När jag pluggade marknadsföring var mätbarhet alltid en stor fråga. Hur mäter du effekterna av din aktivitet? Målen du som marknadsförare sätter upp ska enligt en av marknadsföringens tumregler vara SMARTA – alltså Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska, Tidssatta och Anpassade (phuuu, jag kom ihåg, var är guldstjärnan när man förtjänar den;) Ju mer fragmenterat och individanpassat nätet blir, desto viktigare blir det också med mätbarheten och möjligheten att se om ens webbsatsningar har gett resultat. Nätet handlar mer och mer om dialog, men lyssnar någon, vem, hur och på vad i så fall? Hur mäter man social interaktion på nätet? Jag hittade en lista med olika digitala måttstockar för internetaktivitet på Way of the web:

Sajtstatistik

Google analytics

Woopra

Sajtjämförelser

Alexa

Compete

Sök

Google Trends

Inkommande länkar

Yahoo Site Explorer

Social översikt

How Sociable

Addictomatic

Usernamecheck

Bloggar

Google blogg search

Icerocket

Iterend

Nielsen Blog Pulse

Serph

Twingly

Sociala nätverk

Facebook lexicon

Digg search

StumbleuponSitereviews

Microbloggar

Twitter Search

Forum

Boardtracker

Dashboard

Netvibes

Fler och fler företag söker sig hela tiden ut på nätet som aktiva medlemmar inom sociala tjänster. På Being Peter Kim finns en kul och intressant lista över hur olika företag använder sig och används av sociala medier.

På nätet handlar det alltså inte om att i första hand mäta framgång genom sålda produkter. Det handlar om att backa ett steg och istället främst mäta framgång genom trafik, engagemang och dialog. Naturligtvis är intäckter viktiga, i slutändan är det ju de som gör eller knäcker ett företag. Men i och med att det digitala web 2.0 landskapet idag bebos av framåtlutade och aktiva användare handlar det kanske snarare om att i första hand sträva efter interaktion genom olika sociala kanaler, för att i slutändan och i det långa loppet skapa långsiktiga och lojala intäckter. Det är just detta långa lopp och digitala maraton som är viktigt att mäta. För det är ju definitivt inte lönt att prata om ingen lyssnar.