Så var det då dags för ryggskott igen. Det händer ibland, med ojämna mellanrum känner jag mig nästan så gammal som jag faktiskt är ;)

Ryggskott är en folksjukdom, utan entydig orsak eller självklar behandling. Texterna från experterna handlar i princip om: live with it. Det går över av sig själv. Men rörelse är bra, det är alla överens om.

Så efter en snabb googling hittar jag den här filmen på youtube. Fredrik Jensen är naprapat, och lever på att hjälpa folk som har ont i ryggen. Ändå bjuder han här på sitt absolut bästa tips mot ryggskott i en film som han lagt ut gratis på nätet.

”Gör den här övningen, så behöver du aldrig mer få ryggskott”, säger han till och med. På ytan kan det se ut som om han därmed säger till kunderna: ”kom inte hit”. På ytan kan det se ut som om han sågar av grenen som han sitter på, och nobbar den sannolikt största kundgruppen i naprapat-branschen: ryggskottarna.

Hade naprapat Fredrik Jensen gjort traditionell marknadsföring hade han förmodligen berättat om sina fantastiska meriter. Om alla mervärden med att gå till just honom. Om att du får var tionde behandling gratis (men hallå?;). Eller lite modernare och smartare: kanske låtit tidigare kunder berätta hur fantastiskt duktig han är och hur han för all tid och evighet lyckades kurera dem från ryggskott.

Men så gör inte Fredrik. Han visar istället hur du med tre löjligt enkla övningar kan bli bättre. Han berättar också hur du med minimal insats kan göra de övningarna redan innan du får ont, och på så sätt minska risken att drabbas av ryggproblem. Han bjuder på sin erfarenhet och på sitt bästa tips alldeles gratis. Han blir min ryggskottsgud.

Formatet gör sitt till också. Han filmar själv med en simpel kamera. Han har alldeles uppenbart inte tagit hjälp av en professionell manusskribent. Han använder sig själv som modell (och visst är byxorna lite skitiga nere vid skorna). Videon är minst dubbelt så lång som den skulle behöva vara. Han har inget call to action som får mig att känna att jag måste kontakta honom. Han gör alla fel i reklamfilmsbibeln.

Istället ger han tydligt känslan av att han vet vad han pratar om, och att han har ett enda mål för ögonen: att vi ska bli av med vårt ryggskott.

Han skapar en oerhört genuin branding av sig själv, antagligen utan att vara medveten om det. Och jag vet precis vem jag kommer att ringa till nästa gång jag har allvarligare problem än bara ett vanligt ryggskott.

Vad är ditt favoritexempel på någon som marknadsför sig utan att marknadsföra sig?

Bilden är CC BY-NC-SA Stephanie Massaro/Flickr

Ursäkta röran.