Digital verklighet skapar affärsmöjligheter

När man pratar om sociala och digitala medier i relation till traditionella medier och marknadsföring pratar man ofta om både och, inte antingen eller. Det samma tror jag kommer att hända med internet och den fysiska verkligheten i stort. Det digitala och fysiska är ett förhållande som började som ett motsats par, men som mer och mer närmar sig en symbios. Jag tror att det kommer att ligga många affärsmöjligheter i att omsätta det digitala till något fysiskt. Kopplingen blir bara viktigare och viktigare. Man pratar mycket om att dagens digitala landskap är byggt på dialog och tvåvägskommunikation, samma tvåvägskommunikation kommer att växa fram mellan det fysiska och digitala.

Ett exempel på en  kul idé är facebookapplikationen Status King. Mashable skriver om hur du kan få dina egna eller andras statusmeddelande tryckta på en T-shirt. Här är Status King på Flickr. Jag håller med er! Vid första anblicken kan detta verka som en helt menlös och onödig idé. Men tvärt om, det är sjukt smart!

Det fysiska är en förankring, en ankarpunkt som ger individer en känsla av självförverkligande som inte ens nätet rår på. Ta mig till exempel. Jag älskar att skriva och är verkligen otroligt tacksam över att så många intresserar sig för min lilla företagsblogg, men det är helt enkelt inte på riktigt om man inte blivit publicerad på papper med namnet som byline. Det är  något speciellt med att få trycksvarta på fingrarna.

Jag tror att vikten av fysisk förankring kommer att växa i takt med internet. Varje visitkort borde redan hänvisa till personens nätidentiteter på t ex facebook, LinkedIn, Flickr, YouTube etc… Det handlar om att bredda existerande föreställningsvärldar till att innefatta både det fysiska och digitala. Det fysiska kommer att addera ett mervärde till det digitala och tvärt om.

6 thoughts on “Digital verklighet skapar affärsmöjligheter”

  1. det finns en fin graf över detta samband: ena axel visar “high tech”, den andra “high touch” – ju mer tekniskt det blir, desto mer behöver vi kunna känna/uppleva/ta på det rent fysiskt… kommer inte ihåg vem som är upphovsman just nu

    Reply
  2. det finns en fin graf över detta samband: ena axel visar “high tech”, den andra “high touch” – ju mer tekniskt det blir, desto mer behöver vi kunna känna/uppleva/ta på det rent fysiskt… kommer inte ihåg vem som är upphovsman just nu

    Reply
  3. john naisbitt heter han, har skrivit en hel bok om det http://www.naisbitt.com/bibliography/hightech.php (som jag inte har läst). hittade i stället grafen och resonemanget i evert gummessons bok “many-to-many marketing”, som jag minns att jag gillade mycket när jag läste!

    john naisbitt ska också ha sagt:
    “Trends, like horses, are easier to ride in the direction they are going”

    fint!

    Reply
  4. john naisbitt heter han, har skrivit en hel bok om det http://www.naisbitt.com/bibliography/hightech.php (som jag inte har läst). hittade i stället grafen och resonemanget i evert gummessons bok “many-to-many marketing”, som jag minns att jag gillade mycket när jag läste!

    john naisbitt ska också ha sagt:
    “Trends, like horses, are easier to ride in the direction they are going”

    fint!

    Reply

Leave a Reply to jonasCancel reply