Den minnesgode läsaren minns säkert att vi för ungefär ett år sedan blev kontaktades av advokater. På uppdrag av sin klient hävdade de att vi gjorde varumärkesintrång, och att de tänkte piska oss ända in i rätten*. Och ingen kan väl ha undgått hur Google jagat mig för mina registreringsskyltar.

Visst kan det finnas fall där det måste skramlas med jurister och det måste dras inför rätta. Jag är den första att skriva under på varumärkets betydelse. Men man behöver ju inte vara dum i huvudet för det. Inte när det finns smakfullare alternativ. Vettig brand management behöver nog ytterst sällan göra några advokater rikare, inte på 2000-talet…

Hi guys.
Up in sweden we run a company called mindpark:
http://mindpark.se/in-english/

As I have a google-alert on “mindpark” I see that things are moving along for you as well, and I thought that maybe we should include mutual links on our sites.

You could send me something like “looking for the cool dutch band with the same name as us: go to mindpark.nl” and I’ll put that in the upper right corner. And you would do the same for us.

Interested?

Texten ovan mailade jag till det holländska bandet Mindpark, efter att de allt oftare dykt upp i min omvärldskoll. Och svaret kom ett par timmar senare:

Hello Joakim,

Thats great…I was thinking the same thing a few days ago and I wanted to e-mail you about it.
So thanks for mailing me and thinking alike.

Lets make sure that people get to the right place….

Kind Regards,

Sagt och gjort. Tittar du uppe till höger, under vår logo så ser du en text och en länk till mindpark.nl. Och går du till deras sajt så ser du en motsvarande text som länkar tillbaka till oss. Jag önskar bara att det fanns fler Mindpark över världen. Länkkärlek är bättre än domstolar, och Google är roligare än advokater. På internet vinner the good guys.

* Jag bloggade om den händelsen när det begav sig, men på inrådan av min styrelse tog jag bort bloggposten (nämner det här). Det var ändå inte en speciellt intressant story.