Den digitala måttstocken

När jag pluggade marknadsföring var mätbarhet alltid en stor fråga. Hur mäter du effekterna av din aktivitet? Målen du som marknadsförare sätter upp ska enligt en av marknadsföringens tumregler vara SMARTA – alltså Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska, Tidssatta och Anpassade (phuuu, jag kom ihåg, var är guldstjärnan när man förtjänar den;) Ju mer fragmenterat och individanpassat nätet blir, desto viktigare blir det också med mätbarheten och möjligheten att se om ens webbsatsningar har gett resultat. Nätet handlar mer och mer om dialog, men lyssnar någon, vem, hur och på vad i så fall? Hur mäter man social interaktion på nätet? Jag hittade en lista med olika digitala måttstockar för internetaktivitet på Way of the web:

Sajtstatistik

Google analytics

Woopra

Sajtjämförelser

Alexa

Compete

Sök

Google Trends

Inkommande länkar

Yahoo Site Explorer

Social översikt

How Sociable

Addictomatic

Usernamecheck

Bloggar

Google blogg search

Icerocket

Iterend

Nielsen Blog Pulse

Serph

Twingly

Sociala nätverk

Facebook lexicon

Digg search

StumbleuponSitereviews

Microbloggar

Twitter Search

Forum

Boardtracker

Dashboard

Netvibes

Fler och fler företag söker sig hela tiden ut på nätet som aktiva medlemmar inom sociala tjänster. På Being Peter Kim finns en kul och intressant lista över hur olika företag använder sig och används av sociala medier.

På nätet handlar det alltså inte om att i första hand mäta framgång genom sålda produkter. Det handlar om att backa ett steg och istället främst mäta framgång genom trafik, engagemang och dialog. Naturligtvis är intäckter viktiga, i slutändan är det ju de som gör eller knäcker ett företag. Men i och med att det digitala web 2.0 landskapet idag bebos av framåtlutade och aktiva användare handlar det kanske snarare om att i första hand sträva efter interaktion genom olika sociala kanaler, för att i slutändan och i det långa loppet skapa långsiktiga och lojala intäckter. Det är just detta långa lopp och digitala maraton som är viktigt att mäta. För det är ju definitivt inte lönt att prata om ingen lyssnar.

5 thoughts on “Den digitala måttstocken”

  1. Vad roligt att Peter Kim är så på numera. Han brändes rätt svårt i puma-vevan för några år sedan då han ringde upp (å sin arbetsgivares vägnar, såklart) och bad mig att ta bort lite spec-reklam som några grabbar jag känner hade gjort annars skulle jag få en tvättäkta C&D. “Nej” sa jag “tar inte bort saker ni inte har upphovsrätten till, men jag pixellerar gärna ert trademark” sa jag och fick en C&D samt ett statement från Puma att publicera så att ingen skulle tro att Puma hade med reklamen att göra. Här har vi en liten sammanfattning (och en massa länkar till andra bloggar)

    http://commercial-archive.com/node/103608

    Reply
  2. Vad roligt att Peter Kim är så på numera. Han brändes rätt svårt i puma-vevan för några år sedan då han ringde upp (å sin arbetsgivares vägnar, såklart) och bad mig att ta bort lite spec-reklam som några grabbar jag känner hade gjort annars skulle jag få en tvättäkta C&D. “Nej” sa jag “tar inte bort saker ni inte har upphovsrätten till, men jag pixellerar gärna ert trademark” sa jag och fick en C&D samt ett statement från Puma att publicera så att ingen skulle tro att Puma hade med reklamen att göra. Här har vi en liten sammanfattning (och en massa länkar till andra bloggar)

    http://commercial-archive.com/node/103608

    Reply
  3. Oj, detta ha de jag ingen aning om. Alltid roligt med lite kringliggande info. Detta faller ganska väl in på vad jag skrev om igår, om hur viktigt det är för företag att vara en del av den sociala mediesfären och den digitala dialogen, dels för att veta vad som händer där ute, men också för att kunna möta kritik och andra händelser öppet snarare än att börja med att skicka ut en C&D
    Här
    hittar du den andra postningen. Tack igen för ditt inlägg.

    Reply
  4. Oj, detta ha de jag ingen aning om. Alltid roligt med lite kringliggande info. Detta faller ganska väl in på vad jag skrev om igår, om hur viktigt det är för företag att vara en del av den sociala mediesfären och den digitala dialogen, dels för att veta vad som händer där ute, men också för att kunna möta kritik och andra händelser öppet snarare än att börja med att skicka ut en C&D

    Här
    hittar du den andra postningen. Tack igen för ditt inlägg.

    Reply

Leave a Reply to DabitchCancel reply