varje gång en användare öppnar en sida på nätet genereras en page view.

Partial and full feeds/Partiellt och fullt flöde : Tjänst som tillåter den digitala publicisten att välja om hela eller delar av bloggen eller hemsidan ska dyka upp i prenumeranternas flöde. Fullt flöde distribuerar alltså allt innehålle som publiceras på en sajt medan partiellt flöde distribuerar kortfattade utdrag.

PHP : Ett skriftspråk som främst används på servrar som ska underhålla dynamiska hemsidor.

Pillar article : Termen är myntad av Yaro Starak och representerar långa och strukturerade bloggartiklar som innehåller användbar information och resurser. Pillar artiklar är av stor vikt när det kommer till att bygga auktoritet och driva trafik till hemsidan.

Ping : Ping är ett datornätverksverktyg för IP-nätverk (till exempel Internet). Det används för att undersöka om en viss värddator är åtkomlig via nätverket. Det ger även viss information om vilken tid det tar för paket att ta sig fram till värden, vilket är ett mått på latensen i överföringen. Ordet “pinga” används även i överförd betydelse för att se om en annan dator eller person svarar på anrop.

Pingback : Detta är en nätverkstjänst som meddelar en webbsajt så fort någon utomstående refererar eller linkar till den.

Pligg : Mjukvara baserad på open source . Pligg låter användaren skapa en interaktiv hemsida som möjliggör det för besökarna att diskutera, kommentera och röst på innehållet.

WordPress Plugin : En plugin är delar av kod som används för att expandera en mjukvaras funktionalitet, i detta fallet WordPress .

Pro Blogger/Proffsbloggare : En professionell bloggare som genererar tillräckligt mycket pengar på sina bloggar för att kunna leva på det.

Problogger.net : Första sajten som aktivt började jobba med att lära människor hur man bloggar och hur man tjänar pengar på det.

RSS : Står för Really Simple Syndication . RSS tillåter användaren att prenumerera på sajter och information som uppdateras regelbundet. RSS är alltså ett format som gör att användarna kan hålla kolla på olika sajter utan att behöva besöka dem.

Scraper : Någon som kopierar poster från andra källor (bloggar, sajter) och publicerar dem på sin egen sajt utan att hänvisa eller kreditera författaren.

Splog : Bloggar som används för att publicera spammaterial .

SEO/Sökmotorsoptimering : Förkortning för Search Engine Optimization . SEO är aktiviteter du som sajtägare kan göra för att förbättra din sidas ranking hos olika sökmotorer (framförallt Google).

SERP/Sökmotorsresultat : När du gör en sökning på Google så presenteras tio stycken resultat. Den sidan kallas för SERP “search engine results page”.

Social Bookmarking/Social bokmärkning : Social webbtrend vars sajter tillåter användaren att upptäcka, publicera, dela med sig av, och rösta på nyheter, artiklar och information som finns på nätet. Populär sociala bokmärkningstjänsterna är Digg , Reddit , StumbleUpon och Del.icio.us . För att förtydliga brukar Digg & Reddit även gå under benämningen sociala nyhetsportaler.

Social Media : Term som definierar en av dagens stor nättrender, nämligen den som kretsar kring social interaktion. Även om nätet i sig mer och mer förvandlas till ett socialt nätverk i sin helhet så är bloggar och olika forum exempel på tjänster som framförallt definierar fenomenet.

Social networks/sociala nätverk : Term som definierar specifika tjänster och sajter som bygger på sociala nätverk och interaktion. Exempel är MySpace och Facebook .

Subscribers/Prenumeranter : Användare som prenumererar på information från olika hemsidor. Varje gång en sajt uppdateras med nytt material får prenumeranten informationen via en RSS-läsare eller via ett mail.

Tags/Taggar : Taggar är nyckelord som relateras till olika typer av information, alltså till exempel en bild, film eller andra typer av filer. Taggen är en slags digital etikett som gör att materialet blir sökbart i relation till nyckelordet.

Technorati : Technorati är en sökmotor som spårar bloggar, linkar och postningar från hela världen. Sökmotorn var väldigt populär för några år sedan men på senaste har uppmärksamheten minskat.

Twitter : Twitter är en social nätverks och mikrobloggninstjänst . Mikrobloggning innebär i det närmaste en blandning mellan instant messaging och bloggning och baseras på små korta inlägg som det sedan kan växa upp en diskussion kring. Ett annat exempel på samma typ av tjänst är Jaiku .

