Du har säkert inte kunnat undgå dem. De överfaller dig VARENDA gång du passerar med frågan ”Är du kund hos Comhem – kom in så ska du få en bonus?” Eftersom mina svärföräldrar nyligen blivit rejält lurade av dem ute på Väla bestämde jag mig för att lyssna lite på hur de resonerar.

Lyssna på samtalet, inspelat från en iphone i handen.

Det hörs tydligt hur …

  • TV-Team inledningsvis lovar en bonus, bara för att jag är befintlig kund. De säger att Comhem vill vara schyssta mot sina kunder. Försäljarna för ett ganska avancerat resonemang om hur comhem fått klagomål genom åren och nu skärpt till sig.
  • Sedan kan jag inte få någon bonus eftersom jag redan har ”ett för bra pris”. Comhem har ”sänkt priserna sedan flera år tillbaka” och de flesta kunder betalar oftast för mycket – och där någonstans  kommer min ”bonus” in i bilden.
  • Lyssna sedan på hur de pratar om hur det sänkta priset blir samma pris, tack vare att de ”slänger in en surfplatta”, och hur jag får kämpa för att till slut få reda på den förhöjda månadsavgiften.
  • Hör också mot slutet hur de resonerar med nästa ”kund” som de fångar in. Rinse, repeat.

Nu blev det ingen affär, men för min svärmor blev resultatet av den frikostiga ”bonusen” att hon betalar i två år för en surfplatta som inte är värd en bråkdel av vad den kostar henne, och dessutom – i smyg – drabbades hon av en nytändning av bindningstiden och helt onödig uppgradering av deras bredband. (Uppdatering: svärmor råkade tydligen ut för Phone Family, efter kontroll av TV-TEAM – som nu också hört av sig).

De här försäljningsmetoderna har uppmärksammats tidigare, och en del operatörer har valt att lämna bolag som TV-TEAM. Det är hög tid att Comhem gör det också. Och det är hög tid att de lämnar våra gator.

knyt.se finns fler exempel på smutsiga metoder.

Uppdatering: Comhem har hört av sig, och en intern utredning är startad. Man hävdar med emfas att ”så här får det inte gå till”. Det låter alldeles utmärkt och jag är glad att upptäcka att man lyssnar på kritiken. Mer fascinerande och deprimerande är att TV-TEAM inte alls hörts av med ens ett försök till förklaring – och där tycker jag att de diskvalificerat sig som samarbetspartner för ett seriöst företag. Nu har även TV-TEAM ringt och beklagat.

Uppdatering 2: Telekommarknaden har ett gäng tydliga och raka besked från VD för både Comhem och TV-Team.

Bild: creative commons licensed (BY) flickr photo by Jeremy Weate 

Fotnot: Tyvärr fick jag bara med första halvan av samtalet, råkade komma åt och stoppa inspelningen. Men det lät lika illa fram till slutet.

Notera också: Surfplattan är en Gigaset QV830, som verkar omöjlig att sälja ens på blocket. Den är skräp, helt enkelt.