Det digitala klassrummet

När jag gick i gymnasiet (vilket känns som alldeles för längesedan nu) hade jag ett par klasskamrater som alltid skulle ifrågasätta vad läraren sade. Vi andra himlade trött med ögonen med vi undrade hur de pallade. Vissa lärare, ska jag tillägga, gjorde likadant. De eleveran ville heltenkelt skapa eller delta i en diskussion. För dem var det inte sanningar bara för att det var tryckt i en historie, samhälls eller religionsbok. Det var inte lag bara för att något var stämplat med kurslitteratur.

Web 2.0 och sociala medier har förvandlat den uppkopplade människan till deltagande individer med möjligheten att räcka upp handen i dagens digitala klassrum. Dagens nättrender är inte i första hand teknik baserad på ettor och nollor, utan på människor. Vi vill kommunicera. Web 2.0 och social media har förvandlat allmänheten till ett gäng aktiva tonåringar som vill ifrågasätta, prata och kommunicera. Men vissa lärare himlar fortfarande med ögonen.

Från Social Media Today:

– Bara 15% av Fortune 500 företagen i USA kommunicerar med kunder via bloggar.

– 55% av amerikanerna vill kunna föra en dialog mellan sig själva och företaget.

– 85% av amerikanerna som använder social media tycker att företagen ska ha en aktivare roll inom den sociala sfären på nätet.

– 89% av respondenterna i en undersökning sa att det känner sig lojalare mot företag som inbjuder dem till diskussion.

Det intressanta med den här undersökningen är att den utgår från företag bland Fortune 500, alltså de 500 största företagen i USA. 85% av de 500 största företagen i USA har alltså inte ens en företagsblogg. Störst är alltså långt ifrån bäst.  Jag ser Fortune 500 företagen lite som en pompös lärare, han som himlade med ögonen tillsammans med andra ovetande elever. Den läraren såg en lektion som envägskommunikation där han pratade och vi andra lyssnade. Egentligen handlade det inte ens om att lära ut utan snarare om klassrummet som forum för att han skulle få höra sig själv prata. Men det finns naturligtvis undantag och ett av dem är IBM. Företaget har släppt vad de kallar “IBM Social Computing Guidelines“, ett manifest som behandlar vikten av social media och hur den kan inkorporeras i företaget. IBM är rankade på plats nr 15 på fortune 500 listan. Kortfattat pratar IBM i sitt manifest om hur web 2.0 kan:

– engagera genom innovation och dialog

“IBM is increasingly exploring how online discourse through social computing can empower IBMers as global professionals, innovators and citizens. These individual interactions represent a new model: not mass communications, but masses of communicators.”

– fungera som ett verktyg för lärande

“As an innovation-based company, we believe in the importance of open exchange and learning—between IBM and its clients, and among the many constituents of our emerging business and societal ecosystem. The rapidly growing phenomenon of user-generated web content—blogging, social web-applications and networking—are emerging important arenas for that kind of engagement and learning.”

– bidra till kollektivt lärande

IBM—as a business, as an innovator and as a corporate citizen—makes important contributions to the world, to the future of business and technology, and to public dialogue on a broad range of societal issues. As our business activities increasingly focus on the provision of transformational insight and high-value innovation – whether to business clients or those in the public, educational or health sectors—it becomes increasingly important for IBM and IBMers to share with the world the exciting things we’re learning and doing, and to learn from others.

Idag handlar allt om dialog och om att räcka upp handen. Konstigt att inte fler vill svara på frågorna.

7 thoughts on “Det digitala klassrummet”

  1. Jag fick en kommentar av DaBitch på ett tidigare inlägg. Inlägget handlade om olika måttstockar för att mäta trafik och användarmedverkan på nätet. Postningen utgick från material hämtat från Being Peter Kim.

    Dabitch berättar i sin kommentar om hur Adland för några år sedan blev kontaktade av Peter Kim för Pumas räkning och ombads att ta bort vissa annonser som misskrediterade Puma. Om inte detta gjordes skulle de leverera en C&D

    Nu var detta 2003 och social media hade inte kommit lika långt, nätet och människorna som använder det var inte lika transparanta som de är idag. Fast det hade varit intressant att veta hur Puma hade gjort 21/10 2008. Hade de skickat ut en C&D eller i första hand bemött historien genom en öppen dialog? Följ länken och läs mer om Puma vevan.

    Reply
  2. Jag fick en kommentar av DaBitch på ett tidigare inlägg. Inlägget handlade om olika måttstockar för att mäta trafik och användarmedverkan på nätet. Postningen utgick från material hämtat från Being Peter Kim.

    Dabitch berättar i sin kommentar om hur Adland för några år sedan blev kontaktade av Peter Kim för Pumas räkning och ombads att ta bort vissa annonser som misskrediterade Puma. Om inte detta gjordes skulle de leverera en C&D

    Nu var detta 2003 och social media hade inte kommit lika långt, nätet och människorna som använder det var inte lika transparanta som de är idag. Fast det hade varit intressant att veta hur Puma hade gjort 21/10 2008. Hade de skickat ut en C&D eller i första hand bemött historien genom en öppen dialog? Följ länken och läs mer om Puma vevan.

    Reply

Leave a Reply to FredrikCancel reply