Text Links Ads/Texter och länkannonser : En typ av onlineannonsering där annonsören köper textlänkar på externa webbsajter. Annonsören får fritt välja textlänken som ofta är helt fri från nofollow taggen. Detta systemet var väldigt populärt tills för något år sedan när Google började straffa denna typen av annonsering.

Timestamp/Tidsstämpel : Tidsstämpel som visar när en blogg eller artikel blev publicerad för första gången.

Trackback : Är precis som pingback, ett verktyg som berättar när någon utomstående har länkat till din blogg eller hemsida. Skillnaden är att Trackbacks ofta är mer spamrelaterade.

Uniques/Unika besökare : Refererar till hur många besökare en sajt har haft under en given tidsram. Antalet unika besökare räknas alltså bara i förstabesökare.

Viral Content/Viral information : Detta är information som sprider sig snabbt på internet genom en slags digital word of mouth (word of web). Informationen måste i sig vara tillräckligt kontroversiell för att människor själva ska föra den vidare genom till exempel bloggande. Materielet ska bli levande genom nätanvändarnas närvaro och engagemang. Ett bra exempel hittar ni här .

WordPress : WordPress är det populäraste valet av mjukvara när det kommer till att skapa bloggar. Tjänsten är gjord av företaget Automattic .

WordPress Themes : Teman och layouter skapta för bloggar gjorda i WordPress.

URL : Förkortning för Uniform Resource Locator och är den korrekta benämningen för en webbadress.

23 thoughts on “Bloggarens ordlista”

  1. Riktigt, riktigt bra ordlista! Bra jobbat!

    Däremot får jag som jobbar med SEO rätta till ett par saker som är lite fel, eller som behöver förtydligas =)

    Då sätter vi igång!

    1. AdWords är inte någon motsats till AdSense. Du använder som annonsör AdWords för att annonsera på AdWords.

    2. Digg. Digg klassificeras inte som en social bokmärkessajt utan snarare som en social nyhetsportal bland de flesta. Finns en skillnad mellan dessa båda typer av sociala medier.

    3. Nofollow. Det stämmer det som står angående nofollow, men det är även en funktion som man kan lägga in så att sökmotorn inte följer någon länk på en given sida. (Man kan lägga in det innanför HEAD-delen)

    4. SEO/Sökoptimering. Den korrekta benämningen i Sverige är sökmotoroptimering =)

    5. Social Bookmarking. Digg & Reddit brukar mer klassificeras som sociala nyhetsportaler. Liten smaksak dock.

    För mer förklaring om dessa begrepp och andra får jag passa på att tipsa om min egen SEO-ordlista: http://www.joinsimon.se/ordlista/

    Tål att upprepas – skitbra ordlista!

    Reply
  2. Riktigt, riktigt bra ordlista! Bra jobbat!

    Däremot får jag som jobbar med SEO rätta till ett par saker som är lite fel, eller som behöver förtydligas =)

    Då sätter vi igång!

    1. AdWords är inte någon motsats till AdSense. Du använder som annonsör AdWords för att annonsera på AdWords.

    2. Digg. Digg klassificeras inte som en social bokmärkessajt utan snarare som en social nyhetsportal bland de flesta. Finns en skillnad mellan dessa båda typer av sociala medier.

    3. Nofollow. Det stämmer det som står angående nofollow, men det är även en funktion som man kan lägga in så att sökmotorn inte följer någon länk på en given sida. (Man kan lägga in det innanför HEAD-delen)

    4. SEO/Sökoptimering. Den korrekta benämningen i Sverige är sökmotoroptimering =)

    5. Social Bookmarking. Digg & Reddit brukar mer klassificeras som sociala nyhetsportaler. Liten smaksak dock.

    För mer förklaring om dessa begrepp och andra får jag passa på att tipsa om min egen SEO-ordlista: http://www.joinsimon.se/ordlista/

    Tål att upprepas – skitbra ordlista!

    Reply
  3. Tack för ordlistan Daniel. Jag trodde jag hade koll på de olika begreppen men här finns en hel del ord som jag aldrig hört talas om.

    Reply
  4. Tack för ordlistan Daniel. Jag trodde jag hade koll på de olika begreppen men här finns en hel del ord som jag aldrig hört talas om.

    Reply
  5. Roligt med allt engagemang kring ordlistan. Den kommer att uppdateras inom en snar framtid enligt ovanstående. Hoppas ni har haft en fantastisk helg i sommarsolen:)

    Reply
  6. Roligt med allt engagemang kring ordlistan. Den kommer att uppdateras inom en snar framtid enligt ovanstående. Hoppas ni har haft en fantastisk helg i sommarsolen:)

    Reply

Leave a Reply to Sune FredrikzonCancel reply