dialog

Jon Stewart och O’Reilly om nyheter och politik i USA

Det här är inte för alla. Men för en nörd som mig är det underbart. Lyssna på deras starka åsikter om sina respektive åsikter. Lyssna på deras proffsiga ordvändningar, se deras kroppsspråk, deras vändningar, deras tonläge. Deras intellekt, framför allt Jon Stewarts så klart, är knivskarpt och de lämnar varandra ingen nåd. Om liberaler, republikaner, … Read more

Smålandspostens attityd – och att skjuta sig själv i foten

Den 23 september publicerade Martin Jönsson på jardenberg.se ett inlägg med rubriken När medierna ignorerade sin publik. I den posten skriver han bland annat om vikten av kommunikation och poängen med att försöka inta en ödmjuk hållning ”inför det som skett i den parallella medievärlden”. Den 30 november publicerade Smålandsposten på sin Nyhetsblogg ett inlägg som … Read more

Sociala nätverk – Tänk på att…

Dagens blogg går i statistikens tecken. Nedan har jag samlat ett gäng länkar till lite olika undersökningar som ska hjälpa till att definiera vilka möjligheter sociala nätverk har, men också vilka förutsättningar som krävs. Social Media is better for the consideration phase: Undersökning som berättar om att konsumenter framförallt blir medvetna om en produkt eller … Read more

Det digitala klassrummet

När jag gick i gymnasiet (vilket känns som alldeles för längesedan nu) hade jag ett par klasskamrater som alltid skulle ifrågasätta vad läraren sade. Vi andra himlade trött med ögonen med vi undrade hur de pallade. Vissa lärare, ska jag tillägga, gjorde likadant. De eleveran ville heltenkelt skapa eller delta i en diskussion. För dem … Read more

Vi är på väg ut ur informationsåldern

David Weinberger höll ett föredrag på Reboot om hur vi är på väg ur informationseran. Ut tänkte jag, vi är väl mer än någonsin på väg in, eller är det jag som är totalt ute och reser (det har hänt förr)? Jag blev så förvånad att jag var tvungen att kolla med chef Jardenberg om … Read more

DN bjuder bloggarna på ett köttben. Typ!

I en notis om tidningsmedia och bloggare avslutar Therese Uddenfeldt med att kasta ut ett köttben. Hon bygger det på mitt uttalande om att vi enbart har papperstidningar på helgen om ett par år, och att det bara finns plats för en rikstäckade dagstidning. Uppmuntrad av mina tidigare kommentarer avslutar hon med: Det ni, bloggare. … Read more

The News Ombudsman 2.0

Igår var jag på ett udda uppdrag, som inhoppare för Alan Rusbridger på ONO’s årliga konferens. Alans rubrik var “Readers and Regulators – where does the ombudsman fit?” och jag försökte köra på ungefär det temat. Och mitt svar blev i stort sett “ingenstans”. Ombudsmannen i medieorganisationen har förlorat sin roll och behöver definieras om … Read more

Digital marknadsföring – Skippa rosorna och gå direkt på frieriet.

I skrivandets stund befinner jag mig på Citygate Forum i STH. Klockan är 17:15, den sista föreläsningen har varit och och det börjar bli dags att ta död på de överarbetade hjärncellerna i baren. Men innan de slutar ställer konferencieren en fråga: Mitt svar är att satsa på att driva trafik genom social nätverksoptimering i … Read more