Comhem, TV-TEAM och bonusbluffen

Du har säkert inte kunnat undgå dem. De överfaller dig VARENDA gång du passerar med frågan ”Är du kund hos Comhem – kom in så ska du få en bonus?” Eftersom mina svärföräldrar nyligen blivit rejält lurade av dem ute på Väla bestämde jag mig för att lyssna lite på hur de resonerar.

Lyssna på samtalet, inspelat från en iphone i handen.

Det hörs tydligt hur …

  • TV-Team inledningsvis lovar en bonus, bara för att jag är befintlig kund. De säger att Comhem vill vara schyssta mot sina kunder. Försäljarna för ett ganska avancerat resonemang om hur comhem fått klagomål genom åren och nu skärpt till sig.
  • Sedan kan jag inte få någon bonus eftersom jag redan har ”ett för bra pris”. Comhem har ”sänkt priserna sedan flera år tillbaka” och de flesta kunder betalar oftast för mycket – och där någonstans  kommer min ”bonus” in i bilden.
  • Lyssna sedan på hur de pratar om hur det sänkta priset blir samma pris, tack vare att de ”slänger in en surfplatta”, och hur jag får kämpa för att till slut få reda på den förhöjda månadsavgiften.
  • Hör också mot slutet hur de resonerar med nästa ”kund” som de fångar in. Rinse, repeat.

Nu blev det ingen affär, men för min svärmor blev resultatet av den frikostiga ”bonusen” att hon betalar i två år för en surfplatta som inte är värd en bråkdel av vad den kostar henne, och dessutom – i smyg – drabbades hon av en nytändning av bindningstiden och helt onödig uppgradering av deras bredband. (Uppdatering: svärmor råkade tydligen ut för Phone Family, efter kontroll av TV-TEAM – som nu också hört av sig).

De här försäljningsmetoderna har uppmärksammats tidigare, och en del operatörer har valt att lämna bolag som TV-TEAM. Det är hög tid att Comhem gör det också. Och det är hög tid att de lämnar våra gator.

knyt.se finns fler exempel på smutsiga metoder.

Uppdatering: Comhem har hört av sig, och en intern utredning är startad. Man hävdar med emfas att ”så här får det inte gå till”. Det låter alldeles utmärkt och jag är glad att upptäcka att man lyssnar på kritiken. Mer fascinerande och deprimerande är att TV-TEAM inte alls hörts av med ens ett försök till förklaring – och där tycker jag att de diskvalificerat sig som samarbetspartner för ett seriöst företag. Nu har även TV-TEAM ringt och beklagat.

Uppdatering 2: Telekommarknaden har ett gäng tydliga och raka besked från VD för både Comhem och TV-Team.

Bild: creative commons licensed (BY) flickr photo by Jeremy Weate 

Fotnot: Tyvärr fick jag bara med första halvan av samtalet, råkade komma åt och stoppa inspelningen. Men det lät lika illa fram till slutet.

Notera också: Surfplattan är en Gigaset QV830, som verkar omöjlig att sälja ens på blocket. Den är skräp, helt enkelt.

10 thoughts on “Comhem, TV-TEAM och bonusbluffen”

  1. Håller fullständigt med. Har själv blivit lurad av en säljare från tv team som lovade en kostnad som inte stämde överrens överhuvudtaget med verkligheten. Han hade smugit in en förhöjd månadskostnad för en platta men sa bara abonnemangskostnaden.

    Pengar är inget problem utan svär bara över lögnerna dom lägger för att rättfärdiga sitt beteende.

    Reply
  2. VARNING för detta bolag. Har blivit lurad på TV-abonnemang, blev lovad rättelse, men tji.
    Liljeholmen var platsen jag besökte.

    Reply
  3. VARNING på Liljeholmens TV-team fick jag felaktiga uppgifter om bindningstid. Då jag gick tillbaks, bad de om ursäkt och skulle ta bort beställningen.
    De gjorde de alltså inte, visade det sig.
    Skriv inga avtal, men bättre ändå, gå förbi och undvik kontakt.

    Reply
  4. Jag tror att folk måste lära sig (även din svärföräldrar) att läsa igenom ett JURIDISKT BINDANDE KONTRAKT innan man sätter sin SIGNATUR OCH GODKÄNNER AVTALET. Läser ständigt om folk som blivit “lurade” men oftast är det så kallade “schnarar” som säger att dom blivit lurade för att det är det ordet man ska använda för att få så hög genomslagskraft som möjligt. ÄVEN FÖRHÖJDA AVGIFTER STÅR PÅ AVTALET. Köp ett par nya glasögon på förhöjd avgift till dina svärföräldrar istället.
    Definition av Schnare: En person (bor oftast utanför Stockholm, ofta i Helsingborg) som inte har någon koll på vad dom betalar i dagsläget eller vad som är en bra deal och bara skriver under allt som läggs fram på bordet, även sk. köptorskar.

    Jag jobbar inom samma bransch men har ingenting med TV Team att göra, företaget i sig vet inte hur man sköter push-försäljning men det ändrar inte på ett juridiskt bindande kontrakt.

    Även du, Rolf Joakim Waldemar Jardenberg, verkar vara en riktig schnare då jag kan se att du har flera abonnemang hos flera olika operatörer, bland annat. 3, Telia, Tele2 och Cellip. Du är ett praktexempel av en schnare.

    -661015
    -Och dom fyra sista?
    -BiiiP 4 BiiiiP 3 BiiiiP 3 BiiiiP 5

    En dag kommer bluffreportrar som dig råka illa ut…

    Reply
  5. Oseriösa säljare i TV-Team i Liljeholmen. Ser att fler har råkat ut för samma sak som jag. Säljaren med bra munläder lyckades övertala mig att ingå ett avtal som i princip bara förlänger min bindningstid för Com Hem. Jag hade ingen bindningstid på mitt gruppavtal men nu plötsligt sitter jag med en bindningstid på 2 år som jag inte skall ha och dm vägrar att åtgärda problemet.

    Reply

Leave a Reply to AnonymousCancel reply