Bota ryggskott med självhjälp – och exempel på marknadsföring som fungerar

Så var det då dags för ryggskott igen. Det händer ibland, med ojämna mellanrum känner jag mig nästan så gammal som jag faktiskt är ;)

Ryggskott är en folksjukdom, utan entydig orsak eller självklar behandling. Texterna från experterna handlar i princip om: live with it. Det går över av sig själv. Men rörelse är bra, det är alla överens om.

Så efter en snabb googling hittar jag den här filmen på youtube. Fredrik Jensen är naprapat, och lever på att hjälpa folk som har ont i ryggen. Ändå bjuder han här på sitt absolut bästa tips mot ryggskott i en film som han lagt ut gratis på nätet.

“Gör den här övningen, så behöver du aldrig mer få ryggskott”, säger han till och med. På ytan kan det se ut som om han därmed säger till kunderna: “kom inte hit”. På ytan kan det se ut som om han sågar av grenen som han sitter på, och nobbar den sannolikt största kundgruppen i naprapat-branschen: ryggskottarna.

Hade naprapat Fredrik Jensen gjort traditionell marknadsföring hade han förmodligen berättat om sina fantastiska meriter. Om alla mervärden med att gå till just honom. Om att du får var tionde behandling gratis (men hallå?;). Eller lite modernare och smartare: kanske låtit tidigare kunder berätta hur fantastiskt duktig han är och hur han för all tid och evighet lyckades kurera dem från ryggskott.

Men så gör inte Fredrik. Han visar istället hur du med tre löjligt enkla övningar kan bli bättre. Han berättar också hur du med minimal insats kan göra de övningarna redan innan du får ont, och på så sätt minska risken att drabbas av ryggproblem. Han bjuder på sin erfarenhet och på sitt bästa tips alldeles gratis. Han blir min ryggskottsgud.

Formatet gör sitt till också. Han filmar själv med en simpel kamera. Han har alldeles uppenbart inte tagit hjälp av en professionell manusskribent. Han använder sig själv som modell (och visst är byxorna lite skitiga nere vid skorna). Videon är minst dubbelt så lång som den skulle behöva vara. Han har inget call to action som får mig att känna att jag måste kontakta honom. Han gör alla fel i reklamfilmsbibeln.

Istället ger han tydligt känslan av att han vet vad han pratar om, och att han har ett enda mål för ögonen: att vi ska bli av med vårt ryggskott.

Han skapar en oerhört genuin branding av sig själv, antagligen utan att vara medveten om det. Och jag vet precis vem jag kommer att ringa till nästa gång jag har allvarligare problem än bara ett vanligt ryggskott.

Vad är ditt favoritexempel på någon som marknadsför sig utan att marknadsföra sig?

Bilden är CC BY-NC-SA Stephanie Massaro/Flickr

11 thoughts on “Bota ryggskott med självhjälp – och exempel på marknadsföring som fungerar”

  1. Det konstiga är att vanliga läkare i regel inte känner till något alls om flexation av leder på det här sättet. Den normala rekommendationen inom sjukvården är vila och tabletter. Hos sjukgymnasten får man förebyggande träning, som i viss mån innebär automatisk manipulation av leder. Men ingen hjälp där heller i det akuta skedet.
    Jag har med framgång fått hjälp hos kiropraktor, men har efter det lärt mig att själv göra den vridande manipulation de utför och det har hållt ryggskottet tillbaka. Hjälp under den akuta fasen har också varit ispåse innanför livremmen och diklofenak-tabletter.Problemet med onda ryggar är att det finns en ansvarsbit. Du kan inte automatiskt veta att det är ryggskott. Är det något annat problem kan en skada istället förvärras. Därför gav det ganska stort förtroende när kiropraktorn först ordinerade röntgen innan denne ville göra något överhuvudtaget. Kotsprickor och annat kunde då direkt uteslutas. Samtidigt kunde han se vilken snedställning som finns i bäckbenet och därmed hitta förklaringar till även till ett problem i bröstryggen som jag har.

    Reply
  2. Jag har haft ryggskott en gång. Otroligt nog i högstadieåldern. Det gav en del insikt i vad min mamma (ryggskadad) fick leva med, och jag ifrågasatte aldrig hennes värk efter det. Men nog om det…

    På frågan om favoritexempel på någon som marknadsför sig utan att marknadsföra sig vill jag göra något så dramatiskt (och för mig ovanligt) som att peka på mig själv. Jag har aldrig haft för avsikt att marknadsföra mig själv, och har det fortfarande inte. Helt enkelt för att jag är helt ointressant. Men det jag har gjort genom åren, först inom musikens värld (ute med lagliga MP3-releaser redan 1998, uppe i miljontals nerladdningar i slutet av år 2000) och sedan med CSS-mallar och WP-teman (som idag används på miljontals sajter), har haft effekten att en del har valt att se personen bakom själva produkten. Utan att egentligen ha någon kompetens för det – och verkligen ingen formell utbildning för det – har jag fått hundratals jobberbjudanden genom åren som jag inte skulle ha fått om jag inte hade gjort det jag har gjort. Med undantag för det jobb jag har idag, har jag tackat nej till allt eftersom det i de flesta fall skulle ha medfört en flytt bort från mina älskade hemtrakter. Jag är inget gott exempel om man pratar om kompletta success stories, men pratar man om att marknadsföra sig utan att egentligen marknadsföra så har jag gjort ganska ett ganska gott jobb ändå…

    Reply
  3. It’s not always best to hire the cheapest company. Be sure to compare the proposed scope of work and the quality of products used for the job. Do the price quotes include materials, labor and equipment? What will they charge for special requests outside the scope of work? Beware of deals which sound too good to be true, because they just might be!

    Reply

Leave a Reply